معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رفع مشکل وضع بیکاری و رکود اقتصادی از موضوع مذاکرات برجام پیچیده تر و سخت تر نیست.
کد خبر: ۲۶۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰ 20 July 2016
مهندس سید حمید کلانتری روز سه شنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خراسان شمالی با بیان اینکه برای رفع بیکاری در کشور باید اعتماد مردم را جذب کنیم و امید را در جامعه افزایش دهیم گفت: هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، هنر می خواهد تا این سرمایه ها را هدایت و اعتماد مردم در این زمینه فراهم کنیم.
وی همچنین بر همکاری بین قشرهای مختلف در راستای افزایش کسب و کار و رونق اقتصادی تاکید کرد و افزود: وقتی تفاهم و همکاری بین قشرهای مختلف تقویت شود مشکل بیکاری نیز حل خواهد شد.
وی افزود: همچنین باید مردم را به همکاری دعوت کنیم و این همکاری نیز پس از ایجاد اعتماد ایجاد خواهد شد.
وی یکی از مشکلات جدی کشور را بیکاری عنوان کرد و گفت: به دلایل مختلف از جمله سیاست های نادرست، نبود سیاست های اقتصادی درست و با برنامه و تحریم ها باعث شد تا واحدهای صنعتی و اقتصادی با رکود و مشکل مواجه شوند که هم اکنون باید برای بازسازی این موارد و رونق اقتصادی تلاش کنیم.
وی اظهار کرد: همه باید وارد صحنه شویم چرا که تنها از دست دولت، مجلس، وزارتخانه، بخش تعاونی، خصوصی و یا سایر بخش ها کسب و کار رونق نمی یابد بلکه هر کس باید سهم خود را در زمینه اشتغال ایفا کند و در این راستا منافع ملی بر منافع گروه، حزب و یا فرد ترجیح داده شود.
وی به بزرگ نمایی برخی از رویدادها، بزرگ کردن حاشیه ها در روزنامه ها نیز اشاره و تصریح کرد: مسائل مهم باید اولویت دار شود چرا که هم اکنون اولویت اول کشور اقتصاد است و همه تلاش ها را در راستای اقتصاد مقاومتی باید انجام دهیم.
وی گفت: چند ظرفیت شغلی در جامعه وجود دارد که گرایش با اشتغال ارزان و بالا از جمله است.
وی به اشتغال در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اشتغال در این حوزه به ازای هر یک نفر بیش از یک میلیارد تومان است این در حالی است که در ظرفیت های کوچک با دانش کمتر و تکنولوژی محدود به ازای هر یک نفر 30 میلیون تومان و یا حداقل کمتر از 100 میلیون تومان شغل ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: سرمایه گذاری بزرگ منافاتی ندارد اما باید از منابع بانک ها و سرمایه های خارجی این گونه اقدامات شود و ظرفیت های برای اشتغال در حوزه های کوچک تر هزینه شود تا اقشار بیشتری از جامعه را شامل شود.
***ظرفیت های شغلی در استان ها شناسایی شود
کلانتری با بیان اینکه ظرفیت های شغلی در استان ها شناسایی شود گفت: این ظرفیت ها را باید توسعه دهیم .
وی افزود: صندوق های کار آفرینی با تسهیلات تا یک میلیارد ریال با بهره کم نیز وجود دارد که باید از ظرفیت ها برای رونق کسب و کار در استان ها استفاده شود و حتی زنان روستایی که توانمندی در ایجاد شغل دارند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی گفت: مشاغل خانگی که کمک خرج خانواده ها هستند باید تقویت شوند و این امر با آموزش، نظارت و رعایت مسائل بهداشتی می توان توسعه داد و حتی به شرکت های زنجیره ای متصل کرد.
وی یکی دیگر از اقدامات مهم و اولویت دار کشور را توسعه تعاونی ها عنوان کرد و افزود: تعاون یکی از دستاورد های اشتغال پایدار است و هم اکنون 100 هزار واحد تعاونی فعال در کشور داریم.
وی گفت: 25 هزار واحد تولیدی کشاورزی تعاونی، 17 هزار صنعت، یک هزار و 700 واحد معدن، و 12 هزار تعاونی فعال در حوزه مسکن وجود دارد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید در زمینه اشتغال در حوزه تعاون جهش دو تا سه برابری خواهیم داشت افزود: اولویت بعدی نیز باید توسعه صادرات باشد که اگر این مهم انجام شود کیفیت ها نیز افزایش خواهد یافت، برند سازی و استاندارد سازی خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: طبق مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان 94در این استان 40.3 بوده اکه این میانگین کشوری در این شاخص 37.2 است.
رضا نوری افزود: نرخ بیکاری استان نیز 12.5 است و این میانگین کشوری در یان شاخص 11.8 است .
وی گفت: سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
وی افزود: سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار