مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان کلزا کشت شد، گفت: برنامه ریزی برای حدود سه هزار هکتار بود اما به علت نبود بارندگی موثر حدود ۴۰ درصد آن تحقق یافت.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴ 28 November 2021

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی،مهندس پژمان شهابی اظهار داشت: در فصل پاییز سال زراعی جاری باران موثری برای کشت دانه روغنی کلزا نبود که به همین علت کشاورزان در مقایسه با سال های گذشته این محصول را کمتر کشت کردند.

 

وی با بیان اینکه کشت دانه روغنی کلزا به پایان رسیده است افزود: پیش بینی می کنیم که کشاورزان در بهار ۵۰۰ هکتار دانه روغنی کلزا را کشت کنند ک با احتساب کشت پاییزه در مجموع سطح زیر کشت به یکهزار و ۷۰۰ هکتار خواهد رسید.

 

شهابی اظهار داشت: براساس آمارها حدود ۶۰ درصد کلزای استان در شهرستان مانه و سملقان تولید می‌شود.

 

وی گفت: از کشاورزان می خواهیم که بعد از پایان تاریخ کشت کلزا دانه روغنی کاملینا بکارند چرا که تاریخ کشت این محصول طولانی است و هنوز هم می توانند در اراضی این دانه روغنی را کشت کنند.

 

شهابی افزود: کشت کلزا از نیمه دوم شهریور آغاز شد که طبق برنامه ریزی باید در سطح بیش از سه هزار هکتار انجام می شد.

 

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار ریال است.

 

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته بیش از سه هزار هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد. این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

 

شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگرانٰ کاملینا و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

 

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار