کد خبر: ۳۱۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 20 October 2016
برای ورود به خیابان شاهد یا همان شهرک شاهد  بجنورد از سمت خیابان طالقانی یا به عبارتی بولوار ولایت، باید از سه راهی پرحادثه این منطقه عبور کنی؛ سه راهی که مردم منطقه می گویند هر روز شاهد بروز حوادث رانندگی در آن هستند.
دلهره، همراه همیشگی!
دانش آموزان ساکن در این محله به گفته اهالی، مجبور هستند هر روز از این خیابان پر دردسر برای رفتن به مدرسه و برگشتن از آن عبور کنند و دلهره عبور از این سه راهی، همراه همیشگی آن هاست و نصب پل عابر پیاده و نیز تعیین شدن محلی مشخص برای عبور عابران از خیابان، خواست اصلی و نبود آن ها بزرگ ترین مشکل ساکنان شهرک شاهد در غرب بجنورد است.
یکی از ساکنان این منطقه می گوید: به دلیل این که مدرسه فرزندم در آن سوی خیابان اصلی واقع است، هر روز که او به مدرسه می رود و بازمی گردد نگران هستم و دلشوره دارم زیرا این خیابان در ورودی شهر واقع شده و سرعت خودروها در آن زیاد است و تقریباً هر روز خبرهایی از وقوع تصادف در این خیابان می شنویم.
«براتی» می افزاید: بارها برای نصب پل عابر پیاده در این منطقه با معتمدان محل صحبت کرده ایم و آن ها نیز گفته اند که موضوع را با متولیان در میان گذاشته اند اما هیچ خبری از پل عابر پیاده در این منطقه نیست و حتی محل عبور عابران از خیابان هم مشخص نشده است و بیم بروز حادثه، آرامش را از مردم ساکن در این منطقه گرفته است.
این موضوعی است که تقریباً تمامی افرادی که با آن ها هم صحبت می شوم، به آن اشاره می کنند و خواستار چاره اندیشی برای  آن هستند.
 عرصه های رها شده
تعدد عرصه های رها شده در شهرک شاهد، پس از محور حادثه ساز، موضوع دیگری است که توجه را جلب می کند. تعداد این عرصه ها  تقریباً زیاد است و در بیشتر خیابان های فرعی شهرک شاهد، به چشم می خورد؛ عرصه هایی که برخی از آن ها به محل دپوی زباله ها تبدیل شده است و هر کسی اصطلاحاً هر چیزی را که خواسته، در این عرصه ها رها کرده است و رشد علف های هرز در کنار زباله ها در این عرصه ها، منظره ای نازیبا به این محل داده است.
«باغچقی» از این وضعیت گلایه می کند و در حالی که جوی آب خیابان شاهد پنجم را نشان می دهد، می گوید: ببینید! این است وضعیت ما، درون جوی آب هم همیشه پر از زباله است و همیشه بوی بد آن مشام مان را می آزارد و در تابستان ها هم حشرات موذی و مگس همیشه مهمانان ناخوانده اما از نوع پر دردسر منازلمان هستند.
وی ادامه می دهد: این محل حتی یک سطل زباله عمومی ندارد که مردم زباله های شان را درون آن بریزند و همیشه زباله ها در جوی های آب و عرصه های رها شده دپو می شود.
وی بیان می کند: البته برای مدت کوتاهی یک سطل زباله در این خیابان قرار دادند اما شبانه آن را بردند.
وی به ناقص ماندن عملیات ساخت مسجد سید الشهدا(ع) این خیابان هم اشاره و تصریح می کند: بودجه برای ساخت آن نمی دهند. وی ضمن نشان دادن مسجد با دست اظهارمی دارد: تا سال گذشته برای برگزاری مراسم در مناسبت ها و ایام عزاداری، از زیرزمین مسجد استفاده می کردیم که خوشبختانه امسال توانستیم با کمک مردم و کمی هم کمک های دولتی، طبقه همکف مسجد را بسازیم اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز برای ادامه ساخت و تکمیل مسجد، این پروژه همچنان ناقص مانده است.
داستان تکراری نبود پارک محله و مدرسه
یکی دیگر از ساکنان این محله می گوید: شهرک شاهد با وجود گستردگی، تنها یک پارک محله آن هم در ابتدای شهرک یعنی ورودی آن دارد و تا انتهای این خیابان از پارک محله خبری نیست و چنانچه ساکنان انتهای این خیابان بخواهند از فضای سبز استفاده کنند و یا فرزندان شان را به پارک ببرند، مجبور هستند به ابتدای شهرک بروند و یا از پارک خیابان فردوسی استفاده کنند.
«حسینی» به نبود مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه هم در انتهای شهرک شاهد اشاره می کند و ادامه می دهد: یک مدرسه  در ابتدای شهرک وجود دارد که یک نوبت آن دخترانه و یک نوبت هم پسرانه است و فرزندان ما باید تا آن جا بروند که بار مالی گرفتن سرویس را به خانواده های ساکن در این منطقه که بیشترشان درآمد اندکی هم دارند، تحمیل می کند.
وی می افزاید: دانش آموزان مقطع دبیرستان هم مجبور هستند به مدرسه ای واقع در خیابان فردوسی بروند.
وی به تقاطع های خطرناک این خیابان هم اشاره و بیان می کند:  چهارراه منتهی به  خیابان  شاهد 5، هیچ گونه علایم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی ندارد و بسیاری از رانندگان به دلیل خلوت بودن این تقاطع، همیشه با سرعت بالا از آن عبور می کنند و به همین دلیل در این تقاطع، خیلی تصادف می شود.
زمانی که صحبتم با اهالی شهرک شاهد تمام می شود و خیابان این شهرک را برای خارج شدن از آن می پیمایم و به سه راهی دلهره آور آن می رسم، به این موضوع می اندیشم که آیا من هم راضی می شدم که فرزندم هر روز از خیابان شلوغ و پررفت و آمدی که خودروها سرعت بالایی هم در آن دارند، برای رفتن به مدرسه عبور کند؟ 
ورودی شهرک کانالیزه می شود
در همین رابطه، سرهنگ «اسپیدکار» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی در رابطه با ورودی حادثه ساز این منطقه می گوید: یک ماه گذشته در شورای ترافیک استان موضوع کانالیزه کردن ورودی شهرک شاهد مصوب و مقرر شد شهرداری با نرده کشی، فضایی را خاص عبور عابران پیاده هم در این منطقه و هم در ورودی شهرک حکمت و ویلاشهر تعبیه کند.
وی می افزاید: قرار بود این اقدام در مدت یک ماه انجام شود که با توجه به تداخل با ایام هفته ناجا، تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز کنگره شهدای استان، آن را پیگیری نکردیم که با پایان یافتن این برنامه ها و مناسبت ها، موضوع پیگیری و با توجه به حادثه ساز بودن این ورودی ها اجرایی خواهد شد.
وی به میزان حوادثی که در ورودی این محورها رخ می دهد، اشاره ای نکرد.
مردم رعایت کنند
معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در رابطه با نبود گاری زباله در شهرک شاهد می گوید: متأسفانه این فرهنگ به اشتباه جا افتاده است که خیابان ها باید گاری زباله داشته باشد، اگر این گونه باشد پس باید موضوع جمع آوری زباله از مقابل منازل تعطیل شود.
«رستمی» می افزاید: گاری زباله فقط برای مجتمع های مسکونی که تعداد واحدهای آن ها زیاد است تعبیه می شود زیرا در غیر این صورت زباله مقابل این مجتمع ها به واسطه تعدد واحدها، دپو می شود.
وی خاطرنشان می کند: البته در خیابان ها و معابر اصلی هم به دلیل این که جمع آوری زباله از معابر سخت است، گاری زباله قرار داده می شود تا هم ساکنان و هم کسبه زباله های خود را درون آن ها بریزند.
وی تأکید می کند: به منظور جلوگیری از جمع شدن زباله در معابر، خود شهروندان باید رعایت کنند و رأس ساعت تعیین شده برای هر محله، زباله های خود را مقابل منازل قرار دهند تا جمع آوری شود.
«رستمی» در رابطه با عرصه های رها شده هم اظهارمی دارد: چون این عرصه ها خصوصی است، برای آن ها نمی توان کاری انجام داد و البته بارها فراخوان عمومی داده شده است که مالکان عرصه ها، دور آن ها را دیوار کنند اما استقبالی از آن نشده است و به ویژه در بافت‌های حاشیه شهر این همکاری کمتر است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار