مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی این استان در حوزه اقتصادی توان مالی لازم برای حضور در عرصه های بین المللی را ندارد.
کد خبر: ۲۶۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 19 July 2016
یحیی نیکدل روز سه شنبه در جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان، اعزام هیات های تجاری بازاریابی به آستراخان روسیه اظهار کرد: بخش خصوصی این استان توانمندی مالی برای شرکت در نمایشگاه ها و هیات های تجاری را ندارد.
وی گفت: بعضا برخی از آنان بیان کرده اند که به علت مشکلات اقتصادی نمی توانند در بیشتر نمایشگاه ها و بازدید ها شرکت کنند اما اگر در مراحل اول بتوانیم بخش خصوصی را تشویق و ترغیب به شرکت در نمایشگاه و حضور در هیات های تجاری کنیم با اثرات مثبتی مواجه خواهند شد که زمینه حضور در سایر برنامه ها به خودی خود برای آنان فراهم می شود.
وی با بیان اینکه استان های کم برخوردار باید در این زمینه ها اعتباراتی داشته باشند افزود: در مراحل اولیه برای گرفتن غرفه و سایر موارد باید بخش خصوصی کمک شود تا فضای بیشتری برای فعالیت های اقتصادی فراهم شود.
وی در ادامه گفت: با وجود اینکه معاونت توسعه و تجارت در این سازمان داریم اما تاکنون در این حوزه ضعف ها و خلاهایی بوده است که از مدیریت برنامه ریزی استان خواستار توجه به این امر مهم شده ایم و امیدوار هستیم اقداماتی در راستای تکالیف و ماموریت ها برداشته شود.
وی افزود: اگر این معاونت حمایت مالی شود اقداماتی در خصوص کمک به بخش خصوصی و توسعه تجارت می شود زیرا که فعالان بخش خصوصی این استان در این حوزه نیازمند کمک هستند.
نیکدل گفت: با وجود محدودیت ها و مشکلات در سال گذشته زمینه حضور 11 رایزن فرهنگی در این استان را فراهم کردیم که بازخورد خوبی نیز داشت و از نزدیک شاهد توانمندی های استان شدند.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرایط خوبی از طرف کشور های خارجی و فضای تعاملاتی فراهم شده است گفت: پس از تحریم شرایط سخت و مشکلاتی که برای تعاملات ایجاد شده بود برداشته شده است و هیات های از کشور به سایر کشورها اعزام می شوند و همچنین از سایر کشور ها نیز برای تبادل به کشورمان سفر می کنند.
وی افزود: در رفت و آمد های هیات های تجاری باید به استان های کم برخوردار نیز توجه ویژه شود که این امر را وزرات خانه مربوطه هم اکنون در دستور کار قرار داده است و همه فعالان حوزه اقتصادی باید از فرصت ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بازار روسیه بازاری خوب برای تجارت در زمینه های مختلف است گفت: باید از این فرصت ها استفاده کنیم هیات تجاری از این استان بفرستیم تا حوزه اقتصاد را بازایابی کنند.
وی همچنین بر آسیب شناسی بازار ترکمنستان نیز خبر داد و افزود: بعضا مشکلاتی برای تجار در این کشور ایجاد شده بود که هم اکنون آسیب شنای خواهد شد تا چالش را رفع کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز بر تعاملات بیشتر برای روابط تجاری استان با سایر کشور ها تاکید کرد و گفت: در مرداد ماه سال جاری هیات تجاری به کشور گرجستان اعزام می کنیم.
محمد صمدی افزود: در سال گذشته به علت مشکلات مالی در اعزام هیات های تجاری به کشور ها با مشکلاتی مواجه بوده ایم.
وی بر شرکت فعالان حوزه اقتصادی این استان در اعزام هیات های تجاری بازار یابی به استراخان روسیه تاکید کرد و گفت: این فرصت مناسبی برای تجار این استان است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته این استان 179 میلیون دلار صادرات داشته است گفت: برای امسال 190 میلیون دلار صادرات در نظر گرفته شده است که امید وار هستیم محقق شود.
این نشست با حضور مسئولان، تشکل ها بخش خصوصی در سالن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار