کد خبر: ۲۴۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 21 June 2016
وقتی بحث در مورد کودکان کار است بیشتر کودکانی که در خیابان دستفروشی می کنند به چشم می آیند که بسیاری از این کودکانی یا فاقد خانواده بوده یا خانواده آنان بدسرپرست هستند که در چرخه کار کودکان گرفتار شده اند.
این کودکان خیابانی در ساعات مختلف شبانه روز علاوه بر خیابان های اصلی شهر در اماکن پر تردد و عمومی مانند پارک، پمپ بنزین و داروخانه ها مشغول فعالیت های اشتغال زایی هستند یا تکدی گری می کنند که می توانند با خانواده خود در ارتباط باشند یا نباشند یعنی ممکن است شب در همان اماکن عمومی باشد و یا اینکه درآمد خود را به خانواده بدهد.
اغلب خانواده های کودکان خیابانی در بحث عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دچار مشکل هستند و به دلیل ضعف ساختارهای اجتماعی کودکان آنها مجبورند در خیابان ها کارکنند.
برای رفع مشکلات و توانمندسازی کودکان کار همکاری ادارات و سازمان های دولتی با همکاری سازمان های مردم نهاد نیاز است که مدیران و روسای دستگاه های اجرایی متولی باید در این زمینه با استفاده از توان و ظرفیت های خود نسبت به ریشه کنی معضل کودکان کار تلاش کنند.
یک دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی نبود حمایت های اجتماعی، بحران های اقتصادی و مرگ یکی از اعضای موثر خانواده را مهم ترین دلایل افزایش کودکان کار در خیابان عنوان و بیان کرد: در چند سال گذشته که سطح درآمدی خانواده ها کاهش یافته شاهد رشد روز افزون تعداد کودکان خیابانی و کار بوده ایم.
شهلا سیدی اظهار کرد: در حالی که بسیاری از کودکان کار همراه با اعضای خانواده و به صورت دسته جمعی کار می کنند اما، برخی ها نیز هستند که به تنهایی زندگی می کنند واین وضعیت برای آن ها شرایط سختی را ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه بهزیستی مسئول جمع آوری کودکان کار در خیابان است گفت: اگر از هر کدام از این کودکان بپرسید هر کدامشان تاکنون چندین بار جمع‌آوری شده‌اند و از این نظر این کودکان دارای اهمیت هستند که باید آسیب شناسی صحیحی از آن ها انجام داد.
سیدی افزود: در این راستا باید به طور جامع روی توانمندسازی خانواده ها و همچنین ایجاد شرایط لازم برای اشتغال سرپرست خانواده های کودکان کار کرد.
این کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: در حقیقت اکثر کودکان کار در خیابان زندگی نمی کنند بلکه به معاش خانواده کمک می کنند و تنها کودکان بی سرپرست در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند.
سیدی افزود: مکان هایی که می توان از ظرفیت آنها برای ایجاد فضاهای خدمات رسانی استفاده کرد باید شناسایی و در قالب این مکان ها به اقشار آسیب پذیری همچون کودکان کار رسیدگی شود و برای توانمندسازی آنها گام برداشت زیرا که متاسفانه پدیده کودکان کار نه تنها هیچ گاه کاهش نیافته بلکه سیر صعودی داشته و همین مسئله با توجه به آسیب پذیری بیشترکودکان، آسیبهای اجتماعی بیشتری را برای این افراد و در نهایت جامعه به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: کار کردن کودکان یک راه غیرقابل قبول برای حمایت مالی از خانواده ها است بنابراین جامعه و خانواده ها باید مسئولیت خود را در زمینه جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از کودکان به کار گیرند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیروان گفت: تکدی گری، دست فروشی، جمع آوری ضایعات و ...، از انواع مشاغلی است که کودکان کار در آن فعالیت دارند.
هما کلالیان در گفت و گو با ایرنا فقر اقتصادی، بیکاری، اعتیاد، خشونت های خانوادگی و برخی ناهنجاری های دیگر را از دلایل اصلی پیدایش کودکان کار عنوان و اظهار کرد: هم اکنون جمع آوری و مکان این کودک را شهرداری بر عهده دارد ولی سایر هزینه ها بر عهده بهزیستی است.
وی با بیان اینکه آمار درستی از کودکان کار وجود ندارد گفت: زیرا بسیاری از آنان در یک مکان مستقر نیستند.
کلالیان افزود: تمام مجموعه مدیریت شهری تلاش می کند تا وضعیت کودکان کار هرچه بهتر و سریعتر ساماندهی شده و مدیران شهری در این راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.
رییس شورای اسلامی شهر شیروان با بیان اینکه همه مدیران شهری از ظرفیت های موجود برای ساماندهی به وضعیت کودکان کار استفاده خواهند کرد گفت: ساختن آینده این کودکان وظیفه تک تک مدیران شهری است که هر کس باید به اندازه توانایی و اختیاراتی که در دست دارد، به این کودکان و افرادی که برای ساماندهی به آنها تلاش می کنند، کمک کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز گفت: کودکان خیابانی، کودکانی هستند که پدر و مادر دارند ولی والدین آنان یا دچار اعتیاد، کهولت سن، فقر و مشکلات مالی هستند.
رضا الله وردی در گفت و گو با ایرنا هم اکنون 15 کودک خیابانی در این استان شناسایی شده اند اظهار کرد: این درحالی است که کودکان خیابانی زیادی در سطح شهرهای استان مشاهده می شوند.
وی گفت: این کودکان به سبب وضعیت خانوادگی نامناسب، سطح پایین فرهنگی و اقتصادی والدین اقدام به کار همچون دست فروشی، آدامس فروشی یا وزن کردن افراد در خیابان ها می کنند.
وی با بیان اینکه اغلب کودکان خیابانی که در این استان شناسایی شده‌اند خانواده دارند و از مرکز ما خدمات مختلف رفاهی دریافت می‌کنند گفت: هم اکنون 18 مرکز نگهداری دخترانه و پسرانه کودکان بی سرپرست در این استان فعال است.
وی گفت: با تشکیل ستاد ساماندهی کودکان خیابانی در مرکز استان، نیروی انتظامی و شهرداری این کودکان را جمع آوری می کنند و آن ها در مرکز کودکان خیابانی نگهداری می شوند.
الله وردی با بیان اینکه برای شناسایی کودکان خیابانی مددکاران سطح شهر را مورد بازدید و مشکلات آنان را برسی می کنند افزود: چنانچه خانواده کودک صلاحینت نداشت با حکم قاضی در مراکز این نهاد نگهداری می شوند.
مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: بهزیستی برای این کودکان، شناسایی خانواده، بررسی مشکلات، وضعیت خانواده، تشخیص بیماری و خدمات رفاهی را انجام می دهد و بر این اساس کودکانی که از سطح شهر جمع آوری می شوند توسط بهزیستی تحت حمایت قرار می گیرند.
خراسان شمالی 925هزار نفر جمعیت دارد.

گزارش از فاطمه مقدسی باجگیران
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار