معاون صندوق نوآوری
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان را از پیش‌روترین بخش‌ها در اقتصاد کشور دانست و گفت: دانش‌بنیان‌های ایرانی در ۷۰ کشور بازارهای صادراتی خود را پیدا کرده‌اند و در برخی بازارهای جهانی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را کنار زده و این بازارها را به تصرف خود درآورده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶ 18 June 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، سیاوش ملکی‌فر در رویداد ریزالکترونیک اظهار داشت : در ۲ روز گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز ۶ هزار و ۸۰۰ شرکت نیز گذشته است و تاکید کرد که نیمی از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و برق فعالیت دارند. 

 

وی خاطرنشان کرد: ما در صندوق نوآوری با طیف وسیعی از خدمات و ابزارهای حمایتی، چه در حوزه حمایت‌های مالی و چه در حوزه‌های توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های متفاوت، کنار آن‌ها هستیم.

 

 

آمار رسمی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰ میلیون دلار رسید

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: درباره شرکت‌های دانش‌بنیان چند باور غلط وجود دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان صرفا شرکت‌هایی کوچک که از دانشگاه بیرون آمده و مشغول فعالیت شده، نیستند. 

 

ملکی‌فر ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در اندازه‌ها و با تخصص‌های متفاوت در حال فعالیت در کشور هستند. سابق بر این، خاصه در شبکه بانکی کشور تصور می‌شد که سرمایه‌گذاری یا اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خطرپذیر است و بازپرداخت یا رسیدن به سود این شرکت‌ها غیرممکن به نظر می‌آید اما امروز می‌بینیم که یکی از خوش‌حساب‌ترین و پیش‌روترین بخش‌ها در اقتصاد کشور شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

 

وی تصریح کرد: تنها در سال گذشته آمار رسمی صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. اگر از روش‌های سنتی صادرات فراتر رویم و آمار غیر رسمی صادرات را نیز به آن اضافه کنیم درمی‌یابیم که شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما در سال گذشته تا بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. 

 

 

نفود شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازارهای ۷۰ کشور دنیا

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با بررسی آمار نشان داد که اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در ۷۰ کشور دنیا بازارهای صادراتی خود را پیدا کرده‌اند. 

 

ملکی فر تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما در برخی بازارهای دنیا توانسته‌اند شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را کنار بزنند و این بازارها را به تصرف خود درآورند.

 

وی همچنین از این نکته سخن به میان آورد که باور عامه درباره صندوق نوآوری و شکوفایی و خدمات آن نیز باوری قدیمی است چرا که بسیاری فکر می‌کنند صندوق نوآوری به پشتوانه آن که کلمه «صندوق» در نام آن آمده صرفا به اعطای وام و تسهیلات می‌پردازد، درحالی که از ۷۰ خدمتی که تا امروز صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد تنها حدود ۱۰ خدمت آن در ارائه وام و تسهیلات خلاصه می‌شود.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: پیشتر این حرف در کشور مطرح می‌شد که در جهان توسعه‌یافته برای حمایت از فناوری، صندوق‌های VC (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) پا گرفته‌اند اما در کشور ما هنوز شیوه‌های سنتی حمایتی وجود دارد. امروز باید این خبر را بدهم که در ایران نیز صندوق نوآوری به طراحی و ایجاد صندوق‌های VC دست یازیده و همواره در توسعه‌ آن‌ گام‌های متوالی و متفاوت برمی‌‎دارد.

 

 

«صادرات بدون ویزا» در خدمت دانش بنیان‌ها

ملکی فر یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند با حمایت‌های این صندوق به صادرات دست یابند.

 

وی خبر داد: ما در بخش خدمات توانمندسازی صندوق بسیاری از مسیرهایی که منجر به صادرات شوند را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کردیم. پذیرش هیات‌های تجاری در صندوق نوآوری که موسوم به «یک‌شنبه‌های صادراتی» است و ما از آن به «صادرات بدون ویزا» یاد می‌کنیم از جمله همین اقدامات است.

 

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: هیات‌های تجاری، چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های دولتی، در بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا به ایران می‌آیند و با زیست‌بوم نوآوری و توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا می‌شوند و در همین راستا در رویدادهای یکشنبه‌های صادراتی با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وارد مذاکره و انعقاد قرارداد می‌شوند.

 

اعزام شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایشگاه‌های بین‌المللی و برپایی پاویون در این نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی بخش دیگری از خدمات صندوق بود که ملکی‌فر از آن سخن گفت. 

براساس گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وی یادآور شد: صندوق نه خود را متعلق به شرکت‌های کوچک می‌داند و نه شرکت‌های بزرگ، بلکه در پی آن است که خدمات خود را در دسترس همه شرکت‌ها، چه در مرحله جنینی باشند و چه در مرحله بلوغ، قرار دهد. ما سعی می‌کنیم از مرحله پیدایش تا ورود آن‌ها به بورس در کنارشان باشیم و اخیرا نیز تلاش کرده‌ایم تا با ارتباط با دانشگاه‌های کشور زنجیره شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایران را توسعه بیشتری دهیم. 

 

معاون توسعه‌ صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با برشمردن خدمات دیگر این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توانمندسازی آنها خبر از آن داد که امسال هر شرکت‌ دانش‌بنیانی می‌تواند تا سقف یک میلیارد تومان از خدمات مختلف صندوق در حوزه توانمندسازی بهره‌مند شود. 

 

ملکی‌فر گفت: صندوق نوآوری از آذر ماه سال ۹۷ تاکنون توانسته با طراحی الگوها و شیوه‌های حمایتی مختلف به رکوردهای خوبی دست پیدا کند. امسال نیز که تاکیدها بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیشتر شده و قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به تصویب رسیده ما درصدد استفاده از ابزارهای بیشتر در راستای این هدف هستیم اگرچه که تا امروز بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از توسعه اقتصاد کشور است. 

 

وی همچنین ساز و کارهای صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری را اینگونه برشمرد: ما در صندوق نوآوری تلاش کرده‌ایم که به سرمایه‌گذاران نشان دهیم که فناوری، حوزه‌ای بسیار ارزشمندتر از بازارهای موازی مانند طلا یا ارزهای دیجیتال یا بازارهایی مشابه است. در اینباره با نتایج بسیار خوبی مواجه بودیم و توانستیم سرمایه‌گذاری بر فناوری را چه در حوزه خصوصی و چه در حوزه مردمی گسترش دهیم.

 

معاون صندوق نوآوری ادامه داد: تنها ذکر این نکته کافی است که سال گذشته در برنامه «کارویا» که با هدف سرمایه‌گذاری جمعی در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از تلویزیون پخش شد، در یک برنامه برای توسعه یک طرح دانش‌بنیان در طول ۱۵ دقیقه چهار میلیارد تومان سرمایه مردمی تامین شد و این خود نشان می‌دهد که رفته‌رفته پول‌های سرگردانی که در بازارهای موازی بودند اکنون راه به سوی سرمایه‌گذاری بر توسعه فناوری کشور می‌برند. 

 

ملکی فر این نکته را ذکر کرد که یکی از اهداف ما این است که صندوق نوآوری به یک مرکز و باشگاهی برای گردهم‌آمدن و نیز توسعه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود و تا امروز نیز به میزان خوبی به این هدف دستیابی پیدا کرده‌ایم.

 

دانش‌بنیان‌ها شانه‌به‌شانه اقتصاد کشور پیش می‌آیند

 

در ادامه این رویداد همچنین علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری کرد: در ایران آینده درخشانی را می‌بینیم و به زودی به آن خواهیم رسید؛ علیرغم سم‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها آینده بسیار خوبی بر ما متصور است. 

 

وی افزود: یک درصد جمعیت دنیا در ایران قرار دارد و ۹ درصد منابع جهان نیز در اختیار کشور ماست. ما بدهی خارجی نداریم و این موهبت بسیار بزرگی است. از سوی دیگر کشور ما با میانگین جمعیت ۳۳ سال سن از سرمایه بسیار بزرگی برخوردار است و آینده از آن کشور است. 

 

نماینده مردم تبریز در مجلس خبر داد که میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته ۸.۴ میلیارد بود و میزان وارد نیز به ۸.۱ میلیارد رسیده و این یعنی تراز تجاری کشور مثبت بوده است. 

 

منادی تاکید کرد: در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان شانه‌به‌شانه اقتصاد کشور پیش می‌آیند و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب تاکیدات بر توسعه آن‌ها نیز بیش از پیش فزونی یافته است. 

 

وی همچنین به قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس اشاره کرد و گفت: با ابزارها و امکاناتی که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و با تلاش‌های همه‌جانبه‌ای که صندوق نوآوری انجام می‌دهد می‌توان به توسعه بیش از پیش اقتصاد دانش‌بنیان امیدوار بود. قانون جهش تولید دانش بنیان موانع پیش‌بینی شده را در اینباره رفع کرده است. 

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بر اساس این قانون، هیچ دستگاه دولتی حق واردات محصولی را که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی می‌سازند، ندارد.  

 

توسعه صنعت ریزالکترونیک با اجماعی ملی امکان‌‎پذیر است

در ادامه این رویداد محمدامین آقامیری معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تاکید کرد که گردهمایی همه بخش‌های کشور در حوزه میکروالکترونیک و توسعه این فناوری در همه بخش‌ها می‌تواند به الگوی ملی در همکاری‌های صنعتی تبدیل شود و بر سرعت توسعه بخش‌های دیگر نیز بیافزاید. 

 

وی یادآور شد: امروز دیدیم که برخی شرکت‌های چینی در تحریم بخش‌های الکترونیک و ریزالکترونیک خود با مشکلات بسیاری مواجه شدند و عملا بخشی از صنعت چین به مشکل برخورد. این مشکل برای هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد و در کشور ما نیز امکان دارد که سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های خارجی به وجود بیاید اما به نظر من این رویداد باید با چنین هدفی باشد که عزم جدی در توسعه حوزه میکرو الکترونیک داشته باشیم.

 

معاون وزارت ارتباطات اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان یا کسانی که ایده‌هایی در جهت توسعه صنعت ریزالکترونیک در کشور دارند، طرح‌های خود را با ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در میان بگذارند. ما نیز از این طرح‌ها استقبال می‌کنیم. 

 

وی تاکید کرد: حجم تولید حوزه فناوری اطلاعات با توجه به صنعتی که دارد کار را سخت می‌کند. می‌توان گفت این یک مشق ملی است و اگر همه کنار هم قرار گیریم از لحاظ اقتصادی می‌توان آن را توجیه کرد وگرنه شاید نتوانیم توفیقی در این باره به دست آوریم.

 

به گزارش ایرنا، رویداد ریزالکترونیک با حضور جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان این حوزه در محل صندوق نوآوری برگزار شد. 

 

در پایان این رویداد شرکت‌کنندگان از نمایشگاهی که به منظور عرضه محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان حوزه ریزالکترونیک در حاشیه این همایش برپا شده بود، بازدید کردند.

 

همچنین در این جلسه تفاهم‌نامه‌هایی امضا و از پیشکسوتان حوزه ریزالکترونیک در کشور تقدیر شد. /ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار