استفاده از محصولات تراریخته این روزها نقل برخی مجالس و جلسه های رسمی، غیر رسمی و خانوادگی شده است و مزایا و معایب آن با توجه به تناقض در اطلاعات منتشر شده در رابطه با این محصولات، علامت سوال های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که اصلا مصرف این محصولات ضرر دارد یا منفعت؟
کد خبر: ۳۳۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 24 November 2016

استفاده از محصولات تراریخته این روزها نقل برخی مجالس و جلسه های رسمی، غیر رسمی و خانوادگی شده است و مزایا و معایب آن با توجه به تناقض در اطلاعات منتشر شده در رابطه با این محصولات، علامت سوال های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که اصلا مصرف این محصولات ضرر دارد یا منفعت؟ وضعیت خراسان شمالی در ارتباط با این محصولات چیست و کشت چه نوع محصولاتی را از جنس تراریخته در برنامه کاری خود دارد و چند درصد از محصولاتی که از طریق دیگر استان ها و یا گمرک خراسان شمالی وارد این استان می شود، تراریخته است و آیا اصلا مردم می دانند چه می خورند؟این ها مواردی است که در این گزارش به آن ها پرداخته و تلاش شده است پاسخ هایی برای آن ها گرفته شود.
 

اسعدی- محصولات تراریخته یا به عبارتی محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده اند طی ماه های اخیر بحث داغ رسانه ها و مردم بوده اند؛ صحبت های زیادی در این زمینه مبنی بر مضر و بیماری زا بودن این محصولات مطرح شده که افکار عمومی را دچار نگرانی کرده است.
این مسئله به قدری اهمیت دارد که دبیر شورای راهبردی الگوی توسعه اسلامی ایرانی «تراریخته» را  خطرناک ترین حکم در طول 70 سال اخیر در برنامه‌های توسعه مطرح کرده و گفته است: اگر محصولات تراریخته وارد کشور شود، باید منتظر سونامی سرطان و عقیمی باشیم.
تراریخته چیست؟
یک کارشناس تغذیه و بهداشت می گوید: تاکنون در کشورهای مختلف دنیا بررسی‌های متعدد علمی درباره اثرات، پیامدها و عوارض تولید و مصرف این محصولات روی انسان و محیط زیست صورت گرفته است به‌گونه‌ای که طی 2 دهه اخیر شواهد و مطالعات در رابطه با اثرات منفی محصولات تراریخته بر محیط زیست و سلامت انسان، منجر به تصمیم 21 دولت در جهان درباره عدم کاشت این محصولات و یا استفاده از این محصولات در بازار با برچسب شده است.
«درتومیان» می افزاید: در کشورهای اروپایی که محصولات غذایی تراریخته به‌صورت آزادانه به فروش می‌‌رسد، به‌مدد اجرای صحیح قانون «لیبلینگ» و اطلاع مردم از مخاطرات مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی، میزان خرید این محصولات توسط شهروندان این کشورها به حداقل ممکن رسیده است.
وی ادامه می دهد: اما در کشور ایران بسیاری از این محصولات تراریخته از کشورهای اروپایی وارد می شوند و یا در کشور کشت می شوند، از جمله سویاهای وارداتی که برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می گیرند و یا برنج های تراریخته‌ای که در شمال کشور کشت شدند.
اصلا محصولات تراریخته چیست؟ محصولات تراریخته در حقیقت مواد غذایی هستند که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند و ژن جدید و مطلوبی را از سایر ارگانیسم ها دریافت کرده اند. این محصولات می توانند طیف وسیعی از مواد غذایی از انواع میوه ها و سبزیجات تا گوشت ها، حبوبات، غلات، لبنیات و غیره را شامل شوند.
مزایای محصولات تراریخته
یک کارشناس صنایع غذایی می گوید: محصولات تراریخته مزایایی دارد که از جمله آن ها می توان به مقاوم بودن محصولات تراریخته در برابر بیماری ها اشاره کرد همچنین این محصولات به دلیل این که نیاز کمتری به سم پاشی از طریق مواد شیمیایی دارند باعث محافظت محیط در برابر سمپاشی و آفت کش ها می شوند و نیز با تغییر در ساختار ژنی این محصولات، بدون نیاز به ماده اضافه ای محصولات مدت زمان بیشتری با کیفیت باقی می مانند.
«دستپاک» می افزاید: در صورت دستکاری ژنتیکی گیاهان، آن ها می توانند دی اکسید کربن بیشتری مصرف کنند و اکسیژن بیشتری را به اتمسفر برسانند که پدیده گلخانه ای را کاهش می دهد و باعث کاهش گرم شدن زمین می شود.وی بیان می کند: کاهش قیمت غذا یکی دیگر از مزایای محصولات تراریخته است زیرا اگر تولید محصولات زیاد شود قیمت آن ها کاهش می یابد و از طرفی نیز با دستکاری ژنتیکی محصولاتی به دست می آید که می توانند در هر محیطی رشد کنند. مثلاً تولید گوجه فرنگی در زمین نمکی و همچنین محصولات تراریخته در برابر حشرات مقاوم هستند و به دلیل مقاومت در برابر حشرات نیاز کمتری به حشره کش ها دارند.
مضرات محصولات تراریخته
این کارشناس صنایع غذایی می گوید: محصولات تراریخته با وجود مزایایی که دارد، مضرات بسیار خطرناکی نیز دارد که سلامت انسان ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.
«دستپاک» تصریح می کند: این محصولات  واکنش آلرژیک دارد یعنی دستکاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتئین هایی در گیاه یا جانور جدید می شود که ممکن است برای بدن انسان به عنوان عامل بیگانه شناسایی شده و منجر به ایجاد واکنش آلرژیک شود و بقایای این جانداران برای محیط زیست نامناسب است و تا مدت ها به صورت مخفی در طبیعت باقی می ماند و از طرفی تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به برخی ارگانیسم ها (مانند آفات و حشرات) در اکوسیستم می شود و از تنوع زیستی آن ها می کاهد.وی اظهارمی دارد: به دلیل تغییرات ژنتیکی، این محصولات به ویروس ها و باکتری ها مقاوم می شوند و خاصیت آنتی بیوتیکی خود را در بدن اعمال می کنند و در نتیجه از کارایی آنتی بیوتیک های دارویی می کاهند. همچنین این محصولات به دلیل تغییر در ساختار آن ها، طعم متفاوتی خواهند داشت.
این محصولات باعث ایجاد بیماری های جدید در انسان می شود و در بسیاری از گونه های حیوانات مانند موش ها و پروانه ها باعث مرگ شده اند و بسیاری از کشورها از این محصولات به عنوان سلاح بیولوژیک برعلیه دشمنان خود استفاده می کنند.
گلایه مردم از عدم اطلاع رسانی
مردم خراسان شمالی از  این که هیچ اطلاع رسانی در رابطه با محصولات تراریخته در استان نشده است، گلایه دارند.یکی از شهروندان با اظهار نگرانی از وارد بازار شدن محصولات تراریخته می گوید: متأسفانه اطلاعات واضح و روشنی در رابطه با محصولات تراریخته به مردم داده نمی شود تا مردم بتوانند تصمیم بگیرند که از این محصولات استفاده کنند یا خیر و به عبارتی محصولات تراریخته بدون اجازه و اطلاع مردم از جزئیات این محصولات وارد سفره آن‌ها می شود.
«قویدل» می افزاید: اگر این محصولات واقعاً این گونه که گفته می شود، ضرر دارد، چرا اصلاً اجازه وارد شدن آن به کشور و یا کشت آن را می دهند؟ اگر هم ضرر ندارد و سالم است، چرا این همه حرف و حدیث درباره آن زده می شود؟وی اظهارمی دارد: اگر دست اندرکاران خیلی به وارد کردن و کشت این محصول اصرار دارند، حداقل می توانند با برچسبی مشخص، آن ها را از دیگر محصولات تفکیک کنند تا هر کسی خواست، با آگاهی از تراریخته بودن شان از آن ها استفاده کند یا نکند.شهروند دیگری هم بیان می کند: این روزها به قدری بحث محصولات تراریخته داغ و نگران کننده است که مواد غذایی و میوه مورد نیاز خود را با نگرانی و ترس تهیه می کنم. بارها در مورد یک محصول تبلیغ می شود و بعد از مدتی، از ناسالم و مضر بودن آن سخن گفته می شود و مردم واقعا مانده اند که چه چیزی خوب است و چه چیزی بد و یا استفاده از کدام نوع میوه و مواد غذایی و خوراکی ضرر دارد و کدام یک بی ضرر است.«مکرمی» می افزاید: ارائه نکردن اطلاعات کافی به مردم، حسابی آن ها را سردرگم کرده است و واقعاً مستاصل شده اند که آیا این محصولات را استفاده کنند یا خیر.
وضعیت تراریخته در استان
اما وضعیت خراسان شمالی در رابطه با واردات و کشت محصولات تراریخته چگونه است؟
در این رابطه، رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می گوید: هنگامی که محصولی وارد استان می شود، تفکیک نمی شود که تراریخته است و یا از نوعی دیگر و به همین دلیل آماری از میزان وارد شدن محصولات تراریخته به استان وجود ندارد.«صدری زاده» می افزاید: اما آن چه مسلم است این است که محصولات هنگام وارد شدن به کشور از نظر بهداشتی و سالم بودن توسط وزارت بهداشت و دیگر سازمان های مربوطه کنترل می شود و اگر مشکلی نداشت، وارد کشور و در صورت نیاز وارد خراسان شمالی می شود پس نباید در مورد سلامت محصولات وارداتی نگران بود.وی بیان می کند: از طرفی، سازمان جهادکشاورزی مسئولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد و در رابطه با میزان میوه هایی که به استان وارد می شود و یا نوع آن ها، این سازمان اطلاعات دقیق تری دارد.
وی اظهارمی دارد: درباره میزان محصولات غذایی و میوه های تراریخته ای که به خراسان شمالی وارد می شود، از گمرک نیز سؤال کردم که آن ها هم آمار تفکیکی در این رابطه ندارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم می گوید: در این استان هنوز برای کشت محصولات تراریخته تصمیم‌گیری نشده زیرا آیین نامه های مربوط به آن از سوی وزارت جهادکشاورزی ابلاغ نشده است.
«تشکری» می افزاید: این آیین نامه به برخی از استان ها ابلاغ شده و برخی محصولات تراریخته مانند پنبه، کشت می شود و احتمالا برای استان ما نیز وزارت جهادکشاورزی این موضوع را در قالب برنامه مشخصی اعلام می کند و ما نیز  آن را پیگیری می کنیم.وی تصریح می کند: در رابطه با میزان میوه های وارد شده به بازار خراسان شمالی مسئولیت با واحد تنظیم بازار است و اطلاعات مورد نیاز در این باره را از آن جا بگیرید./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار