کد خبر: ۳۳۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 23 November 2016
روزگاری به جای خانه های محقر و غیر مستحکم امروزش، زمین های آباد کشاورزی و پر محصولی داشت و کشاورزان زیادی روی این زمین ها مشغول کار کشاورزی و کشت محصولات زراعی به ویژه پیاز بودند. ده ها سال از آن روزها می گذرد اما مردم بجنورد هنوز محصولات پیاز آن را فراموش نکرده اند و به همین دلیل هنوز آن را به جای محله باقرخان به نام کلاته پیاز می شناسند. روزگاری مردم این محله با کشت پیازهای خود اشک زنان خانه دار را هنگام آشپزی در می آوردند اما امروز اشک خودشان به خاطر انبوه مشکلات در آمده است. آن روزی که خانه های غیر اصولی وکوچه های کج و معوج جایگزین مزرعه های کشت پیاز می شد کسی نبود به آینده و عواقب این ساخت و سازهای غیر اصولی فکر کند و امروز هزاران نفر از مردم این محله در انبوهی از مشکلات شهر نشینی به سر می برند.
 

زندگی زیر سقف های لرزان
 هم اکنون هزاران نفر در محله باقرخان زیر سقف های لرزان و موریانه زده زندگی می کنند اما نه خودشان می توانند برای فرار از هراس زندگی در خانه های فرسوده و غیر مقاوم چاره ای بیندیشند و نه آن که فریادرسی دارند تا به داد آن ها برسد.
 آن هایی هم که توان ساخت منزلی جدید را دارند توان پرداخت عوارض شهرداری را ندارند.
به قول «کوهستانی» کارگر ساختمانی او بعد از یک عمر کار سخت و پس انداز در شرایط دشوار تنها موفق به ذخیره کردن 20 میلیون تومان شده است اما حالا اگر بخواهد از شر خانه موریانه زده اش خلاص شود این 20 میلیون تومان تنها کفاف پرداخت عوارض را می دهد. او  می گوید: چگونه جواب فرزندانم را بدهم. فرزندانی که از زندگی زیر سقف های چوبی موریانه زده با دیوارهای خشتی و گلی خسته شده اند. چارچوب خانه هر فردی برایش امن ترین نقطه و محل آسایش و آرامش است اما امروز بسیاری از اهالی باقرخان احساس می‌کنند که هر آن ممکن است خانه‌ها و یا دیوار منزلشان برسرشان آوار شود.
برای نوسازی منازلشان چاره ای جز دریافت وام ندارند اما اگر بتوانند ضامنش را هم پیدا کنند آن وقت پول وام کفاف احداث فونداسیون را نمی دهد چه برسد به ساخت منزل جدید.
بیشتر مردم باقرخان کارگر ساختمانی هستند و خود می توانند دیوار و سقف منزلشان را با دستانشان بسازند اما سال هاست که کسب و کار ساخت و ساز از رونق افتاده است و آن ها به زور می توانند نان شبشان را جور کنند تا گرسنه نخوابند چه برسد به آن که بخواهند آجری خریداری و شروع به ساخت و ساز حتی دیوار گلی حیاط منزلشان کنند.
محله ای بزرگ با امکانات اندک
 باقرخان اگر بزرگترین و پر جمعیت ترین محله بجنورد نباشد بدون شک یکی از بزرگترین محله های بجنورد محسوب می شود که البته چند سالی بیش نیست به محدوده خدمات شهری اضافه شده است و پیش از آن یک سکونتگاه غیر رسمی محسوب می شد و اهالی آن انواع و اقسام معضلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را داشتند اما با اتصال آن به محدوده خدمات شهری مردم این امیدواری را پیدا کردند که تغییری اساسی در محله شان ایجاد شود اما با گذشت بیش از 7 سال از آن زمان چیز خاصی عایدشان نشده است و مردم تغییر چندانی در محل سکونتشان احساس نمی کنند. البته چند سال پیش برخی از کوچه ها و خیابان های آن آسفالت شد اما بعد از آن دیگر خبری از خدمات شهری نشد تا چهره ناهمگون این محله تغییر نکند.
ناامید از توجه مسئولان
  اهالی این محله از رفت و آمدهای پی در پی اما بی نتیجه خسته شده اند و «ربانی» یکی از اهالی باقرخان این موضوع را این گونه بیان می کند:   بارها کمبودها را به گوش مسئولان رسانده ایم، اما دریغ از توجه، آن ها قول هایی را که به ما داده اند، از یاد برده اند و با وجود این که  بارها دردهایمان را اعلام کرده ایم، اما بی نتیجه بوده است. تنها او نیست که از کم توجهی ها گلایه می کند و «جفاکش» هم می گوید: محله باقرخان محله بزرگی است و اهالی آن نیازمند خدمات شهری مختلفی هستند اما دریغ از یک فضای مناسب تفریحی، فرهنگی و یا ورزشی.وی ادامه می دهد: البته مشکل اصلی و بزرگ این محله خانه های قدیمی و غیر مقاوم است که با هجوم موریانه ها هراس مردم از زندگی در این خانه ها بیشتر شده است.
پروژه ای مهم اما رها شده
یکی دیگر از اهالی باقرخان به رها شدن پروژه بازگشایی بولوار اتصال میدان گلستان و بولوار امام رضا(ع) اشاره می کند و می گوید: هم اکنون زمین های زیادی در محدوده این بولوار به دلیل قرار داشتن در طرح بلاتکلیف مانده اند از طرفی با بازگشایی این بولوار باقرخان از بن بست خارج می شود اما متأسفانه هنوز این طرح بلاتکلیف است.
«مهر آبادی» خاطرنشان می کند: با بازگشایی این بولوار کسبه اطراف آن می توانند از درآمد بهتری برخوردار شوند.
 وی همچنین به عرصه های رها شده در این محله اشاره می کند و ادامه می دهد: مالکان این زمین ها چون توان ساخت بنا در آن را ندارند ملک خود را رها کرده اند و این زمین ها به مکان هایی برای ریختن زباله و نخاله تبدیل شده اند.
«حقانی» یکی دیگر از اهالی باقرخان نبود عابربانک را یکی دیگر از مشکلات این محله بر می شمرد و می گوید: با توجه به جمعیت این محله باقرخان ظرفیت ایجاد یک شعبه بانکی را دارد حال آن که مردم آن از داشتن یک عابر بانک نیز محروم هستند و برای برداشتن پول باید تا مرکز شهر بروند در حالی که از خدمات عمومی ناوگان حمل و نقل نیز محروم هستند.
رنج فرهنگی
 یکی از کسبه بیان می کند: باقرخان مردم خوبی دارد و مشکل ناامنی در این محل نداریم اما مشکل اعتیاد در این محله وجود دارد اما مسئولان شهری گویی توجهی به اهمیت پرداختن به مسائل فرهنگی در این محل و تبعات آن برای تمام شهر ندارند.
 وی خاطرنشان می کند: اغلب اهالی این محله افراد کم درآمدی هستند که توانایی ثبت نام فرزندانشان را در کلاس های فرهنگی، هنری و ورزشی ندارند. از طرفی با توجه به این که این مراکز نیز در باقرخان وجود ندارد اهالی باید فرزندانشان را به مرکز شهر بفرستند و به این ترتیب هزینه حمل و نقل نیز اضافه می شود که از عهده اهالی خارج است.
وعده برای تکمیل یک پروژه
در رابطه با مشکلات این محله به سراغ «هاتفی» عضو شورای شهر بجنورد می روم و او پاسخ می دهد: شهرداری بجنورد در نظر دارد تا آخر امسال پروژه بازگشایی میدان گلستان به بولوار امام رضا(ع) را به پایان برساند که می تواند در توسعه باقرخان کمک کند زیرا با تکمیل این پروژه باقرخان به محلی برای تردد بین شهری شهروندان و مسافران تبدیل می شود.
«هاتفی» می افزاید: با ساخت بولوار در کنار آن رونق اقتصادی برای اهالی و همچنین فضای مناسب شهری ایجاد می شود ضمن آن که یک معبر مناسب شهری نیز برای کاهش ترافیک تعبیه می شود.
وی در رابطه با مشکل اهالی این محل برای بازسازی منازل فرسوده و موریانه زده نیز اظهار می دارد: شهرداری عوارض تعویض سقف های موریانه زده را رایگان کرده است اما متأسفانه به اندازه ای بودجه ندارد که خود بتواند اقدامات حمایتی داشته باشد و این امر نیازمند حمایت های ملی است.
وی خاطرنشان می کند: طی سال جاری برای محلات مهر بجنورد 7 میلیارد و 460 میلیون تومان در شورای شهر مصوب شد که 90 درصد بودجه تعهد به پرداخت شده است. از این مبلغ 200 میلیون تومان برای جدول گذاری باقرخان ، 100 میلیون تومان برای احداث پارک محله جدید و 150 میلیون تومان نیز برای بهسازی پارک محله این محل اختصاص یافته است. وی تصریح می کند: 300 تا 400 میلیون تومان نیز برای آسفالت باقرخان اختصاص یافته و هزینه شده است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار