مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی با انتقاد از تعطیل کردن روزنامه اتفاقیه و جلوگیری از چاپ آن، اظهار کرد: تعطیل کردن این روزنامه به نشانه اعتراض از اخلاق حرفه‌ای رسانه به‌دور است.
کد خبر: ۲۶۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 19 July 2016
به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی به نقل خبرگزاری ایسنا؛ حسین ثابت‌قدم وحید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی اظهار کرد: به نسبت شاخص‌ها و رتبه‌بندی رسانه‌ها، تاکنون بیشترین حمایت از روزنامه اتفاقیه صورت گرفته و از ابتدای سال تا کنون ١٢٣ آگهی دولتی با مبلغ ٧٥ میلیون و ١٦٢ هزار تومان به این نشریه تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ٩٢ تاکنون به این روزنامه،  ١٣٩ میلیون و ٩٨٩ هزار تومان یارانه تعلق گرفته و در همین مدت، این اداره کل ٤٣ میلیون و ٨٤٣ هزار تومان از روزنامه اتفاقیه حمایت مالی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ شخص و نهادی نمی‌‎تواند اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی را وادار به عمل غیرقانونی کند، تصریح کرد: تا مادامی‌که ضوابط جاری است طبق آن عمل می‌شود و نسبت‌های ناروا به این نهاد دولتی یا از روی جهل است و بر اساس هر هدفی که منجر به تضعیف خدمات اداره کل باشد، پسندیده نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه همیشه آماده و پذیرای انتقاد منصفانه هستیم، گفت: باید فرهنگی تعریف شود که خود را ملزم به اجرای قانون بدانیم و تمام رسانه‌های استان بدانند وقتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری قانون در این زمینه است، خود بی‌قانونی نمی‌کند.

ثابت قدم وحید اظهار کرد: تعطیل کردن یک روزنامه به نشانه اعتراض و بعد از آن اتهام وارد کردن به یک دستگاه دولتی دور از اخلاق حرفه‌ای است و مجاری قانون و شورای رسانه که با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات تشکیل می‌شود به منظور رسیدگی به مشکلات تشکیل شده است.

وی تشویق دستگاه‌های اجرایی جهت سپردن آگهی‌های خود به روزنامه اتفاقیه، اشتراک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اولویت اقتصاد رسانه‌های استان در جلسات شورای رسانه را بخشی از اقدامات ذکر شده در زمینه حمایت از روزنامه اتفاقیه عنوان کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل مربوطه به رسانه‌ها و مطبوعات استان، در شورای رسانه مطرح شده است که موضوع واگذاری آگهی‌های دولتی به نشریات نمونه‌ای از آن‌ها بوده که با جدیت از سوی اداره کل پیگیری شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه آگهی‌های عمومی به نسبت ٧٠ درصد استانی و ٣٠ درصد ملی در میان رسانه‌های استانی توزیع می‌شود، گفت: برای حیات و بقای روزنامه‌ها و نشریات، آگهی‌ها به میزان  لازم توزیع شده است اما نباید اساس ایجاد یک رسانه و بقا و حیات آن مبتنی بر آگهی باشد.

ثابت قدم ادامه داد: محتوای نشریات باید جذاب و مردم‌پسند باشد تا استقبال گسترده باشد.

وی با بیان اینکه خراسان‌شمالی از نظر اقتصادی استانی ضعیف است و همین موضوع رسانه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است، اضافه کرد: شورای رسانه‌ها به‌همین منظور تشکیل شده تا با اهتمام ویژه مشکلات را پیگیری کرده و مصوبات و تصمیم گیری‌ها را به سایر دستگاه‌ها انعکاس دهد.

وی با تاکید بر اینکه در همین جلسات، دستگاه‌های اجرایی متخلف در زمینه توزیع آگهی که باید مهر نیم الف را از ارشاد می‌گرفتند، اما تخلف کرده‌اند بازخواست می‌شوند، تصریح کرد : استانداری مسئولیت پیگیری این مسئله را بر عهده دارد تا دستگاه‌های متخلف پاسخگو باشند.

ثابت قدم گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق ضوابط قانونی تصمیم‌گیری می‌کند و تاکنون به نشریاتی که مقرر شده بود هشت صفحه چاپ داشته باشند اما تعداد صفحاتشان کمتر بوده و یا به نشریات با تیتراژ زیر ١٠٠ نسخه، آگهی نداده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی با تاکید بر حمایت این نهاد از رسانه‌ها، پرداخت یارانه، پیگیری اقتصاد رسانه‌ها، برگزاری جشنواره مطبوعات، آموزش خبرنگاران، نکوداشت روز خبرنگار، پیگیری واگذاری دفاتر مطبوعات، پیگیری  واگذاری زمین از طریق اداره کل راه و شهرسازی و غیره را از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد در زمینه کمک به رسانه‌های استان عنوان کرد.

ثابت قدم با اظهار رضایت از فعالیت خانه مطبوعات، اظهار کرد: مطبوعات و نشریات در خراسان شمالی با وجود مشکلات اقتصادی در تمام مناسبت‌ها به بهترین نحو ممکن و بدون حاشیه مراسمات ملی، مذهبی و سیاسی را پوشش داده‌اند و با اتحاد در مقایسه با سایر استان‌ها، با کمترین تخلفات جزو برترین‌های کشور هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های شورای رسانه، آموزش به مدیران دستگاه‌های اجرایی است تا آگاه شوند که رسانه جهت پوشش جلسات آن‌ها تشکیل نشده و همچنین رسانه به منزله تبدیل شدن به بولتن خبری یک ارگان دولتی، نیست تا  از  انتفاع خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه یک رسانه و نشریه خوب علاوه بر دغدغه‌های مالی، باید به‌فکر انتظارات مردم و مشکلات جامعه باشد، اظهار کرد: مردم این استان انتظار دارند که رسانه‌ها چشم بینای ملت و گوش شنوای مردم باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی رسانه‌ها را عامل تعالی استان در همه زمینه‌ها به‌ویژه بخش فرهنگ عنوان کرد و گفت: تنویر افکار عمومی، تعمیق باورها و پیوند دولت و نظام با مردم به کمک رسانه‌ها میسر می‌شوند.

ثابت قدم تاکید کرد: این اداره کل در هیچ زمان میان رسانه‌ها تبعیض قائل نشده و بر اساس قانون عمل کرده است و هر شخصی هر آنچه در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح کرده است باید مسئول گفتار خود باشد.

وی یادآور شد: تهمت و افطرا به یک دستگاه دولتی، قانونی و رسمی که فقط به وظایف خود در حدود قانون عمل می‌کند معنا و مفهوم اخلاقی ندارد و گویای دنبال کردن اهدافی است که زحمات همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی را زیر سوال برده است.

ثابت قدم در خصوص حل مشکل روزنامه اتفاقیه اظهار کرد: بعدازظهر امروز جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر، مسئولان قوه قضائیه، مسئولان استانداری، خبرگزاری ایرنا و مسئولان مرتبط برگزار می‌شود تا مشکلات مطرح شده بررسی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار