اگر می خواهید فقر و زندگی با حداقل امکانات را از نزدیک ببینید و لمس کنید کافی است از میدان مرکزی بجنورد یعنی میدان شهید ،مستقیم به سمت شمال شهر حرکت کنید و پس از گذشت حدود 3 کیلومتر به محله ای به نام جوادیه برسید.
کد خبر: ۲۸۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 24 August 2016
اگر می خواهید فقر و زندگی با حداقل امکانات را از نزدیک ببینید و لمس کنید کافی است از میدان مرکزی بجنورد یعنی میدان شهید ،مستقیم به سمت شمال شهر حرکت کنید و پس از گذشت حدود 3 کیلومتر به محله ای به نام جوادیه برسید. اگر می خواهید از نزدیک زندگی کودکان کار و کودکانی را  که در مرکز شهر مشغول آدامس فروشی و یا وزن کردن هستند  از نزدیک ببینید می توانید از کوچه های کج و معوج و باریک جوادیه عبور کنید و از نزدیک با زندگی این کودکان آشنا شوید. اگر هر از گاهی از بوی تعفن جوی آب مقابل منزلتان آزرده خاطر می شوید به محله جوادیه سری بزنید تا از نزدیک بفهمید زندگی در کنار خندق با بوی تعفنی چند برابر یک جوی آب یعنی چه؛ خندقی که علاوه بر بوی تعفن، حشرات خطرناک و سگ های ولگرد در آن پرسه می زنند.  خندقی که شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی سال ها پیش وعده ساماندهی آن را داد اما دریغ از عملی شدن وعده ها. خندقی که آبستن بروز سیل های خطرناک برای اهالی جوادیه است و با شرایطی که دارد ساکنان آن  باید همیشه دست به دعا باشند تا مبادا بارانی سیل آسا بیاید و خانه های محقر آنان دچار سیل گرفتگی شود. اگر می خواهید دست نیازمندی با آبرو را هم بگیرید باز می توانید در هر یک از کوچه های جوادیه یکی از این خانواده ها را پیدا کنید. بالا خره اهالی جوادیه منتظر جود مدیران شهری و مسئولان هستند تا به آن ها برای رهایی از باتلاق کمک کنند. آقایان، شهروندان جوادیه جود کننده ای را می خواهند تا محله آن ها هم رنگ زندگی بگیرد.

خانواده هایی که شب های زیادی را گرسنه و یا تنها با خوردن نانی خشک سر می کنند و باز هم خدایشان را شکر گزارند اما حاضر نمی شوند دستشان را جلوی کسی دراز کنند. برخی از مردم این محله کارگران ساختمانی هستند و در ساختمان های مرتفع زیادی کار کرده اند اما آرزوی یک خانه کوچک با اسکلت مقاوم تری را دارند که با دستان خود ساخته باشند تا شب ها دیگر به فکر آوار شدن خانه فرسوده شان با سقف ها ی موریانه زده بر سر خود نباشند.
30 سال قدمت
محله جوادیه را به عنوان محله ای حاشیه نشین می شناسند اما این محله قدمتی به اندازه بسیاری از محله های مرکزی شهر دارد و ساکنان آن بیش از 30 سال است که در این محله زندگی می کنند اما امکانات موجود در مرکز شهر کجا و امکانات خدماتی و رفاهی جوادیه کجا. این در حالی است که مردم این محله نیز سال هاست که مانند همه مردم شهر عوارض پرداخت می کنند و این موضوع را یکی از اهالی این محل یاد آور می شود و می گوید: ما از مسئولان خدمات شهری انتظار داریم تا در میان برنامه های شان عدالت اجتماعی را سرلوحه برنامه ریزی های خود قرار دهند. «خاکسار» می افزاید: مسئولان به این محله هم سر بزنند و همیشه به مرکز شهر توجه نکنند. وی می گوید: مردم این محله نیز دهه هاست که جزو شهروندان بجنوردی هستند اما مردم این محله از کمترین امکانات و خدمات شهری برخوردار هستند.
کم عرض بودن معابر
«رحیم زاده» یکی دیگر از اهالی به خیابان اصلی جوادیه اشاره می کند و می گوید: به دلیل جمعیت بالای 4 هزار نفری جوادیه و از طرفی عبور اهالی کوی امام هادی (ع) از این محله، خیابان اصلی  از ترافیک بسیار بالایی برخوردار است اما عرض این خیابان به اندازه یک کوچه باریک است که تنها یک خودرو از آن عبور می کند به همین دلیل همواره در این خیابان شاهد ترافیک و تردد سخت و حادثه ساز خودروها هستیم. وی خاطرنشان می کند: عرض کم خیابان و نبود جدول در سمت چپ جوی آب بستر ساز سقوط خودروها به داخل جوی آب شده است و به همین دلیل رانندگان همیشه باید با استرس بالایی از این خیابان استفاده کنند. وی به تیرهای برقی که با فاصله از خانه ها و نزدیک به وسط خیابان قرار دارند اشاره و اظهار می کند: با وجود عرض کم خیابان و تردد بالای خودروها این تیرهای برق قوز بالا قوز شده اند و شما هر زمان از این خیابان عبور کنید خودروهایی  راکه زنجیروار پشت این تیرهای برق، منتظر عبور خودروهای مقابل شان هستند، می بینید.
منبع آلودگی
یکی دیگر از اهالی به خندقی که تمام عرض جوادیه را در برگرفته است اشاره می کند و می گوید: این خندق منبع آلودگی های زیادی برای اهالی این محل است و بهداشت مردم این محل را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. وی ادامه می دهد: ده ها خانوار از اهالی جوادیه در امتداد این خندق زندگی می کنند که ضمن قرار داشتن در معرض مشکلات بهداشتی، طغیان آن در هنگام بارش های سیل آسا جان اهالی ساکن در این منطقه را تهدید می کند.وی ادامه می دهد: به دلیل شیب کوچه های جوادیه آسفالت و جدول گذاری های این محله در مدت زمان کوتاهی تخریب می شود و چاله های بزرگی در میان کوچه ها ایجاد می شود و شهرداری هر بار که بخواهد روکش آسفالت کند بلافاصله آسفالت از بین می رود. وی تصریح می کند: راهکار اصلی برای کاهش این مشکلات ایجاد شبکه فاضلاب است و اداره آب و فاضلاب به همین دلیل باید جوادیه را در اولویت ایجاد شبکه فاضلاب قرار دهد. یکی دیگر از اهالی نیز با بیان این که رطوبت و نم خانه های جوادیه به دلیل بالا بودن سطح آب های زیرزمینی  است، بیان می کند: با توجه به فرسوده بودن بیشتر خانه ها با آمدن زلزله حتی با ریشتر پایین در این محل فاجعه رخ خواهد داد. وی با توجه به فقر اهالی این محل از مسئولان می خواهد با اعطای وام های کم بهره و بلند مدت مردم این محله را در امر خانه سازی کمک کنند تا مبادا در آینده هزاران نفر از مردم این محل زیر آوار مدفون شوند. «حسن آباد» یکی دیگر از اهالی این محل که از 35 سال پیش تاکنون در این محله ساکن است نبود شبکه فاضلاب را با توجه به موقعیت جغرافیایی آن مهمترین معضل این محل می داند.
نبود شبکه فاضلاب
شهردار منطقه مهر بجنورد هم نبود شبکه فاضلاب را مهمترین معضل این محل عنوان می کند و می گوید: نبود شبکه فاضلاب به دلیل موقعیت این محل و شیب تند کوچه های آن است که خدمات دهی به این محل از جمله جدول گذاری و آسفالت را بی اثر می کند چرا که بعد از مدت کوتاهی مصالح به دلیل جاری شدن آب تخریب می شوند و از بین می روند. «هادی زاده» ادامه می دهد: راهکار رفع این مشکل این است که اداره آب و فاضلاب ایجاد شبکه برای این محله را در اولویت قرار دهد تا پس از آن ما برای روکش آسفالت کوچه ها برنامه ریزی کنیم. وی در مورد بازگشایی خیابان های اصلی این محل نیز اظهار می کند: ادامه بولواری که از این محل می گذرد در آینده ای  نزدیک بازگشایی می شود و این موضوع باعث می شود تا از خاک پراکنده شده در محیط کاسته شود. وی تصریح می کند: برای بازگشایی خیابان اصلی این محل به عرض 20 متر نیاز به تملک منازل این مسیر است و با توجه به اعتبارات محدود شهرداری این موضوع نیازمند مشارکت مردم محله است و شهرداری مهر در صورت مشارکت مردم در پرداخت عوارض از جمله عوارض تجاری تخفیفات خوبی به مردم خواهد داد. وی همچنین در مورد بافت فرسوده این محل نیز می گوید: شهرداری هم اکنون تخفیف  خوبی برای عوارض ساختمان تعیین کرده است ضمن آن که این تخفیف  در مناطق شهرداری مهر ویژه تر نسبت به دیگر محلات مرکزی شهر است و اهالی این محل می توانند از آن بهره مند شوند. «واسطه» معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در خصوص ساماندهی خندق در محدوده جوادیه می گوید: از سال 1392 تاکنون اعتباری برای ادامه پروژه ساماندهی مسیل بجنورد تخصیص نیافته است و به همین دلیل این پروژه متوقف شده است و در صورت تخصیص اعتبار در سال مالی جدید ادامه پروژه انجام خواهد شد./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار