سامانه «بهین یاب» گرهی از مشکلات واحد های تولیدی باز نکرد
با ابلاغ تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر بر پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید در دستور و اولویت کاری بانک ها قرار گرفت تا کارگاه های تولیدی خرد که مشکل آن ها با تزریق نقدینگی برطرف می شود به جریان تولید بازگردند و افزون بر ترمیم اشتغال، تکانی به اقتصاد بدهند و به سمت توسعه پیش بروند.
کد خبر: ۳۱۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 24 October 2016
با ابلاغ تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر بر پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در قالب طرح رونق تولید در دستور و اولویت کاری بانک ها قرار گرفت تا کارگاه های تولیدی خرد که مشکل آن ها با تزریق نقدینگی برطرف می شود به جریان تولید بازگردند و افزون بر ترمیم اشتغال، تکانی به اقتصاد بدهند و به سمت توسعه پیش بروند.
بر همین مبنا قرار شد 7 هزار و 500 کارگاه اقتصادی در کشور و 317 کارگاه تولیدی در خراسان شمالی با داشتن شرایط و بندهای مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، منابع مالی خود را در زمان مشخص شده از بانک های عامل تأمین کنند. هم اکنون فرصت ثبت نام در سامانه بهین یاب که به همین منظور طراحی شده بود به پایان رسیده است و با این که آمار مشخص و تحلیل دقیقی از وضعیت استان در این زمینه نسبت به استان های هم تراز خود وجود ندارد، اما زمزمه هایی مبنی بر پر نشدن سهمیه استان به گوش می رسد، شاید همین امر نیز بانک های عامل را بر آن داشته تا برای پر کردن سهمیه خود و رسیدن به آمار راه متفاوتی را در پیش گیرند، با این که ممکن است آمار پرداختی های استان با شیوه در پیش گرفته برخی بانک ها بالا برود، اما به گفته برخی کارشناسان در بهبود اقتصاد استان تأثیر چندانی نخواهد داشت و جریانی برقرار نمی شود؛ موضوعی که در آخرین کارگروه تسهیل و رونق تولید استان که با حضور استاندار برگزار شد هم مورد انتقاد مسئولان متولی قرار گرفت.
در این جلسه رئیس کمیسیون بانک های استان و برخی از مدیران شعب بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات تکلیفی رونق تولید در استان از وارد کردن اطلاعات قدیمی در سامانه بهین یاب و ارائه درخواستی بر همین اساس به وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت سخن به میان آوردند.
برخی از بانک ها که موفق به رسیدن به آمار ابلاغی خود در این باره نشده اند، تسهیلات پرداختی گذشته به واحدهای تولیدی استان را جایگزین تسهیلات تکلیفی کنونی کرده اند تا پاسخ گوی سهمیه پرداختی خود باشند، این امر اگرچه به بالا بردن سهمیه پرداختی استان کمک می کند، اما در احیای واحدهای مورد نظر مفید نخواهد بود.
«حسینی» کارشناس اقتصادی و امور صنعتی که دستی نیز در امور واحدهای تولیدی و صنعتی استان دارد با بیان این که همیشه آمارسازی مهم تر از اصل و ماهیت کار بوده است، می گوید: کار اصلی بانک ها پرداخت تسهیلات است.
وی ادامه می دهد: در گذشته هر بانکی 13 درصد از منابع را به عنوان سپرده نزد بانک مرکزی ذخیره می کرد، اما در حال حاضر این رقم بر اساس تصمیم بانک مرکزی به 10 درصد کاهش یافته است.
وی اظهارمی دارد: بانک مرکزی برای بانک ها مشخص کرده است که 3 درصد باقی مانده بر اساس تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی در کدام محل هزینه شود.وی می افزاید: در پی کاهش سهم سپرده ها در نزد بانک مرکزی، 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع خرد و متوسط مشکل دار پیش بینی شده است که باید در همین مسیر نیز هزینه شود.وی با بیان این که تسهیلات رونق تولید مانند یک پروژه است، عنوان می کند: عملکرد گذشته بانک ها ارتباطی به تسهیلات کنونی ندارد و نباید در این ردیف قرار گیرد، زیرا قرار بود واحدهایی از این تسهیلات برخوردار شوند که مشمول قوانین و بندهای مصوبه اقتصاد مقاومتی هستند.
وی ادامه می دهد: طرح های کوچک و متوسط بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی که تا پایان سال 95 به بهره برداری برسند و واحدهایی که مشکل عمده آن ها نبود نقدینگی است، در فهرست پرداخت این تسهیلات قرار دارند.
«حسینی» با بیان این که برخی بانک ها اطلاعات قدیمی خود را در سیستم ثبت کرده اند، تصریح می کند: بانک ها در مسابقه ای قرار گرفته اند که برخی امور هم به آن دامن زده و باعث شده تا بانک ها پرداختی های گذشته خود را جایگزین واحدهای اولویت دار کنند که مبنای ارائه آمار و ارقام توسط بانک ها قرار گرفته است.
این کارشناس به این نکته نیز اشاره می کند که تاریخ درخواست تسهیلات برخی از واحدهای تولیدی در سامانه بهین یاب خرداد ماه سال جاری بود و این درحالی است که این واحدها تسهیلات حمایتی را از محل دیگری غیر از مصوبه اقتصاد مقاومتی و در سال 94 دریافت کرده اند.در عین حال، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با انتقاد از این شیوه می گوید: تسهیلات رونق تولید برای واحدهای مشکل داری است که در شرایط عادی امکان جذب تسهیلات را نداشتند.
«یحیی نیکدل» با اشاره به 317 طرح و واحد تولیدی سهمیه استان از این تسهیلات اظهار می دارد: این تعداد واحد در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن قرار دارند و با تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی با وجود مشکلات مالیاتی و بدهی های معوق می توانند از تسهیلات حمایتی استفاده کنند.وی با بیان این که طرح های غیرمشکل دار برای ثبت نام در سامانه بهین یاب الزامی ندارند، عنوان می کند: بانک ها می توانند از عملکرد خود دفاع کنند، اما فعالیت گذشته را نمی توان جایگزین عملکرد آن ها در تسهیلات تکلیفی رونق تولید کرد.
وی می افزاید: از نظر کارگروه استانی عملکرد خوبی داریم، اما عملکرد استان در حوزه پرداخت تسهیلات قابل دفاع نیست.
مدیر شعب یکی از 12 بانکی که تسهیلات رونق تولید برای آن ها تکلیف شده است، با بیان این که به آمار ابلاغ شده نمی رسیم، می گوید: بسیاری از واحدهای معرفی شده به این بانک برای پی گیری دریافت تسهیلات به بانک مراجعه نکرده اند.
وی با بیان این که 4 فقره از تسهیلات رونق تولید را به واحدهای ثبت نام شده در بهین یاب پرداخت کرده ایم، اظهارمی دارد: 6 فقره از تسهیلات پرداخت شده در بهین یاب نیز در آمار تسهیلات رونق این بانک افزوده شده است.
مسئول اعتبارات یکی دیگر از  بانک های عامل، در این باره اظهارمی دارد : عملکرد ضعیف برخی بانک ها موجب جایگزین کردن پرداخت های روتین بانک ها در ارائه عملکرد تسهیلات رونق شده است.وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید : این آمار به شکل دستی در عملکرد ارائه شده افزوده  و به تهران ارسال شده است.وی تصریح می کند: به شکل فرعی آمار معمولی برخی بانک ها، به جای آمار ضعیف عملکرد تسهیلات رونق محسوب شده است.وی ادامه می دهد: این بانک نیز مجموع پرداختی های بهین یاب و غیر بهین یاب را به عنوان عملکرد به تهران ارسال کرده است، اما هنوز این آمار در سامانه بهین یاب محاسبه نشده است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار