ابهام دانشجویان درباره کسر 45درصدی حقوق
وقتی اتوبوس به گلستان شهر می رسد این فکر به ذهنم خطور می کند که به آخر خط رسیده ام اما نه این طور نیست و باید دوباره راه بیفتم، یک اتوبوس دیگر عوض کنم تا به دانشگاه فرهنگیان برسم.
کد خبر: ۳۱۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 24 October 2016
وقتی اتوبوس به گلستان شهر می رسد این فکر به ذهنم خطور می کند که به آخر خط رسیده ام اما نه این طور نیست و باید دوباره راه بیفتم، یک اتوبوس دیگر عوض کنم تا به دانشگاه فرهنگیان برسم.راه طولانی تا دانشگاه فرهنگیان آن هم از مسیری که روزانه صدها نفر از ساکنان گلستان شهر از آن تردد می کنند دانشجویان را خسته می کند چه برسد به این که برای پیمودن  بقیه مسیر، خط  را هم عوض کنند.
یکی از دانشجویان ترم آخر  دانشگاه فرهنگیان، این روزها را روزهای خوش دانشجویی اش می داند و می گوید: در ابتدای ورودمان به دانشگاه، این مکان زیر ساخت های لازم را نداشت و مشکلات دانشجویان زیاد بود از خوابگاه های شلوغ گرفته تا سلف دانشگاه و رفت و آمد به این محل دورافتاده که هیچ فردی نام آن را نشنیده بود چه برسد به این که آدرس دانشگاه را بداند.
او که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست، می افزاید: اکنون هم با وجود گذشت 5 سال برخی از مشکلات دانشگاه برطرف نشده است و همچنان وجود دارد، مانند رفت و آمد به دانشگاه و نبود اتوبوس اختصاصی برای دانشجویان. وی اظهارمی دارد: یکی از مشکلات ما دانشجویان دبیری این دانشگاه افزایش سقف واحدهایمان بود و در حالی که امسال باید فارغ التحصیل می شدیم اما این اتفاق نیفتاد و واحدهایمان به اندازه واحدهای دانشجویان ارشد افزایش یافته است. وی ادامه می دهد: در مورد فضای فیزیکی دانشگاه باید گفت این روزها وضعیت خیلی بهتر شده است و دانشگاه به ورودی های جدید امکاناتی ارائه می دهد که ما آرزوی آن ها را داشتیم اما در اختیار ما نبود. وی بیان می کند: اکنون وضعیت خوابگاه و سلف بهتر شده است اما راضی کننده نیست  و از سویی آب آشامیدنی ما هنوز هم بد طعم  است.
یکی از دانشجویان زن این دانشگاه هم در مورد فضای فیزیکی نامناسب پردیس امام جعفر صادق(ع) گلایه دارد. او که خود را فاطمه معرفی می کند، می گوید: خوابگاه بانوان شلوغ است و غذایی که به ما داده می شود  کیفیت لازم را ندارد.او ادامه می دهد: محل تحصیل بانوان اگرچه داخل شهر است و مشکل تردد ندارند اما ساختمان این محل قدیمی است و همین کهنگی هم دردسرساز شده است.
 یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه هم  مهمترین مشکل را  کسر 45 درصد از حقوق دانشجویان عنوان می کند و اظهارمی دارد: با وجود این که اعتراض کرده ایم و گفته اند که این موضوع بازنگری می شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. وی تصریح می کند:  این مبلغ برای خوابگاه و سلفی که از آن استفاده نمی شود کسر می شود  در حالی که شاید نیمی از دانشجویان این دانشگاه از سلف و خوابگاه استفاده نمی کنند و همین مورد جای سوال دارد. وی مدعی می شود:  به تازگی و بعد از اعتراضات، مقرر شد تا تنها از آن هایی که به طور کامل از خوابگاه استفاده می کنند 45 درصد حقوق کسر شود و بر اساس استفاده از غذا و خوابگاه، این کسری کمتر و بیشتر شود اما این مورد در استان ما هنوز عملیاتی نشده است.
وی می گوید: طبق قانون استخدام و قوانین داخلی وزارت آموزش و پرورش ، نیروهایی که جذب این وزارتخانه می شوند به عنوان معلم و دبیر به غیر از پایه حقوق و ردیف استخدامی بنا بر نوع وضعیت همکاری و به کار گیری ، در پاداش و مزایای عمومی مانند دیگران سهم می برند و  از پاداش و عیدی بهره مندند. وی ادامه می دهد: در واقع این دانشجویان با استخدام آزمایشی و سپس رسمی به فعالیت در سیستم آموزشی می پردازند و طبق قانون از تمام مزایای یک فرد کارمند برخوردارند  اما این اتفاق نمی افتد و این موضوع مطرح می شود که شما تدریسی ندارید تا حقوق بگیرید.
وی ادامه می دهد: دلیل انتخاب دانشگاه فرهنگیان آن هم توسط نخبگان و افرادی که بالاترین رتبه های کنکور را دارند جز بورسیه و تضمین شغل چیز دیگری نیست وگرنه  دلیلی وجود نداشته که رتبه تک رقمی کنکور بیاید در یک ساختمان دو طبقه و در زیر زمین نمور و سرد و بدون حتی ابتدایی ترین امکانات بدوی رفاهی در دانشگاه فرهنگیان سر کند؛ دلیل آن همین حداقل حقوق بوده که گره از مشکلات دانشجو معلمان بگشاید ، دانشجویی که  متاهل شده حال چگونه خرج زندگی خود را بدهد؟ نه حقوق به ما می دهند ، نه وام رفاهی یا گره گشایی می دهند و  نه خدمات وزارت به ما تعلق می گیرد.
یکی دیگر از دانشجویان هم در این مورد بیان می کند: کسر 45 درصد از حقوق برای خوابگاه و غذایی که کیفیت ندارد درست نیست.درد دل های دانشجویان شنیدنی است و البته پاسخی را  هم که رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی می دهد،  باید شنید.با دکتر «صفر زاده» مشکلات دانشجویان را مطرح می کنم.
وی درباره کسر 45 درصد از حقوق دانشجو معلمان بیان می کند: این کسر حقوق، قانونی است زیرا براساس قانون به دانشجویان کمک هزینه می دهیم نه حقوق و قانون گذار در این مورد برای متأهلان تخفیف قائل شده است نه دیگر دانشجویان. وی می افزاید: کسر حقوق متأهلان 25 درصد است و این میزان از دانشجویان کسر می شود حتی اگر از خوابگاه و غذا استفاده نکنند. وی اظهارمی دارد: با توجه به این که این دانشگاه شبانه روزی است باید دانشجویان در خوابگاه بمانند و از امکانات سلف و خوابگاه استفاده کنند و این که برخی از دانشجویان به علل مختلف این کار را نمی کنند دلیل بر این نمی شود که این مبلغ کسر نشود زیرا این پرداختی حقوق نیست بلکه کمک هزینه تحصیلی است.البته وی به این نکته هم اذعان می کند که از هزار و 300 دانشجوی این دانشگاه 650 دانشجو در خوابگاه های پسرانه و 300 دانشجو در خوابگاه دخترانه اسکان دارند و بقیه هم در رفت و آمد هستند.وی با بیان این که مشکل تردد در این دانشگاه وجود ندارد، می گوید: آب آشامیدنی این دانشگاه هم از سد شیرین دره تأمین می شود و مشکلی ندارد.  رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان این که به تازگی تفاهم نامه ای منعقد شده تا از خدمات دانشگاه های دولتی و اساتید آن ها هم استفاده کنیم بیان می کند:همه اساتید و اعضای هیئت علمی ما دکترا دارند و یا دانشجوی دکترا هستند و تعداد کمی از آن ها فوق لیسانس دارند. وی البته تصریح می کند: دانشجویان باز هم اگر مشکلی دارند مشکلات خود را مطرح کنند تا برای رفع آن ها اقدام کنیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار