کد خبر: ۳۳۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 27 November 2016
از روزهایی که تعزیه خوانی با استقبال پر شور مردم مواجه می شد، خیلی نمی گذرد؛ روزهایی که مردم دور تعزیه خوان ها حلقه می زدند و نظاره گر روایتی از تاریخ بودند؛ همان هایی که محرم و صفر که از راه می رسد کمر همت می بندند تا این گونه ارادتشان را به سید الشهدا (ع) نشان دهند. اما  تعزیه جایگاه گذشته را ندارد که به خاطر بی توجهی به هنر اصیلی است که عاشقان مکتب حسینی  یک عمر بی ادعا و بدون هیچ چشمداشتی قدم در این راه گذاشتند و حالا که گرد پیری بر چهره هایشان نشسته و رمقی برای فعالیت  ندارند، منتظرند تا دستی برای یاری به سویشان دراز شود تا مبادا این رسالت سترگ را بر زمین  بگذارند. وقت آن است که تا دیر نشده  مسئولان قدمی در این راه بردارند.
فرهنگ سازی برای نسل جدید
روزهای کودکی اش با تماشای تعزیه و تعزیه خوانی گذشت و به گفته خود از زمانی که به یاد دارد  با این هنر عجین بود. او از تاثیر گذاری هنر تعزیه می گوید و از این که اجرای تعزیه حال و هوای  کربلا را برای مردم روایت می کند و آن ها را از نزدیک در جریان مصائب اهل بیت(ع) می گذارد.
 «نامجو» مجالس تعزیه را محلی برای فرهنگ سازی عاشورا به ویژه برای نسل جدید می داند و بیان می کند: بعد از یک عمر تعزیه خوانی بدون هیچ چشمداشتی، با وجود پی گیری های مکرر هنوز نتوانسته ام تحت پوشش بیمه قرار بگیرم.
نیاز به آموزش
«قربانی» از دیگر تعزیه خوان هایی است که بر این باور است که یک گروه تعزیه خوان رسالت بزرگی بر دوش دارد و این رسالت زنده نگه داشتن عاشورا و انتقال صحیح آن به نسل های بعدی است  زیرا تعزیه خوانی از نزدیک با مردم در ارتباط است و همانند دیگر هنرهای چهره به چهره تاثیر خود را می گذارد. او البته با بیان این که در سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رسانه های گوناگون، حضور مردم نسبت به گذشته در این تجمعات کمرنگ تر شده است، اظهار می دارد: حفظ هنر تعزیه نیازمند آموزش گروه ها و نسل جوان است و به نظر می رسد برگزاری کارگاه های آموزشی و دعوت از گروه های مختلف تعزیه از دیگر استان ها می تواند به رونق این هنر کمک کند.
وی ادامه می دهد: حفظ و گسترش هنرتعزیه نه تنها موجب افزایش استقبال مردم از این هنر مردمی  و اصیل می شود بلکه زمینه حفظ و گسترش فرهنگ شفاهی عاشورا را در میان مردم فراهم می کند.
یکی دیگر از هنرمندان  تعزیه بر این باور است که هر آیینی که در قالب هنر درآید ماندگار می شود و به طور حتم واقعه تاریخی عاشورا که با باور و اعتقادات مردم گره خورده ، در قالب هنر رسوخ یافته و در بافت جامعه نفوذ کرده، ماندگار می شود.
وی که حاضر به درج نامش نیست، می گوید: ساماندهی گروه های تعزیه با یک برنامه ریزی آموزشی  و نظارت و حمایت بیشتر می تواند رنگ و بویی دیگر به خود بگیرد.
خبری از بیمه نیست
مسئول انجمن تعزیه خراسان شمالی هم با بیان این که 3 سال درگیر بیمه تعزیه خوان ها هستیم که در مرحله اول 33 نفر معرفی شدند اما متاسفانه به دلیل تعداد زیاد افراد معرفی شده خواستار تجدید نظر شدند، می گوید: در نهایت 16 نفر را معرفی کردیم اما  تاکنون هیچ خبری از بیمه این افراد نیست و با  وجود پی گیری جواب قانع کننده ای از سوی صندوق هنرمندان کشور دریافت نکرده ایم.
«هاشمی» در رابطه با معرفی افراد برای دریافت مستمری هم اظهار می دارد: هنوز نتوانسته ایم در زمینه  بیمه هنرمندان اقدامی برای فعالان این عرصه انجام دهیم، چگونه می توانیم در این زمینه به نتیجه برسیم؟
 از نگاه او هر چند برگزاری سوگواره به فعالیت های هنرمندان تعزیه انسجام می بخشد و تعامل بیشتر میان فعالان این حوزه را به دنبال خواهد داشت، اما امسال این حرکت مورد موافقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفت. وی بیان می کند: تعزیه خوان ها در این چند سال عاشقانه در این  سوگواره حضور پیدا می کردند، اما با وجود پیشنهاد ارائه شده از سوی انجمن به اداره کل، خواستار بررسی جایگاه تعزیه در سیستم اداری شدند.
وی معتقد است: در سال  83، 5 اجرای تعزیه داشتیم و کم کم رو به فراموشی می رفت اما در سال جاری 110 اجرای تعزیه تنها در شیروان و حومه آن داشتیم که به نظر می رسد حمایت های مسئولان به این هنر رونق بخشیده است، اما اگر این گونه پیش برود شاهد کم رنگ شدن فعالیت های تعزیه خوان ها خواهیم بود.
وی با بیان این که در چند سال گذشته کارگاه آموزشی با دعوت از استادان مطرح برگزار کردیم، تصریح می کند: البته باید گفت که برگزاری کارگاه های آموزشی نیازمند اعتبار است.وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر 52 گروه تعزیه در استان با 280  عضو فعال هستند.
تعزیه را اداری نمی کنیم
 در همین ارتباط، سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تعزیه هنری ماندگار و از  قدمت بالایی در بین هنرهای دینی ما برخوردار است، می گوید: با توجه به ظرفیت های خوب استان حمایت از تعزیه در دستور کار قرار دارد، اما از آن جایی که تعزیه در طول تاریخ به عنوان هنری مردمی سیر طبیعی خود را داشته است نگاه دولتی به آن نداریم و با این که به این هنر چارچوب اداری ببخشیم  مخالف هستیم. «ابوالحسن حیدری» اضافه می کند: با تعریف مولفه های حمایتی در قالب بیمه و مستمری، تقویت این حوزه را در قالب آشنایی با نسخ مختلفی که در حوزه تعزیه وجود دارد و بهره گیری از صاحب نظران حوزه تعزیه در دستور کار داریم. وی اظهار می دارد: برگزار کردن کارگاه های آموزشی، همایش تعزیه در دهه فاطمیه و تشکیل کارگروهی با اداره اوقاف، شهرداری و میراث فرهنگی در راستای پیشرفت هنر تعزیه و حمایت در کنار در نظر گرفتن  اعتبار  برای هنرمندان از دیگر برنامه های این اداره کل است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار