و حال نقش مسئولان در اعتماد دوباره به ملت
همچنانکه پیش بینی می شد، شرایط جهانی و پیچیده شدن بسیاری از تعاملات جهانی و نیاز به همگرایی در منافع ملت و دولت ها باعث شده برغم همه تلاش های جنگ طلبان و گاها فرصت طلبانه پرونده هسته ای ایران از پرتگاه به برجام و از برجام به فرجام ختم شود.
کد خبر: ۱۶۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 17 January 2016
***فرجام برجام و نقش ایران در امنیت خاورمیانه
طی این فرایند بیش از 13 ساله و رویارویی دیپلماتیک ایران و کشورهای قدرتمند جهان شاهد فراز و نشیب های فراوانی بوده ایم. در این بین شاید بتوان گفت ملت فهیم و آزادیخواه و صلح طلب ایران بیشترین صبر و حوصله را به خرج دادند و توانستند با تغییر نگاه مدیریت های اجرایی کشور از جمله در انتخابات 92 شرایط جهانی و منطقه ای را به نفع منافع ملی کشور تغییر دهند.
نباید از حق گذشت ارکان کلی نظام اسلامی هم این همراهی و رفتار هوشمندانه ملت را قدر نهادند و با تغییر شیوه های مذاکره و پیشتیبانی از سیاست های دولت تدبیر و امید توانستند خواست ملت را که برچیده شدن تحریم های ظالمانه و عبور از گردنه های خطرناک که نزدیکی غلبه گفتمان جنگ بر صلح به عیان روشن می ساخت، به درستی محقق سازند.
به ویژه این توافق در زمانی به نتیجه نهایی و فرجام خود رسید که امروز نه تنها منطقه خاورمیانه بلکه تقریبا کل جهان با تهدیدهای رو به افزایش تروریستی و ضد انسانی آن هم به نام اسلام و ادیان الهی و با بدترین و بدوی ترین شیوه های ممکن روبروست.
امروز جهان غرب به درستی به خطای خود در مواجهه با ایران اسلامی و برداشت ناصحیح آنان از خاستگاه نظام جمهوری اسلامی پی برده است. البته نباید نامنصفانه قضاوت کرد و همه تقصیر را به گردن غریبان انداخت؛ چراکه گاه این برداشت ناصحیح و رفتار نادرست برخی از دولتمردان و تربیون داران کشور و رفتارها و گفتمان های تند و خشن که به برخی از دولت ها القا شد، بهانه و شاید هم سوء تفاهم بین ملت ایران و جهان غرب را تشدید کرد.
همچنان که در عصر حاضر در دوره ای نه چندان دور، گفتمان تمدن ها از سوی عالی ترین مقام اجرایی کشورمان توانست ایران را به تکیه گاه منطقه ای و جهانی در حوزه تحولات چهارراه انرژی جهان تبدیل کند، امروز نیز گفتمان تدبیر و امید و پیام صلح جهانی عاری از خشونت توسط عالی ترین مقام اجرایی کشور و همراهی و همدلی تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی توانست، فرایند پیچیده پرونده هسته ای ایران را از پرتگاه به ساحل آرامش برساند و تلاش دشمنان قسم خورده و گاه لجوج ملت ایران را ناکام بگذارد.
به نظر می رسد امروز باید ضمن تبریک گفتن به همه مردم آزادیخواه ایران و جهان برای دستیابی به چنین تفاهم بین المللی، برای استمرار این فرایند و جلوگیری از هرگونه توقف و اختلال در فرایند اجرا نگاهی به گذشته داشته باشیم .
سیاست خارجی ایران در بیش از یک دهه اخیر درگیر پرونده هسته ای بوده که در برخی از مواقع اجماع جهانی علیه نظام اسلامی را در پی داشته است که در آخرین فراز این گردنه تاریخی می توان به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت به عنوان نقطه عطف این دوره اشاره کرد.
طی این یک دهه ملت ایران و مسئولان وقت بارها و بارها شاهد بوده اند که طرف های غربی از کوچکترین مسایل نیز برای رسیدن به اهداف پشت پرده خود و گرفتن امتیازات یک طرفه استفاده کرده است، اما حماسه سیاسی ملت ایران در انتخاب یازدهمین دولت منتخب و با انتخاب رئیس جمهوری که ندای اعتدال و تدبیر را سرلوحه برنامه های خود قرار داده بود، بزرگترین بهانه را از دست طرف های غربی به زیباترین شکل ممکن خارج کرد.
ملت ایران با این انتخاب بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که ملتی هستند صاحب تمدن و فرهنگ، تفکر و تعقل و تدبیر که در پیچیده ترین زمان های تاریخی رویکردی شجاعانه و قابل تقدیر را برای رسیدن به حقوق خود و یا جلوگیری از اجحاف در حق خود به نمایش گذاشته اند.
واقعیت این است که امروز جهانیان باوجود همه سوء تفاهم ها و سوء تعبیرها در موقعیتی قرار گرفته اند که با درک شواهد تاریخی و معاصر به این نتیجه ملموس رسیده اند که جهان غرب هیچ تکیه گاه قدرتمند و مستحکم تری از ایران اسلامی برای حفظ موازنه قدرت در حوزه مهم خلیج فارس ندارد و این نیاز تاریخی خود باعث شده است فضای تعاملی و گفتمانی خوبی بین دولتمردان در سطح داخلی و به ویژه خارجی ایجاد شود که نتیجه آن به طور غیرقابل باوری رسیدن به تفاهم و توافق بزرگ هسته ای کشورهای 5+1 با ایران است.

آغازی دوباره
به دیگر سخن شرایط منطقه ای و جهانی و ظهور گروه های خشن و انسان ستیز تحت لوای نام های اسلامی و با سوء استفاده از مفاهیم دینی که گاه غرب نیز خود را عامل و دلیل اصلی ظهور آنان می دانند، باعث شده است کشورهای غربی به حق به این نتیجه برسند بهترین راهبرد برای رسیدن به جزیره آرامش در جهان و در قالب فرایندی برد- برد، بستن پرونده هسته ای ایران و ایجاد تعامل و همکاری برای رفع مشکلات انسانی و اعتقادی موجود و ایجاد اعتدال و گفتمان تدبیر برای رهایی از وضع نامطلوب فعلی است.
جهان امروز در قرن 21 به نحوی گرفتار ظهور گروه های خشونت طلب و غیرقابل مهار در حوزه خاورمیانه و حتی در قلب کشورهای اروپایی شده است که برای مقابله با آن چاره ای ندارد به جز اینکه برای مقابله با الگوسازی منحرف شده از مبانی دینی و انسانی، رویه اعتدال و گفت و گو را با ملت و دولت بزرگ ایران اسلامی در پیش گیرد.
جهان غرب امروز بیش از همه از اوضاع اعتقادی و رفتاری سران کشورها و گروه های مختلف به مدد فناوری های نوین آگاه هستند و گاه نگرانی خود را از گسترش این گروه ها در داخل کشورهای خود ابراز می کنند. امروز آنان با این واقعیت غیرقابل کتمان روبرو هستند که ایجاد ثبات در منطقه چاره ای جز حسن تعامل و اعتمادسازی ندارد.
***مسئولیت ایرانیان در قبال تحولات منطقه ای و جهانی
در همین راستا به نظر می رسد مسئولیت ما ایرانیان در کمک به رسیدن به فضای مثبت تعاملی و همزیستی مسالمت آمیز با جهان غرب بیش از خود غربی ها اهمیت و تاثیر یافته است و امروز این ما هستیم که با اعتدال و تدبیر می توانیم جهانیان را همراه خود سازیم .
هوشمندی رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جدید به نام ' دولت و ملت ، همدلی و همزبانی ' و اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه راهبردی موثر و روشن برای انتقال فرهنگ بالای ایرانیان در حوزه مدیریت منطقه ای و جهانی است که می تواند پشتوانه اصلی هرگونه تفاهم و توافق نامه ای باشد.
اینک بر تک تک ملت ما و به ویژه نخبگان حوزه های مختلف اعم از گروه ها و جریان های سیاسی فرض است که با درک واقعی شرایط داخلی، منطقه ای و جهانی از فرصت ایجاد شده در سطح منطقه با همراهی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت حداکثری از سیاست خارجی دولت با گذشتن از منافع موقت شخصی، حزبی و گروهی به نقش ملی و منطقه ای و جهانی ایران بزرگ بیاندیشیم و با همزبانی و همدلی، شرایط لازم برای آغازی دوباره و ایفای نقش فرامنطقه ای و جهانی خود با تکیه بر اعتدال و تدبیر و رفع گرفتارهای اقتصادی و معیشتی ملت را فراهم آوریم.
همه ایرنیان باید بدانند که در گذر از این گردنه تاریخی همه و همه نقش دارند و این جزیره و لنگرگاه ثبات در حوزه های مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی و اعتقادی و انسانی برای کمک به بشریت بیش از گذشته آماده مبارزه با انحرافات انسانی و اعتقادی و ظهور دوره ای جدید از زندگی تعالی بخش برای همه ابناء بشر است.
پیروزی گفتمان تدبیر و اعتدال و همزبانی و همدلی در خصوص مباحث داخلی و منطقه ای و جهانی و خروج پرونده هسته ای از شورای امنیت و رفع تحریم های وضع شده علیه ملت ایران بر همگان مبارک باد.
***** و اما انتخابات سرنوشت ساز هفتم اسفند/ و حال نقش مسئولان در اعتماد دوباره به ملت
ملت بزرگ ایران باید برای استمرار این فرایند حماسه ای دیگر را در انتخابات سرنوشت ساز 7 اسفند خلق کنند و البته مسئولان و متولیان نیز باید قدر حضور همه سلایق و جریان های سیاسی کشور در حوزه های تصمیم گیری و تصمیم سازی را بدانند و بستر لازم برای مشارکت حداکثری را فراهم کنند.
شاید بتوان ادعا کرد که امروز مدیران نظام اسلامی به ویژه ارکان مهمی که وظیفه تعیین صلاحیت داوطلبان را دارند، نقش موثر و کلیدی در تعیین این شرایط دارند و بایستی به قدرت و عظمت و آگاهی ملت ایران بار دیگر اعتماد کنند و فضا را برای انتخاب و مشارکت فعالانه همه گروه ها و جناح های سیاسی برای تعیین سرنوشت کشور فراهم آورند.
و حال نوبت این مسئولان است که دین خود را به این ملت آزادیخواه و سرفراز و مقاوم ادا کنند و به انتخاب مردمان متمدن و با فرهنگ و دینمدار ایران عزیز اطمینان و اعتماد کنند و نگذارند بی جهت زمینه ایجاد ناامیدی و کاشته شدن بذر فتنه ایجاد شود و عده ای تندرو و فرصت طلب در بین گروه ها و جناح های سیاسی کشور که معمولا منافع فردی و شخصی را بر منافع ملی ترجیج می دهند، بر امور تسلط یابند تا از این رهگذر، امید این ملت عزیز و همه علاقمندان جمهوری اسلامی را به یاس و ناامیدی تبدیل کنند.
مشارکت حداکثری و حضور همه جناح های سیاسی و افراد با ایمان و با تقوا و شجاع ، مدیر و مدبر در مجالس کشور، بزرگترین قدرت نرم جمهوری اسلامی است که توانسته در این جهان پر آشوب با وجود همه بهانه ها و بهانه تراشی ها از زیر سایه جنگ سخت نجات دهد.

علی اصغرافتاده
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار