بن بست اجرای کارت های اعتباری
کد خبر: ۳۵۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 02 January 2017
مهرماه امسال طرح خرید کالا با کارت های اعتباری اجرایی شد، اما این طرح  به دلیل استقبال نکردن شهروندان، به بن بست رسید و در حال حاضر متوقف شده است.
به گفته برخی ازشهروندان، کارت های اعتباری به جز مقروض کردن افراد، حاصل دیگری ندارد.اگرچه در روزهای اول عده ای به تهیه این کارت ها اقدام کردند، اما با آن تنها کالاهای خاصی را می توانستند خریداری کنند که همین موضوع استقبال ضعیف مردم را موجب شد، زیرا مردم تنوع کالایی بیشتری را برای لوازم خانگی می خواهند و تنها خرید چند برند ایرانی رضایت آن ها را جلب نمی کند.
با این که بانک ها نیز در اعطای این تسهیلات کوتاهی نکردند و حتی کارنامه روشنی در این بخش داشتند، اما گویا مردم تمایلی نداشتند خودشان را درگیر اقساط و ضامن کنند.علاوه بر این برخی شرکت های تولید لوازم خانگی و حتی  بعضی از نمایندگی های فروش در این بخش هم از این طرح به نفع خود استفاده و سود و مزایای بیشتری را دریافت کردند.
«آذری» یکی از متقاضیان کارت اعتباری است که در زمان اجرای طرح، چندین مرتبه اقدام کرده بود. وی عنوان می کند: زمانی که به مرحله دریافت تسهیلات رسیدم، متوجه شرایط خاص این نوع تسهیلات شدم که رفت و آمد زیادی برای آن نیاز بود و چون کارمند یک اداره بودم، زمان کافی برای پیگیری نداشتم و ناگزیر به انصراف از تهیه کارت اعتباری شدم.
وی می افزاید: اگرچه بانک ها هم برای اجرای این طرح، مشکل منابع مالی نداشتند، اما متأسفانه دریافت این کارت ها هم مانند دیگر تسهیلات، باعث مقروض شدن متقاضیان می‌شد.یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره اظهارمی دارد: طرح هایی که در ابتدا با آب و تاب زیادی تبلیغ می شود، متقاضیان زیادی نیز دارد، اما متولیان امر اجرای آن را محدود به شرایط و افراد خاص می کنند که این مسئله، نارضایتی و بی رغبتی آن ها را موجب می شود.
وی می افزاید: با این که هنوز مباحث اولیه درباره اجرای این طرح مطرح بود، برنامه ریزی های زیادی کردم، تا از این طریق لوازم خانگی مورد نیاز فرزندم را تهیه کنم، اما زمانی که طرح اجرا شد، پس از پیگیری های زیاد، متوجه شدم این کارت فقط به کارکنان دولت تعلق می گیرد.
وی خاطرنشان می کند: اگرچه پس از مدتی دامنه شمول این کارت ها گسترده تر شد، اما چون اطلاع رسانی ها بسیار ضعیف بود، با وجود پیگیری و هزینه های زیاد، متوجه ناکارآمدی و مقروض شدن به بانک شدم، به همین دلیل انصراف را بر استفاده از این کارت ها، ترجیح دادم.وی می افزاید : در طرح هایی که عنوان حمایتی دارد، نباید کوچک ترین روزنه ای برای سوء استفاده افراد وجود داشته باشد، اما  همان کالاهای ایرانی هم چندین برابر افزایش قیمت یافت که دریافت رقم بالای تسهیلات از طریق کارت های اعتباری هم تأثیری در بهبود وضعیت اقشار کم درآمد ندارد.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره می گوید: طی مدتی که برای دریافت کارت اعتباری بین فروشگاه های لوازم خانگی و بانک ها رفت و آمد داشتم، اگر به صورت اقساطی اقدام به خرید می کردم، تاکنون اقساط آن تمام شده بود، اما اجرای این طرح نه تنها موجب تسهیل در کار نشد، بلکه افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی را نیز در پی داشت.وی می افزاید: اکنون که تصمیم به اخذ کارت اعتباری گرفته ام، اعلام می شود، زمان صدور کارت های اعتباری تا پایان آذر ماه بود و طرح متوقف شده است.
یکی دیگر از شهروندان نیز اطلاع رسانی ضعیف را از عوامل ناموفق این طرح می داند و اظهارمی دارد: با این که یکی از دوستانم از کارکنان بانک بود و با راهنمایی هایش توانستم کارت اعتباری تهیه کنم، اما هنوز هم نحوه استفاده از آن را نمی دانم.وی اضافه می کند: قبل از اجرای هر طرحی باید ابتدا دوره های آموزشی برای ثبت نام کنندگان برگزار و مراحل استفاده و مزایای آن برای متقاضیان اعلام شود تا با سردرگمی خود، دیگر افراد را نیز سردرگم و منصرف نکنند.
دبیر کمیسیون امور هماهنگی بانک های خراسان شمالی در این باره می گوید: از زمان اجرای این طرح، 14 هزار و 78 کارت در استان صادر شده که از این تعداد بیش از 5 هزار کارت هنوز فعال نشده و علت آن هم بی اطلاعی شهروندان از مزایا و کارایی آن است.
«صابری» با بیان این که 13 هزار و 768 کارت برای آموزش و پرورش صادر شده است، می افزاید: در این بخش نیز به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی، 6 هزار کارت بدون استفاده در بانک باقی ماند که ناگزیر در اواخر آبان ماه ابطال شد.وی عنوان می کند: صدور کارت های اعتباری مرابحه 10، 30 و 50 میلیون تومانی که از اول مهرماه آغاز شده بود، به دلیل نبود زیرساخت های لازم، از اول آذر ماه متوقف شد.
وی مشکلات فنی و ناآشنایی افراد و نبود منابع لازم را از جمله عوامل استقبال ضعیف مردم از این طرح ذکر و اضافه می کند: از آن جایی که هر فردی فقط یک کارت می توانست داشته باشد، شرایط رقابتی بین بانک ها ایجاد شد و منابع پرداختی بانک ها افزایش یافت که متعاقب آن مشکلاتی ایجاد و طرح متوقف شد.
وی می گوید: اگرچه از سوی بانک مرکزی متوقف شدن این طرح اعلام نشده است، اما مدیران دیگر بانک ها اعلام می کنند، تا زمان فراهم شدن فرآیند زیربنایی مناسب و برطرف شدن مشکلات این طرح متوقف شده است.
وی ادامه می دهد: از آن جایی که مردم اطلاعات کافی از نحوه استفاده و دریافت کارت ندارند، کارت های زیادی بدون استفاده ماند و استقبال به مرور زمان کاهش یافت که امیدواریم با انجام مطالعات بیشتر این طرح مجدداً ادامه یابد.
در همین حال، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران از آغاز توزیع کارت های جدید خرید کالاهای ایرانی و خارجی خبر می دهد. محمد طحان پور در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به این که متقاضیان پس از دریافت این کارت ها هر نوع کالایی را می توانند خریداری کنند،  می افزاید: رقم این کارت ها 10، 30 و 50 میلیون تومان با سود 18 درصد است. وی اجرای این طرح را با توجه به آزاد بودن انتخاب برای تعیین کالا از سوی مصرف کننده سبب رونق اقتصادی و گردش مالی اعلام و تصریح می کند: با استفاده از این کارت ها امکان تعمیرات خانه تا خرید لوازم خانگی ایرانی و خارجی فراهم است.
نویسنده : شیری /روزنامه خراسان شمالی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار