امام جمعه بجنورد از خام فروشی مواد معدنی استان انتقاد کرد و گفت: در حوزه معادن خراسان شمالی بی تدبیری، ناهماهنگی، نبود مدیریت صحیح و خام فروشی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴ 09 May 2022

 

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری در خصوص ظرفیت معادن خراسان شمالی برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: با توجه به اعلام سازمان معدن و تجارت استان، خراسان شمالی معادن بسیار خوبی دارد.

 

وی با بیان اینکه ۲۶۸ معدن ثبت شده در خراسان شمالی وجود دارد که تنها ۱۵۷ معدن فعال است، افزود: مابقی معادن یا فعال نیستند یا سرمایه‌گذاری برای آن ورود پیدا نکرده است و چون نتوانسته سرمایه تأمین کند، مشمول ماده ۲۰ شده و از فعالیت خلع شده است.

 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: این معادن بیشتر مربوط به سنگ‌های زینتی می‌شوند که انواع و اقسام آن در خراسان شمالی موجود است، اما در این بخش، بحث خام فروشی در معادن وجود دارد.

 

وی افزود: از آن جایی که این سنگ‌ها در خود استان فرآوری نمی‌شوند بخش عمده‌ای از آن‌ها به خراسان رضوی، اصفهان و سایر استان‌ها ارسال می‌شوند که پس از فرآوری به بازار فروشی گذاشته می‌شوند.

 

حجت الاسلام نوری بیان داشت: از این رو شایسته است زیرساخت فرآوری این سنگ‌ها در خود استان فراهم شود تا سرمایه‌گذاران به این مبحث ورود پیدا کنند، زیرا دیگر هزینه بسیار سنگینی در بخش حمل و نقل بر سرمایه گذاران وارد نمی‌شود و از سوی دیگر زمینه اشتغال زیادی را برای جوانان استان فراهم خواهد کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی از شرکت‌های دانش بنیان خواست که در بخش معدنی خراسان‌شمالی ورود و سرمایه گذاری کنند تا از خام‌فروشی و هدر رفت سرمایه جلوگیری شود،.

 

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات، در حال حاضر این ذخایر معدنی و استخراج شده به سایر استان‌ها منتقل می‌شود.

 

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: طبق آمارهای رسمی ذخیره قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان ذخیره استخراج اسمی آن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است اما این ثروت خدادادی خام فروشی می‌شود که نقش چندانی در توسعه منطقه ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

 

وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی سالانه فقط ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود و از ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.

 

حجت الاسلام نوری عنوان کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد خراسان شمالی دارای ظرفیت عظیم معدنی بوده که در صورت استفاده صحیح از آن می‌توان اقتصاد استان را با پیشرفت چشمگیری مواجه کرد.

 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: معادنی که در خراسان شمالی وجود دارد به درستی مدیریت نمی‌شود؛ بخشی از این سرمایه‌ها به وسیله بانک‌ها بلوکه شده‌اند و اجازه فعالیت به این معادن داده نمی‌شود لذا امیدواریم با تدابیر دولت محترم این مشکل برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه معادن خراسان شمالی بی تدبیری، ناهماهنگی و نبود مدیریت صحیح و خام فروشی وجود دارد، تأکید کرد: نمونه بارز آن معدن آلبلاغ در شمال شرقی اسفراین است؛ معدنی که سال‌هاست مسئولان برای احیا آن کاری از پیش نمی‌برند و این ثروت بومی مدت‌هاست خام فروشی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار