رییس سازمان سنجش آموزش کشور:
رییس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در دهه پایانی خرداد ماه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱ 18 May 2022

 

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، عبدالرسول پورعباس روز چهارشنبه از حوزه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدید کرد.

 

وی در حاشیه این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران از زمان اعلام نتیجه اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار داشت: بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، نتیجه اولیه این کنکور دهه پایانی خرداد ماه اعلام و انتخاب رشته نیز از روزهای ابتدایی تیرماه آغاز می شود.

 

پورعباس درباره ظرفیت پذیرش کنکور کارشناسی ارشد، گفت: سال گذشته ۱۳۴ هزار نفر پذیرفته شدند، اما امسال ظرفیت پذیرش افزایش می یابد.

 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: گروه آزمایشی علوم انسانی با بیش از ۴۰۰ هزار داوطلب، پرمتقاضی ترین گروه شناخته شد.

 

وی تعداد کل داوطلبان این آزمون را ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر معادل ۵۳ درصد زنان و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ نفر معادل ۴۷ درصد مردان هستند.

 

معاون وزیر علوم درباره تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد به تفکیک روزهای برگزاری آزمون، خاطرنشان کرد: در نخستین روز آزمون ۶۸ هزار و ۲۱۷ نفر در ۶۳ رشته، صبح روز پنجشنبه ۳۳۱ هزار و ۳۵۹ نفر در ۳۵ رشته و روز جمعه ۲۴۷ هزار و ۶۳۳ نفر در ۳۷ رشته امتحانی رقابت می کنند.

 

وی از افزایش تعداد داوطلبان این آزمون در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: آمار ثبت نام کنندگان برای کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ نسبت به داوطلبان آزمون سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر بیشتر است.

 

پورعباس همچنین اظهار داشت: آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، از روزهای ابتدایی تیرماه که انتخاب رشته آغاز می شود، حق انتخاب ۱۰۰ رشته محل دارند.

 

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، گزینش اولیه و نهایی داوطلبان بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی با رعایت دیگر ضوابط انجام می شود. همچنین استخراج و اعلام فهرست معرفی شدگان چند برابر رشته های خاص برای آزمون های تشریحی، عملی، مصاحبه، علمی و غیره همچنین اعلام اسامی چند برابر ظرفیت اواسط تیر ماه اعلام می شود.

 

وی زمان اعلام نتیجه نهایی کنکور کارشناسی ارشد را هفته نخست شهریور ماه اعلام کرد.

 

پورعباس درباره داوطلبان علوم انسانی بیان کرد: بیشتر داوطلبان تمایل دارند از رشته‌های فنی مهندسی و ریاضی به سمت رشته‌های علوم انسانی گرایش پیدا کنند که هدایت تحصیلی خوبی است و امیدواریم آثار آن را در جامعه ببینیم.

 

وی با بیان اینکه هنوز پورتال اعلام ظرفیت پذیرش باز است، یادآور شد: دانشگاه‌ها همچنان اعلام تکمیل ظرفیت می‌کنند؛ سال گذشته ۲۷ درصد شرکت کنندگان در دانشگاه پذیرش شدند، اما امسال تصور ما این است که آمار به بالای ۳۰ درصد برسد.

 

معاون وزیر علوم درباره امکان اصلاح معدل، گفت: معدلی را که داوطلبان هنگام ثبت نام درج کرده‌اند، پس از پذیرش، کنترل قطعی خواهد شد و اگر مغایرتی داشته باشد از ثبت‌نام ممانعت به عمل می آید.

 

به گفته رییس سازمان سنجش، در فرصت‌های اصلاحی که در هنگام انتخاب رشته داده می‌شود، این معدل‌ها ویرایش شود. داوطلبان معدل را بالا می‌نویسند که این امر باعث محرومیت آنها از پذیرش دانشگاه خواهد شد.

 

وی درباره استفاده از موبایل تاکید کرد: توصیه ما این است که به هیچ عنوان از ابزارآلات غیراستاندارد در آزمون استفاده نشود و داشتن موبایل در جلسه آزمون به هر شکلی ممنوعیت و محرومیت ایجاد خواهد کرد، حتی ممکن است داوطلبان سال آینده از جلسه آزمون محروم شوند. به همین دلیل داوطلبان به هیچ عنوان وسایل غیراستانداردی نظیر موبایل و غیره با خود نیاورند.

 

پورعباس خاطر نشان کرد: در آزمون سراسری که آزمون بعدی سازمان سنجش است، از همه امکانات برای استانداردسازی حوزه استفاده می کنیم. امکانات خوبی که در دانشگاه‌ها است باید در اختیار مردم قرار گیرد تا نگرانی در این زمینه نباشند.

 

وی ادامه داد: همه نیروهای امنیتی، پلیس فتا، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پای کار هستند تا مشکل امنیتی در برگزاری آزمون نداشته باشیم.

 

پورعباس درباره رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد: با توجه به پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، تلاش کردیم این پروتکل‌ها را در کنکور رعایت کنیم و تعداد حوزه‌ها را افزایش دهیم تا آزمون با استاندارد مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شود.

 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: امسال امکانات خوبی در اختیار داوطلبان کارشناسی ارشد قرار می گیرد، اگرچه شرایط آب و هوایی در برخی استان‌ها مناسب نیست، اما پیش بینی کردیم ماسک استاندارد در اختیار آنها قرار داده شود.

 

به گزارش ایرنا، کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از صبح امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با رقابت بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب در سراسر کشور آغاز شد. این آزمون تا روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ادامه می یابد./ایرنا

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار