کد خبر: ۲۷۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 10 August 2016
خراسان شمالی یک استان در حال توسعه و پیشرفت است ، که از مرداد سال1383 با انتخاب اولین استاندارتاسیس شد . این استان ظرفیت های خوبی در زمینه های مختلف دارد.
ازجمله می توانیم به بخش کشاورزی و دامپروری و صنایع مرتبط اشاره کنیم همچنین صنعت گردشگری و حوزه تجارت به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن، یا بخش معادن و صنایع مرتبط ؛ مواردی است که هریک به تنهایی میتواند باعث رونق اقتصادی منطقه گردد البته در مسیر پیشرفت تنگناهایی وجود دارد که برای رفع ان نیاز به عزم جدی و  همگانی داریم
 با توجه به رویکرددولت تدبیر و امید و چشم انداز روشن حاصل از برجام و امکان تسریع در رفع مشکلات و رونق  اقتصادی فراهم خواهد شد مشروط به اینکه در استان خراسان شمالی شاهد برنامه ریزی. خوب مسولین و تلاش هماهنک مردم و مدیران باشیم. در چنین شرایطی میل و انگیزه سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در استان تقویت خواهد شد.
گرچه استان خراسان شمالی در زمینه توسعه ای از حداقل های خوبی برخوردار است  به عنوان نمونه می توان به وجود مجتمع پتروشیمی بجنورد ، کارخانه سیمان بحنورد ،و ایجاد کارهای کوچک تولیدی در شهرهای استان می شود اشاره کرد ، هر چند این موارد انتظارات استان را برآورده نکرده است ولی ظرفیت های خوبی برای پیشرفت و ایجلد صنایع پایین دستی فراهم نموده
بخشی از این توسعه نیافتگی و نابسامانی  اقتصادی در استان نتیجه عدم هماهنگی بین نمایندگان مجلس و استانداران می باشد که لازم است استاندران محترم با پرهیز از لج بازیهای مرسوم در مسیر تعامل پیش قدم باشند و نمایندگان عزیز هم به سمت همکاری گام بردارند هرچند همراهی و همکاری مردم  و اصلاح سیاستهای کلان اقتصادی و سیاسی کشور هم بسیار مهم است مگر میتوان تحریمهای ظالمانه. سیاست  ایران هراسی و دیگر موارد باعث وجود خیلی از مشکلات شده را نادیده گرفت.
در چنین شرایطی تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است و میتواند بسیار راهگشا باشد:
 در این ارتباط  کاهش وابستگی به نفت و توجه به بخش گردشگری و صنعت و ذخایر معدنی و نیز شرکت های دانش‌بنیان و مردمی کردن اقتصاد باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
 ذکر چند مورد از عوامل مهم و اثرگذار بر اقتصاد استان حتی  کشور خالی از لطف نیست
مورد اول: کشاورزی
مورد دوم: صنعت گردشگردی
موررد سوم: صنعتی
مورد اول:کشاورزی
 حوزه کشاورزی به عنوان قدیمی ترین فعالیت تولیدی، مهمترین فعالیت اقتصادی همه کشورهای جهان از گذشته تاکنون بوده است. امروزه نیز بخش کشاورزی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه بخش غالب اقتصاد ملی به شمارمی رود، به طوری که رشد و توسعه اقتصادی این کشورها ارتباط بسیار تنگاتنگی با توسعه کلی بخش کشاورزی آنها دارد و به عبارتی دیگر توسعه کشاورزی در چارچوب توسعه ملی کشور مورد بحث قرار می گیرد.
متاسفانه در بسیار از کشور های در حال توسعه برای این که زود به رشد اقتصادی دست پیدا کنند به بخش کشاورزی توجه کافی نمی کنند و زود تصمیم به صنعتی شدن این بخش دارند چرا که صنعتی کردن در این بخش نیاز به زیرساخت هایی دارد که باید زیرساخت های مربوطه فراهم شود سپس به صنعتی شدن در بخش کشاورزی روی آورند.
و همچنین استفاده بهینه از منابع آبی به شیوه های نوین، راهکارهایی برای افزایش عملکرد محصولات، بهبود دانش نیروهای فعال در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین انجام شده و بکارگیری انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی توانسته است رشد قابل توجهی داشته باشد اما ظرفیت ها و شرایط مساعد برای توسعه کشاورزی صنعتی در استان و فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی تلاش بیشتر مسئولان و کشاورزان را می طلبد.
برای تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی، کاهش قیمت تمام شده محصولات و استفاده بهینه از امکانات موجود نیازمند بهره‌گیری از توانمندی ‌های نخبگان و فعالان در این بخش است فراهم کردن شرایط مناسب برای کشت و کار صنعتی ضروری است تا کشاوزان به تغییر شیوه های کاشت رغبت داشته باشند. با توجه به اینکه محصولات زیادی به روش سنتی تولید می شود ضمن پایین بودن کیفیت ،قیمت تمام شده بالایی را داشته و بازار مناسبی برای فروش نخواهند داشت وسود مناسبی برای تولید کننده ندارند
لذاجایگزین نمودن کشت و تولید صنعتی به جای سنتی افزایش راندمان کاری و بازدهی زیاد و کاهش قبمت تمام شده و افزایش توان رقابت با محصولات مشابه. را به دنبال خواهد داشت لذا برای توسعه کشاورزی صنعتی استان مسئولان باید از دانش آموختگان بخش کشاورزی بیشتر استفاده نمایندکشاورزی و تولید محصولات باغی از اصلی ترین فعالیت اقتصادی استان به شمار می آید.
وجود مراتع غنی، دام داری در این ناحیه را بسیار توجیه پذیر ساخته مشروط به برنامه ریزی مناسب و حمایتهای جدی و عملی از فعالین این بخش ، رعایت اصول علمی . البته توجه به صنایع مرتبط با این بخش هم اجتناب ناپذیر است و باید مورد توجه قرار گیرد.
صرف نظر از کشاورزی و دام داری در استان خراسان شمالی. توجه و حمایت از صنایع دستی این منطقه از جمله انواع قالی، جاجیم و گلیم بافی در فراین توسعه اثرگذاری ویژه ای خواهد با وجود ظرفیتهای ذکر شده اما به دلیل نامناسب بودن روش کار و عدم حمایت کافی و نبود برنامه ریزی مناسب شاهد مهاجرت روستاییان  این استان و رشد حاشیه نشینی در اطراف شهرها هستیم که این مسئله خود آسیبهای اجتماعی نگران کننده ای را به دنبال دارد.

مورد دوم : صنعت گردشگری
درعصر مدرن گردشگری  به یک صنعت سودآور تبدیل شده است کشورهای دنیا علاوه بر نگاه اقتصادی، اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را نیز از طریق این صنعت دنبال میکنند؛ اما همچنان توسعه اقتصادی در مکان اول اهمیت است. تجربه برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و عربی نشان می دهد، می توان با اتکاء به صنعت توریسم قوی، اقتصاد یک کشور را تحول اساسی بخشید. گردشگر خارجی در دسترس ترین صادرکننده صنایع داخلی است و گردشگری برای کشورها یک فعالیت قدرتمند در اقتصاد محسوب می شود.رسانه ملی می تواند با تکیه بر قابلیتهای فراوان کشور، برای جذب گردشگران بینالمللی، سهم برجسته ای در رونق آن داشته باشد.
همانطور که  می دانیم بعضی از کشورها از جمله ترکیه منابع مالی خود را از صنعت گردشگری تامین می کند .کشور ایران ظرفیتهای بسیار خوبی برای صنعت گردشگری دارد ولی یکی از مشکلات اساسی که مانع حضور گردشگران می شود ایران هراسی است که این موضوع با به نتیجه رسیدن برجام تا حدودی رفع خواهدشدو عامل بعدی نبود زیرساخت های لازم برای حضورگردشگران است. در حال حاضر در اکثر مناطق کشورمان، امکانات لازم وجود ندارد از لحاظ حمل و نقل باید برای همه سلیقه ها و اقشار مختلف شرایط را آماده نمود گردشگر فرهنگی نیز می تواند برای کشور بهره اقتصادی داشته باشد و هم منجر به تقویت ارزش های فرهنگی ما می شود.
استان خراسان شمالی  جزء استانهایی است که جاذبه های بسیاری در صنعت گردشگری دارد.اما فاقد یک راهبرد فعال بوده سهمی زیادی در این صنعت ندارد هرچند قرار گرفتن در مسیر مشهد و استانهای شمالی و دریای خزر ضعفهای مدیران این حوزه را پوشانده است ولی توجه به این بخش و معرفی جاذبه های گردشگری استان میتواند در توسعه استان تاثیر ویژه ای داشته باشد.
در انتهای  توضیح صنعت گردشگری ، امیدواریم مسئولان مربوطه نسبت به تامین بودجه برای ایجاد زیرساخت ها لازم برای صنعت گردشگری بپردازند چرا که یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در اقتصاد ، گردشگری است.
مورد سوم: صنعت و معدن
هم اکنون بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی ایفا می‌کند. هر بخش از صنعت کشورمان با تنوع بالایی همراه است. حوزه صنعت به نسبت سایر بخش‌ها، از تنوع بالایی برخوردار بوده و سرمایه مورد نیاز برای تدوام فعالیت آنها نیز در اقتصاد وجود دارد.
این در حالی است که بیشترین میزان آسیب‌پذیری تولید ملی نیز در این بخش از اقتصاد ملی مشاهده می‌شود. با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش صنعت در زیربخشهای مختلف، پرداخته شده است. 
در سال‌های اخیر، حوزه صنعت از شرایط داخلی و بین‌المللی حاکم بر اقتصاد کشور، آسیب‌های جدی دیده است. این امر موجب شده بیشتر صنایع کشور به رغم بالاتر بودن ظرفیت‌های نصب شده اما با کمتر از ظرفیت تولید به فعالیت مشغول باشند.
به هر ترتیب بسياري از صاحبنظران، توسعه صنعتي را لازمه توسعه و رشد اقتصادي پايدار می‌دانند، از این رو به دلیل آثار چشمگير بخش صنعت بر متغيرهاي كلان اقتصادي از جمله توليد، مصرف، سرمايه‌گذاري، اشتغال، صادرات و به‌طور كلی نقش كليدي صنعت در فرآيند توسعه ملي، ضروری است حمايت مؤثر و مناسبي برای افزايش قدرت رقابتي و ارتقاي بهره‌وري اين بخش و دستيابي به اهداف رشد اقتصادي به عمل آید.
طی چند سال گذشته شرایط اقتصادی پیش روی صنعتگران کشور به دلیل تحریم های ظالمانه غرب منجر به یکسری محدودیت‌ها در تأمین مواد اولیه، نقل و انتقالات ارز، نوسانات شدید نرخ ارز و تورم و محدودیت در قیمت‌گذاری آزاد محصولات تولیدی در کنار عملکرد سودآور فعالیت‌های واسطه‌گری در اقتصاد ایران، تمايل عاملان اقتصادي را به فعاليت در بخشهاي مولد كاهش داده و منجر به سوق سرمایه‌ها به سمت بازار‌های دلالی واسطه‌گری شده است. از طرفی، افزايش هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري ناشي از محيط بی‌ثبات كسب‌وكار، حجم سرمايه‌گذاري‌ها را به ویژه در بخشهاي مولد و از جمله صنعت كاهش و متعاقب آن ميزان توليد و اشتغال را تحت تأثیر قرار داده است.
بخش صنعت و معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و بزرگ‌ترین بخش مولد (درکنار بخش کشاورزی و گردشگری) کشور به شمار می‌رود، به‌طوری که این بخش، سهمی معادل 17 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورGross Domestic product   ، یا همان GDP ، را به خود اختصاص داده است. همچنین این بخش با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و تعدد مراکز تولیدی توانسته است 63 درصد از اشتغال بخش مولد و 33 درصد از اشتغال کل کشور را تأمین کند که با این موضوع نقش مهمی را در تولید و اشتغال کشور ایفا می‌کند.
در سال 1381 که در استان خراسان شمالی ۳۶۰۰ کارگاه صنعتی با ۱۲۵۴۵ شاغل بود که بالغ بر ۸۷۳۶۱۰ میلیون ریال ارزش افزوده داشت. تعداد۱۰۷ واحد صنعتی با ۱۰نفر کارکن وبیشتر درسطح استان فعال بودند. که۳۰ معدن فعال ازجمله معادن اکسیدآلومینیوم، کلسیت، بنتونیت، باریت، ماسه سیلیسی، سنگهای تزئینی و... درسطح استان بهره‌برداری میشد و به عبارتی۸۹/۰معادن فعال کشور دراین استان واقع داشت .
با توجه به مطالب ذکر شده، تحریم های ظالمانه دشمنان ایران باعث شد تا بسیاری از کارخانه ها و واحد های تولیدی ورشکست شده  یا با حداقل ظرفیت کار کنند که این امر در سرتاسر کشور تقریبا یکسان است چرا که تاثیر تحریم ها مستقیما در صنعت کشورمان تاثیر گذاشته وتاثیرش درصنعت و معدن استان خراسان شمالی به وضوح قابل دیدن است
اما اینک با حضور اقای صالحی  استاندار شایسته خراسان شمالی که در کنار تجربیات ارزنده سیاسی  در بخش اقتصادی هم سابقه مدیرکلی اقتصادی وزارت کشور را در کارنامه خود دارند و بانماینده گان استان هم ارتباط خوب و سازنده ای ایجاد نموده اند امید می رود به مدد رویکرددولت آقای روحانی در اصلاح سیاستهای اقتصادی و سیاست خارجی شاهد رونق اقتصادی استان باشیم .

منابع اطلاعاتی:خبرگزاری تسنیم ، خبرگزاری صداوسیما ، سایت شبکه اینترنت آفتاب ، سایت دنیای اقتصاد

من الله توفیق
عباس قدرتی زوارم
مدرس دانشگاه
مرداد 1395

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
واقعا عالیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار