سرکنسول پاکستان در مشهد و استاندار خراسان شمالی در دیداری که امروز پنجشنبه برگزار شد، بر گسترش روابط اقتصادی دوجانبه و سرمایه گذاری های مشترک در حوزه های صنعت، کشاورزی و گردشگری تاکید کردند.
کد خبر: ۱۷۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 05 February 2016
سرکنسول پاکستان در مشهد مقدس در این جلسه با تاکید بر عزم دولت پاکستان برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه خود از جمله ایران، افغانستان و چین، به نشست روز گذشته خود و تجار همراه، با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان شمالی اشاره کرد و از آن به عنوان نشستی پویا و زمینه ساز سفر هیئت های بیشتر تجاری کشور متبوع خود به این استان یاد کرد.
«یاور عباس» با بیان این که توانمندی های خراسان شمالی و ظرفیت های اقتصادی آن را به مقام ها و سرمایه گذاران پاکستان منعکس خواهد کرد، تصریح کرد: افزون بر محصولاتی مثل انگور و سیب خراسان شمالی، تولیدات صنعتی نظیر کالاهای الکتریکی، پلاستیکی، فرآورده های معدنی و پتروشیمی تولیدی این استان نیز می تواند بازار خوبی در پاکستان بیابد.
وی از برنج و میوه های تولید پاکستان هم به عنوان محصولاتی یاد کرد که قابلیت صادرات به خراسان شمالی را داراست و افزود: با توجه به وجود ظرفیت های مناسب خراسان شمالی در صنعت پنبه و توانمندی پاکستان در صنعت نساجی، سرمایه گذاری مشترک با هدف ایجاد صنایع نساجی می تواند مدنظر قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: فروردین سال آینده نمایشگاه بزرگ نساجی با عنوان ' تکسپوی کراچی ' برگزار خواهد شد که از علاقه مندان درایران و خراسان شمالی دعوت می کنیم در آن حضور یابند.
سرکنسول پاکستان در مشهد به قابلیت های فراوان توسعه روابط در حوزه گردشگری هم اشاره کرد و افزود: هر سال حدود 200 هزار زائر پاکستانی به مشهد مقدس می آیند و علاوه بر زیارت بارگاه امام رضا (ع) از اماکن زیارتی، تاریخی و طبیعی نیشابور هم دیدن می کنند و اگر یک بسته پیشنهاد سفر حاوی قابلیت های گردشگری خراسان شمالی به آن ها ارائه شود، زمینه سفر یکی، دو روزه آنان به این استان هم فراهم خواهد شد.
استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار آمادگی این استان را برای برپایی نمایشگاه های تجاری در کشور پاکستان یا نمایشگاه تجار آن کشور در بجنورد اعلام و اظهار امیدواری کرد: این دیدار زمینه ساز توسعه روابط این دو خطه باشد.
سید علی اکبر پرویزی با استقبال از پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک در صنعت پنبه و نساجی، معرفی ظرفیت های گردشگری خراسان شمالی به زوار پاکستانی را مورد تاکید قرار داد و خطاب به سرکنسول پاکستان تصریح کرد: در حال حاضر تولیدات خراسان شمالی به 17 یا 18 کشور صادر می شود و امیدوار هستیم با این نشست، روابط بازرگانی و گردشگری این استان با کشور پاکستان هم گسترش یابد.
وی هم چنین راه آهن در حال احداث بجنورد- اسفراین- نقاب و اتصال این استان به خط آهن سراسری را در کنار مجاورت این استان با شمال کشور دیگر ظرفیت های استان در حوزه اقتصادی خواند.
مسئول نمایندگی وزارت خارجه در شمال شرق کشور هم در این نشست، رسالت نمایندگی های استانی وزارت امور خارجه را توسعه مناسبات با کشورهای دیگر با تاکید بر ظرفیت های منطقه ای دانست و گفت: با توجه به رفع تحریم ها، فضای خوبی برای توسعه این مناسبات فراهم آمده است.
«ارباب خالص» وجود قرابت های فرهنگی، مذهبی و علایق مردمی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را تسهیل گر روابط اقتصادی دوجانبه خواند و ابراز امیدواری کرد: این دیدارها زمینه ساز توسعه روابط تجاری پراکنده کنونی خراسان شمالی با این کشور و گسترش همکاری های مشترک دوجانبه باشد.
محمود دلپسند سرپرست معاونت اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری نیز از این دیدار به عنوان فتح بابی در توسعه روابط دوجانبه یاد کرد و گفت: قرابت های فرهنگی، اقلیمی و ظرفیت های فراوان موجود در حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و صنایع دستی می تواند روابط حداقلی فعلی را به میزان زیادی ارتقا ببخشد./
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار