محققان بریتانیایی می‌گویند؛
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سال پس از بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان، تنها حدود ۲۵ درصد از افراد احساس بهبودی کامل کردند.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹ 27 April 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، به نقل از مدیسن نت، بررسی‌ها نشان داد خطر ابتلاء به کووید طولانی‌مدت در میان زنان، افراد چاق و کسانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده بودند، بالاتر بود.

 

هیچ درمان خاصی برای کووید طولانی مدت وجود ندارد و محققان می‌گویند این یافته‌ها نیاز فوری به یافتن درمان‌های مؤثر برای این بیماری را نشان می‌دهد.

 

«راشل اوانز»، از مؤسسه ملی تحقیقات سلامت لستر در انگلستان، گفت: «بهبودی محدود از ۵ ماه تا یکسال بعد از بستری شدن در بیمارستان از لحاظ کاهش علائم، سلامت روان، قدرت ورزش کردن، نقص عضو و کیفیت زندگی متغیر بود.»

 

مطالعه جدید شامل بیش از ۲۳۰۰ بیمار بریتانیایی مبتلا به کووید بود که پنج ماه پس از ترخیص از بیمارستان مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد، ۸۰۷ نفر تا یک سال پس از ترخیص، تحت ارزیابی بودند.

 

بعد از گذشت ۵ ماه، ۲۶٪ بهبودی کامل را گزارش کردند، و ۲۹٪ از بیماران در یک سال بعد کاملاً بهبود یافته بودند. شایع‌ترین علائم طولانی مدت کووید، خستگی، درد عضلانی، کاهش توانایی فیزیکی، بدخوابی و تنگی نفس بود.

 

احتمال احساس بهبودی کامل در طول مدت یک سال در بین زنان (۳۲ درصد کمتر)، بیماران چاق (به احتمال نصف)، و کسانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کرده بودند (۵۸ درصد کمتر) کمتر بود.

 

اوانز گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد که احتمال بهبودی کامل زنان و بیماران چاق پس از یک سال کمتر است، نشان می‌دهد که ممکن است به کمک بیشتری مانند توانبخشی نیاز داشته باشند.»

 

این یافته‌ها نیاز فوری به خدمات مراقبت‌های بهداشتی برای حمایت از این جمعیت بزرگ و رو به افزایش بیماران را نشان می‌دهد.

 

بدون درمان‌های مؤثر، کووید طولانی‌مدت می‌تواند به یک بیماری درازمدت جدید و بسیار شایع تبدیل شود./مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار