سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: سند توسعه فرش دستباف استان با هدف شناسایی مشکلات حوزه فرش و نقشه راهی برای قالیبافان تدوین می شود.
کد خبر: ۱۰۷۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱ 30 November 2022

به گزارش تابناک خراسان شمالی، ناصر فخر موحدی روز چهارشنبه در جلسه کمیته فرش دستباف خراسان شمالی اظهار داشت: همچنین کمیته تدوین سند فرش دستباف استان برای تسهیل در امور باید تشکیل و تمام موضوعات مرتبط با این صنعت تعریف شود.

وی افزود: تحقق این سند در گرو اعمال نظرهای بخش خصوصی، بانک ها، تعاونی ها و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان است.

فخر موحدی تصریح کرد: سند توسعه فرش دستباف استان اینک در مرحله پیش نویس قرار دارد و برای تدوین این سند تغییر دیدگاه مدیران متولی و ورود جدی تر آنان به صنعت فرش امری الزامی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی از اعلام آمادگی دانشگاه علمی کاربردی برای ایجاد رشته فرش خبر داد و گفت: تاکنون آموزش و پرورش اقدامی در راستای ایجاد رشته تحصیلی فرش نداشته اما می توان با بررسی ظرفیت های دانشگاه علمی و کاربردی این مهم را محقق کرد.
فخر موحدی با بیان اینکه ۷۰ درصد تعاونی های حوزه فرش استان فعال نیستند، خاطر نشان کرد: صنعت فرش به عنوان بخش رها شده حوزه اقتصادی است و این درحالی است که با توجه به اهمیت ویژه این صنعت باید شاهد اثربخشی آن در توسعه اقتصادی استان باشیم.

 قالی بافان استان با حمایت های انجام شد ماهانه چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش توسط ۲۷ هزار بافنده می بافند.

در مجموع هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می کنند و در مجموع ماهانه در استان، فرش تمام ابریشم ۲۰۰ متر مربع، ظریف کرک و ابریشم ۳۰۰ متر مربع، فرش تجاری(۲۵ تا ۴۰ رج) یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، درشت بافت ۲ هزار متر مربع، گبه ۳۰۰ متر مربع و تابلو فرش ۱۰۰ متر مربع بافته می شود.

همچنین ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف استان فعال است که از این تعداد؛ ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

و اینک ۱۵ هزار و ۷۰۲ نفر از ۲۷ هزار بافنده فعال استان دارای کارت صلاحیت فنی و حرفه‌ ای هستند.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار