مدیر امور منابع آب شیروان گفت: با توجه به کاهش ۴۷ درصدی بارندگی این شهرستان و گرمای هوا در سال جاری، طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان باید بومی شده اجرا شود تا سازوگار تحویل آب صورت گیرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 21 October 2021

به گزارش تابناک خراسان شمالی،اسحاق خسروپناه روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب شیروان با بیان اینکه هم اکنون منابع آبی این شهرستان محدود است، اظهار داشت: حجم ذخیره آب سد بارزو  ۱۷.۵ میلیون مترمکعب است که با توجه به مصارف آن در بخش شرب، صنعت و کشاورزی باید مدیریت بهینه داشت تا دچار مشکل خاصی نشویم.


وی با اشاره به کشت پاییزه کشاورزان خاطرنشان کرد: در این شهرستان محصولات پرآب طلب مانند چغندر و ذرت علوفه ای کشت می شود و سال گذشته به دلیل قرارداد کارخانه قند با کشاورزان تحویل آب صورت گرفت و برخی کشاورزان هنوز از روش های آبیاری غرقابی استفاده می کنند و با توجه به وضعیت کنونی باید روش های نوین آبیاری را جایگزین کنند.


مدیر جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: امسال ۳۰ درصد باغ های این شهرستان متاثر از خشکسالی بودند و در شهر زیارت ۷۰۰ هکتار تاکستان به ۳۰۰ هکتار کاهش یافت و خسارت های بسیاری برآورد شده است.


دکتر حسن ایزانلو اظهار داشت: بیمه کشاورزی پاسخگوی تمامی خسارت وارده به کشاورزان نیست بلکه باید مدیریت بهینه و کار زیرساختی و تحویل حجمی آب صورت گیرد که این استان در این زمینه عقب است.


وی با اشاره به تاثیرگذاری مشارکت تشکل ها و کشاورزان افزود: اینک ۱۲ شرکت تعاونی آب بر در این شهرستان فعالیت دارند که در صورت تجمیع آن به ۲ شرکت غرب و شرق مدیریت تحویل آب راحت تر صورت می گیرد.
ایزانلو گفت: همچنین کشت ها باید به سمت آبیاری نوین برود و جایگزین محصولات پرآب طلب مانند چغندر و ذرت علوفه ای محصول کم آب طلب کشت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار