از سرما دندان هایش به هم می خورد. تمام طول مسیر طولانی و پر پیچ و خم شهرک را در سرما طی کرده است. اما از تاکسی و اتوبوس خبری نیست.
کد خبر: ۳۳۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ 03 December 2016
از سرما دندان هایش به هم می خورد. تمام طول مسیر طولانی  و پر پیچ و خم شهرک را در سرما طی کرده است. اما از تاکسی و اتوبوس خبری نیست. بانوی جوانی که بی اعتنا به سرما مسیر طولانی شهرک امام خمینی(ره) بجنورد را در حال پیمودن است، از نبود سرویس حمل و نقل عمومی در این شهرک به شدت گلایه دارد و بیان می کند: در این شهرک نه تاکسی زرد عمومی و نه اتوبوس خط واحد وجود دارد. وی که خود را «محمدی» معرفی می کند، می افزاید: فقط دفتر یک آژانس تلفنی در این شهرک  دایر است که آن هم فقط روزها فعال  است و اگر مشکلی برای اهالی پیش بیاید یا بیمار شوند و خودروی شخصی نداشته باشند در این شب های سرد هیچ گونه راه دسترسی به شهر ندارند. وی بیان می کند: رفت و آمد برای اهالی شهرک امام خمینی(ره) به ویژه آن هایی که سالخورده هستند یا فرزند کوچک دارند بسیار سخت است زیرا اتوبوس و تاکسی به داخل شهرک نمی آید و باید مسیر طولانی را تا ابتدای خیابان امام خمینی(ره) غربی نزدیک سه راهی پلیس راه پیاده طی کنیم و آن جا منتظر سرویس حمل و نقل عمومی بمانیم.
تاکسی دربست
 یکی دیگر از اهالی این منطقه هم اظهارمی دارد: اگر در سوز و سرمای زمستان به ویژه عصر یا شب کاری برایمان پیش بیاید و خود را با زحمت به ابتدای خیابان برسانیم باز هم باید حدود 40 دقیقه تا یک ساعت منتظر بمانیم از این رو اهالی ناچار هستند از تاکسی دربست استفاده کنند. «سلیمی» هزینه هر بار استفاده از تاکسی تلفنی را حدود 3 تا 3 هزار و 500 تومان عنوان می کند و می افزاید: اگر طی روز یک بار به داخل شهر رفت و آمد داشته باشیم باید حدود 7 هزار تومان هزینه کنیم.
نبود مسیر مناسب
یکی از رانندگان تاکسی تلفنی به نبود ورودی مناسب در این شهرک اشاره می کند و می گوید: اتوبوس هایی که تا ایستگاه پلیس راه می روند می توانند در مسیر برگشت وارد شهرک شوند و مسافران این مسیر را سوار کنند فقط کمی ورودی این شهرک باید اصلاح شود.
انتظار طولانی در سرما فقط مختص اهالی شهرک امام خمینی(ره) نیست، شهرک نشینان انتهای خیابان قیام؛ ناوک هم دل خوشی از سیستم حمل و نقل عمومی ندارند. آن ها هم از اختصاص نیافتن سیستم حمل و نقل عمومی به تعداد کافی برای اهالی این خیابان و شهرک گلایه دارند. یکی از این شهروندان عنوان می کند: برای هر بار تردد به خیابان های داخلی شهر ناچار هستیم که هزینه زیادی را پرداخت کنیم که این اصلا مقرون به صرفه نیست. « شفایی» ادامه می دهد: تعداد تاکسی های تلفنی که در این مسیر کار می کنند بسیار کم است و بیشتر وقت ها به ویژه عصر و شب با مشکلات زیادی مواجه می شویم. وی با اشاره به این که تعداد زیادی از شهروندان در این شهرک زندگی می کنند اختصاص سرویس حمل و نقل عمومی به این منطقه را ضروری می داند.
سرویس های خصوصی
نبود سرویس های حمل و نقل عمومی در مناطق مختلف شهر احساس می شود. اهالی ساکن در کلاته «محمد علی پهلوان» و  کلاته «آذرسا» هم برای رفت و آمد به داخل شهر مشکل دارند با این که چندان وضعیت مالی مناسبی ندارند، ناچارند از سرویس های شخصی استفاده کنند هر چند که به گفته یکی از اهالی فقط یک سرویس وجود دارد اما آن هم گویا دیر به دیر می آید. از این محدوده که می گذریم، اهالی شهرک گلستان تا حد زیادی از وضعیت حمل و نقل عمومی این منطقه رضایت دارند.چند دستگاه تاکسی زرد و یک دستگاه اتوبوس در ایستگاه ورودی شهرک دیده می شود با این وجود یکی از بانوان شهرک نشین بیان می کند: همیشه سرویس حمل و نقل عمومی به جز روزهای تعطیل در این منطقه فعال است اما اتوبوس ها به کندی و دیر به دیر می آیند. وی که مایل به ذکر نامش نیست، ادامه می دهد: فاصله آمدن هر اتوبوس تا اتوبوس بعدی حدود یک ساعت است و این برای کارمندان که باید سر ساعت مقرر سرکار حاضر باشند مشکل ایجاد می کند به طوری که اگر صبح ها کمی دیرتر از ساعت 6 و 30 دقیقه از خانه بیرون بیایند و سرویس این ساعت را از دست بدهند، باید یک ساعت منتظر بمانند و دیرتر به سر کارشان می‌رسند.
در حالی که اهالی شهرک گلستان از سرویس حمل و نقل عمومی رضایت دارند و  گاهی از روند کند آن ممکن است به دردسر بیفتند، اما مردم اهالی باقرخان یک و 2 که مدت های زیادی است در محدوده شهری قرار دارند از هیچ یک از سرویس های حمل و نقل عمومی بهره مند نیستند. اهالی کم درآمد این منطقه باید با تاکسی های شخصی و دربستی رفت و آمد کنند.رئیس سازمان اتوبوسرانی بجنورد درباره کمبود و نبود خدمات رسانی در برخی مناطق شهر بجنورد به مشکل سازمان اتوبوسرانی در کل کشور اشاره می کند و می گوید: این سازمان از سال ٩١ دچار معضل شده است زیرا دولت کمکی نکرده و هیچ اتوبوسی خریداری نکرده است.
«ریاحی» با بیان این که از 25 هزار اتوبوس در کشور ١٧ هزار دستگاه فرسوده است ، می افزاید: بجنورد نیز به تبع کشور وضعیت مناسبی ندارد زیرا در سال های گذشته دولت اتوبوس ها را با قیمت ناچیزی نوسازی می کرد، اما از سال ٩٠ دیگر این کار انجام نشده است. وی بیان می کند: یک سوم هزینه های اتوبوسرانی توسط مردم، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم نیز توسط دولت پرداخت می شد، اما اکنون سهم دولت پرداخت نمی شود.
وی خاطر نشان می کند: در مجلس تصویب شده بود که دولت سالانه ٢٤٠ میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت کند، اما از شهریور ماه سال گذشته یارانه و پرداختی سهم دولت قطع شد.
«ریاحی» به قیمت بالای اتوبوس اشاره می کند و می گوید: در گذشته قیمت اتوبوس ٢٠٠ میلیون تومان بود که مبلغ ٢٥ میلیون تومان به شهرداری ها داده می شد، اما اکنون قیمت آن به ٦٠٠ تا ٧٠٠ میلیون تومان افزایش یافته و دولت برای خرید آن هیچ کمکی نمی کند.وی اظهارمی دارد: در حال حاضر بخش زیادی از ناوگان از فعالیت خارج شده و سطح خدمات نیز کاهش یافته است.وی می گوید: از ٨٤ دستگاه اتوبوس ما ٤٤ دستگاه فرسوده است.وی بیان می کند: نیاز شهر در حال حاضر ٩٥ دستگاه اتوبوس است البته وی به کمک های ماه های اخیر شهرداری هم اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر شهرداری ماهانه ٢٠٠ میلیون تومان به این سازمان کمک می کند.وی می افزاید: اگر این کمک ها تداوم یابد وضعیت ما به سال ٩٣ برمی گردد و در حال حاضر فقط می توانیم داشته هایمان را حفظ کنیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار