کد خبر: ۳۲۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴ 14 November 2016
ساختمان قدیمی و رنگ و رو رفته پادگان ارتش که کمتر فردی از شهروندان داخل آن را دیده بود، پس ازتحویل به شهرداری بجنورد، در نخستین روزهای مرداد ماه سال گذشته رنگ و لعاب و چهره دیگری به خود گرفت. دیری نپایید که نقش و نگارهای زیبایی روی آن جا خوش کرد و فضایی دلنشین و مفرحی برای شهروندان تدارک دیده شد. دیگر نام و نشانی از آن کاربری قدیمی وجود نداشت و ساختمان فرسوده و پر سن و سال ارتش، مامن فرهنگ دوستان و هنرمندان شد. علاقه مندان به رشته های مختلف هنری، ورزشی و فرهنگی در آن جا گرد هم آمدند. شب های تابستان با آبراه ها و آبنماهایی که در وسط این محوطه کار شد، شهروندان زیادی را مجذوب خود کرد که همه  از محیط دلنشین آن بهره مند  شدند.  
برخی از شهروندان فرزندان خود را در کلاس های مختلفی که دراین مکان برگزار می شد، نام نویسی کردند و در برخی رشته های ورزشی و فرهنگی حتی گوی سبقت را از فرزندان خود ربوده بودند و ترجیح می دادند از کلاس های مختلف این مکان بهره مند شوند.
اما کم کم زمزمه های نداشتن استحکام بنا  همه جا پیچید و موجی از نگرانی را برای خانواده ها ایجاد کرد.
 فرهنگسرای شهروند بجنورد با 4 هزار و 800 متر مربع زیربنا  در 7 هزار مترمربع عرصه ایجاد شده که به گفته برخی کارشناسان استحکام کافی ندارد.
این در حالی بود که شهردار سابق طی مصاحبه هایی اعلام کرد که بازسازی‌های لازم از چند ماه قبل از بهره برداری در این بنا از سوی شهرداری انجام شده و به عنوان بزرگ‌ترین فرهنگسرای شمال شرق کشور مطرح است.یکی از شهروندان عنوان می کند: با افتتاح این فرهنگسرا، شب های زیادی از تابستان را درآن جا سپری می کردیم و همچنین از کلاس های مختلف اوقات فراغت آن بهره مند می شدیم. شهروند دیگری هم بیان می کند: مرکز استان به چنین مجموعه هایی با فضای مناسب و فرح بخشی نیاز دارد، در حال حاضر کلاس های مشاوره و آموزشی و هنری مختلفی در این فرهنگسرا برگزار می شود که می توانیم از آن ها استفاده کنیم.
اما به گفته کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر این مکان  غیر مقاوم است به طوری که «شادمهر» یکی از اعضای شورای شهر بارها در مصاحبه های پی در پی خود عنوان کرده که بنای فرهنگسرای شهروند بجنورد از استحکام لازم برخوردار نیست.
وی  در جلسه علنی شورای شهر با اشاره به این که در این محل برنامه‌های اداری و آموزشی برگزار می شود، پیشنهاد داد قبل از انجام هرگونه هزینه‌ای در این محل، استحکام‌بخشی آن انجام شود. به گفته وی تیرهای این ساختمان چوبی بوده و از بین رفته است.
پس از بررسی های مختلف، طرح استحکام‌ بخشی ساختمان فرهنگسرای شهروندبجنورد با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.
در این رابطه شهردار بجنورد با اشاره به استحکام نداشتن بنای فرهنگسرای شهروند بجنورد عنوان می کند: در حال حاضر موضوع استحکام نداشتن بنای فرهنگ سرای شهروند توسط یک هیئت کارشناسی 3 نفره در دست اقدام است و واقعیت این است که آن بنا استحکام لازم و کافی برای بهره برداری را ندارد. «دژهوت » با این وجود عنوان می کند: از آن جایی که کلاس هایی در این مکان دایر  و اعتباری حدود یک میلیارد تومان برای بهسازی آن جا هزینه شده است، تا دریافت نتیجه نظر هیئت 3 نفره  به طور قطعی و ارائه راهکار مناسب برای استحکام سازی آن جا با توجه به کمبود فضای موجود از آن بهره برداری و استفاده می شود. وی ادامه می دهد: به محض این که نظریه به دست ما برسد و روش های مقاوم سازی آن نیز ارائه شود، آن مکان تعطیل خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که بررسی هیئت کارشناسی چه مدت طول می کشد، عنوان می کند: کارشناسی یک نفره انجام شده  مبنی بر این که بنا مقاومت لازم را ندارد اما نامه بررسی به هیئت 3 نفره چند روز پیش ارسال شد که بررسی ها  مدت 2 هفته تا حدود یک  ماه  به طول خواهد انجامید و اگر امکان مقاوم سازی وجود داشته باشد نسبت به استحکام سازی آن اقدام خواهد شد.   
«شادمهر» عضو شورای اسلامی شهر بجنورد هم که از منتقدان مقاوم نشدن این بناست، عنوان می کند: با وجود همه پی گیری ها همراهی هایی با تخلفات شهردار سابق وجود دارد و بر فردی پوشیده نیست، در شورا مقاوم سازی بنا مصوب شد و با وجود آن که یکی از استادان دانشگاه بررسی کارشناسی آن را انجام  و گزارش خود را به شورا ارائه داد اما پس از مدتی به دلیل برخی فشارها نظر خود را پس گرفت. وی ادامه می دهد: بر این اساس در شورا مصوب شد که بررسی لازم توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شود. به گفته وی در حال حاضر کلاس هایی با جمعیت زیاد در این مکان برگزار نمی شود و بیش از همه سالن همایش فرهنگسرا از استحکام لازم برخوردار نیست که  کلاس های آن جا تعطیل است  هر چند ساختمان مقابل نیز خطرپذیری خود را دارد اما خطر آن کمتر است. وی خاطرنشان می کند: در سقف این بنا تیرهای چوبی پوسیده به کار رفته و روی بام نیز ایزوگام شده است که  در پی کوچک ترین آتش سوزی، فاجعه و انفجاری تاریخی در شهر رخ خواهد داد. وی عنوان می کند: طی بازدید برخی کارشناسان عنوان شده است که اگر این بنا تخریب و بنای جدیدی به جای آن ساخته شود، هزینه کمتری در پی خواهد داشت.
«نقیب» رئیس کمیسیون سابق شورای شهر هم در این زمینه عنوان می کند: زمانی که از بنای فرهنگسرا بازدید شد به شهردار سابق اعلام کردم که به بازسازی نیاز دارد سپس متوجه شدیم که وی فردی را برای تقویت بنا به کار گرفته بود که در بررسی ها بعدی دیدیم  برخی مکان های بازسازی شده که قابل رویت بود معیار قابل قبولی داشت اما در عین حال هیچ  خانه  قدیمی  با سقف شیروانی استحکام لازم را ندارد. به عنوان مثال ساختمان شورای شهر بجنورد و  شهرداری مهر مقاومت ندارد و طبق اصول نظام مهندسی نیست. وی ادامه می دهد: ساختمان فرهنگسرا نیز بر اساس سنت های قدیمی ساخته و مطابق معیارهای نظام مهندسی نیست./روزنامه خراسان شمالی    
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار