مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ۳۰ اثر منقول تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان از ابتدای امسال تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ 31 January 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، علی مستوفیان در این باره اظهار کرد: از این تعداد آثار ثبت شده خراسان شمالی، ۶ اثر ناملموس، پنج اثر منقول تاریخی و فرهنگی، چهار اثر طبیعی و ۱۵ محوطه و بنا است.

وی افزود: " باریشماق" یا آیین صلح و آشتی نوروز، "چله برون" و قالی "دوروری" ترکمن از جمله آثار شاخص ثبت شده امسال خراسان شمالی است.

مستوفیان با بیان اینکه فرش دور پیش از این مُهر اصالت ملی و نشان مرغوبیت کالا دریافت کرده بود، گفت: خاستگاه اصلی فرش ابریشم دو رو در روستای دویدوخ از توابع شهرستان مرزی رازوجرگلان است که با وجود کمتر شناخته شدنش از جمله هنرهای ظریف و منحصر به فردی است که قابلیت معرفی به جامعه جهانی را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: چله برون نیز یکی از آیین های منطقه خراسان شمالی به دلیل کارکرد و ماندگاری که دارد با خرده فرهنگ های جدید همچنان مورد استقبال خانواده ها با آداب و رسوم خاص قرار گرفته است.

وی افزود: در این آیین خانواده ها در خراسان شمالی برای نوعروس‌ها و دخترانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند در شب چله بقچه‌ای از میوه و تنقلات هدیه می‌برند.

مستوفیان یادآور شد: تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن بیش از هزار و ۱۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار