عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید به تمامی مردم رسیدگی کند و نباید بار راضی نگه داشتن قشری از جامعه را به دوش قشری دیگر بی‌اندازد، اضافه کرد: بنابراین باید پذیرفت عده‌ای به‌دلیل حقوق‌های پایین بازنشستگی یا هر علت دیگری از طریق اجاره خانه خود ارتزاق می‌کنند اما متاسفانه دولت هیچ کنترلی بر این مسائل ندارد و بار را به دوش مردم انداخته است.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴ 06 June 2023

تابناک فارس به نقل از خانه ملت: فریدون عباسی با انتقاد از افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها مسکن، گفت: اصلی‌ترین روش کنترل قیمت، تولید مسکن است اما تولید مسکن فرایندی زمان‌بر است و نباید با آن شعاری برخورد شود لذا اگر می‌خواهیم به تولید میلیونی مسکن در سال برسیم باید حتما فناوری ساخت را نیز گسترش دهیم چراکه با نیروی کارگری و روش سنتی نمی‌توان چنین پروژه عظیمی را پیش برد، البته به تعداد بالای نیروی کار نیاز داریم، به عنوان مثال ساخت یک میلیون مسکن حداقل به دو میلیون کارگر ساده به غیر از مهندس، نقشه کش و... نیاز دارد، بنابراین باید پرسید؛ چنین توانی وجود دارد؟ و فرهنگ انجام کار ساختمانی در میان نیروهای جویای کار ایجاد شده است یا خیر؟

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این اوصاف اگر از فناوری استفاده نشود ساخت یک میلیون مسکن به روش‌های سنتی در سال امکان‌پذیر نیست، همچنین راه دیگر کنترل بازار مسکن اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است تا افرادی که چندین خانه دارند و به‌عنوان سرمایه به آن نگاه می‌کنند مجبور به عرضه خانه‌های خودشان شوند و با این شرایط اجاره مسکن تا حدودی کنترل خواهد شد.

وی افزود: اگرچه دولت دائم به مالکین توصیه می‌کند که اجاره‌ها را بالا نبرند اما این سوال مطرح است که آیا دولت جبران خسارت مالکین را خواهد کرد یا خیر؟ چراکه افرادی که مثلا صاحب دو خانه هستند با اجاره خانه دوم در این شرایط سخت اقتصادی زندگی خود را می‌گذراند و البته باید توجه کنیم با افزایش قیمت‌ها، مخارج نگهداری از خانه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین دولت به دلیل ناتوانی در کنترل نرخ تورم، نمی‌تواند و حق ندارد به صاحبان خانه‌ها توصیه کند قیمت اجاره‌ها را بالا نبرند.

عباسی با تاکید بر اینکه دولت باید به تمامی مردم رسیدگی کند و نباید بار راضی نگه داشتن قشری از جامعه را به دوش قشری دیگر بی‌اندازد، اضافه کرد: بنابراین باید پذیرفت عده‌ای به‌دلیل حقوق‌های پایین بازنشستگی یا هر علت دیگری از طریق اجاره خانه خود ارتزاق می‌کنند اما متاسفانه دولت هیچ کنترلی بر این مسائل ندارد و بار را به دوش مردم انداخته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با اجرای درست طرح مولدسازی اصلاح این وضعیت را از خود آغاز کند، افزود: همچنین باید اجازه ساخت و ساز در روستاها را به مردم دهد، درواقع باید طرح‌ هادی روستایی بازنگری شود و به روستاییان اجازه ساخت و ساز در محل سکونت‌شان را بدهند چراکه با توجه به افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها در شهرها، آمار بازگشت به روستاها افزایش پیدا کرده است، بنابراین باید بودجه‌ای را برای بازنگری طرح هادی در نظر بگیرند و اجازه ساخت و ساز را به مردم مطابق فرهنگ‌شان بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار