عملکرد دولت یازدهم در بخش گازرسانی؛
رهایی روستاییان خراسان شمالی از کپسول گاز مایع و سوخت های فسیلی از عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه گاز رسانی است به طوریکه براساس آمارها، ضریب نفوذگاز طبیعی در استان بیش از میانگین کشور است.
کد خبر: ۲۸۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 20 August 2016
خراسان شمالی 831 روستا دارد که از این تعداد 741 روستا بالای 20 خانوار و قابلیت گازرسانی دارند که از این تعداد 511 روستا گاز دار هستند.
ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای استان خراسان شمالی 74 درصد است این در حالی است که میانگین کشوری در این شاخص 65 درصد است.
هم اکنون در 210 روستای خراسان شمالی طرح گاز رسانی در دست اجرا است که به طور میانگین 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در 56روستا نیز در دست مطالعه قرار دارد.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: در ابتدای تشکیل دولت یازدهم 290 روستای این استان از سوی دولت های گذشته گازرسانی شده بود این درحالی است که در دولت تدبیر و امید به 221 روستای این استان گاز رسانی شده است.
محسن عرب مقصودی افزود: در سال 92، 33 روستا، در سال 93، 58 روستا، در سال 94، 76 روستا و در سال 95، 54 روستا در این استان گاز کشی شده است که هم اکنون تعداد روستاهای دارای برخوردار از این مزایا به 511 روستا رسیده است.
وی درصد پیشرفت سه ساله دولت یازدهم را در حوزه گاز کشی روستایی 43 درصد عنوان کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون در 210 روستای این استان عملیات اجرایی گازرسانی در دست اقدام است که متوسط پیشرفت فیزیکی تمامی پروژه های در دست اجرا بیش از 43 درصد است که تا پایان سال جاری 20 درصد محقق خواهد شد و هدف گذاری 70 روستا نیز برای دهه فجر سال 96 برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در سال 96 روستایی در خراسان شمالی بدون گاز کشی نخواهیم داشت، افزود: 56 روستای بدون گاز نیز در دست مطالعه و اقدام است که از این تعداد گازکشی 17 روستا مربوط به سفر رهبری است که اجرایی خواهد شد.
این مسئول اظهار کرد: گازکشی شهرهای این استان نیز در ابتدای تشکیل دولت یازدهم شهرهای گاز دار این استان 16 شهر بود که هم اکنون 22 شهر این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.
وی تعداد انشعاب در ابتدای تشکیل دولت یازدهم را 115 هزار و 729 مشترک و هم اکنون را 250 هزار و 780 مشترک عنوان کرد.
عرب مقصوی اظهار کرد: لوله گذاری دو هزار و 67 کیلومتر شبکه، 22 هزار و 742 انشعاب، 49 هزار و 231 واحد زیر پوشش، 40 واحد مصرف کننده عمده و صنعتی و سه مورد ایجاد جایگاه سی ان جی از دیگر فعالیت های دولت تدبیر و امید از هفت ماهه سال 92 تا هفته دولت سال 95است.

***مصوبات سفر رهبری در حوزه گاز رسانی
عرب مقصدی تعداد مصوبه های سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در حوزه گاز را چهار مصوبه عنوان کرد و افزود: از مجموع این مصوبه ها سه مصوبه زیر ساختی است که شامل گاز رسانی به صفی آباد که برای این پروژه 60 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در سال گذشته نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی گفت: اجرای خط راز – غلامان نیز با 62 میلیارد ریال اجرایی شد.
وی طرح دیگر سفر رهبری را تقویت شبکه عنوان کرد و گفت: 80 میلیارد ریال اعتبار نیز در این حوزه هزینه شد.
وی محور چهارم مصوبه سفر رهبری معظم انقلاب به این استان را گازرسانی به 410 روستا در مسیرعنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح ها دو هزار و 680 میلیارد ریال بودجه پیشنهاد شده است که هم اکنون 56 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردار شده اند و در 163 روستا شامل 40 درصد هم پیمان کاران مشغول به فعالیت هستند و تنها 17 روستا شامل 4 درصد باقی خواهد ماند.
عرب مقصودی افزود: هم اکنون پیگری خواهیم کرد تا برای این 17 روستا نیز مجوز و اعتبار لازم را دریافت کنیم.

***مصوبه های سفر ریاست جمهوری در حوزه شرکت گاز
وی افزود: سفر ریاست جمهوری به این استان نیز 75 مصوبه روستایی در حوزه شرکت گاز داشت که از مجموع این تعداد 9 روستا در سال 94 به بهره برداری رسید و 14 روستا نیز در هفته دولت سال جاری مورد بره برداری قرار خواهد گرفت و مابقی طرح ها نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد.
وی میزان لوله گذاری برای این روستاها را 456 کیلومتر عنوان کرد و افزود: با بهره برداری کامل از پروژه های سفر ریاست جمهوری به این استان هفت هزار و 348 خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد که پیش بینی می شود 372 میلیون ریال اعتبار نیز برای اجرا هزینه شود.

*** در هفته دولت 65 طرح گاز رسانی در خراسان شمالی به بهره برداری می رسد
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: همزمان با گرامی داشت هفته دولت، 65 طرح گازرسانی در روستاها و شهرهای این استان 925 هزار نفری به بهره برداری می رسد.
عرب مقصودی اظهار کرد: از این تعداد 54طرح گازرسانی به روستاها، یک طرح گاز رسانی به شهر قوشخانه و گازرسانی به هشت واحد صنعتی و تولیدی و همچنین دو طرح ساختمانی است.
وی افزود: با بهره برداری از طرح های گازرسانی پنج هزار و 692 خانوار روستایی و 256 خانوار شهری از مزایای گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.
مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی اظهار کرد: برای اجرایی شدن این طرح ها 335 میلیارد و 622 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی همچنین از آغاز عملیات گاز رسانی به هشت روستای این استان خبر داد و افزود: عملیات آغاز گاز رسانی برای 465 خانوار روستایی کلاته میرزا عباس، محمد آباد، حسن آباد، کلاته حاج غلامرضا، چهار باغ، کلاته فتح الله، حمزک و خرتوت در هفته دولت آغاز خواهد شد.
وی میزان اعتبار لازم برای اجرای این گاز رسانی به این روستاها را 41 میلیارد ریال عنوان کرد.
48.5 درصد از جمعیت 925 هزار نفری خراسان شمالی را روستائیان تشکیل می دهند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار