مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری اعلام کرد:
برنامه های جدید برای تکمیل پروژه شبکه فاضلاب بجنورد، احداث تصفیه خانه شیروان، استفاده از فاینانس جاری و تاکید بر اصلاح الگوی مصرف آب از جمله مواردی بود که روز گذشته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در نخستین نشست خبری خود که با حضور مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد مطرح شد.
کد خبر: ۳۵۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳ 05 January 2017
برنامه های جدید برای تکمیل پروژه شبکه فاضلاب بجنورد، احداث تصفیه خانه شیروان، استفاده از فاینانس جاری و تاکید بر اصلاح الگوی مصرف آب از جمله مواردی بود که روز گذشته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در نخستین نشست خبری خود که با حضور  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد مطرح شد. 
«ساقی» به استفاده از روش بیع متقابل برای اجرای باقی مانده شبکه فاضلاب بجنورد با شرکت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: حدود 160 تا 170 کیلومتر شبکه فاضلاب بجنورد باقی مانده است که در حال  مذاکره با پتروشیمی هستیم که قرار است همکاری مشترکی داشته باشیم که بر این اساس پتروشیمی باقی مانده شبکه فاضلاب را اجرا و تصفیه خانه مازاد این شبکه را احداث می کند و حدود 20 سال پساب در اختیارش قرار می گیرد. 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چه میزان هزینه برای اجرای ادامه شبکه فاضلاب بجنورد نیاز است عنوان کرد: مجموع اعتبار مورد نیاز برای اجرای ادامه شبکه فاضلاب بجنورد 160 میلیارد تومان است که  این طرح توسط پتروشیمی باید در مدت 5 سال اجرا شود که تصفیه خانه مدول سوم را نیز باید احداث کند. وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما مبنی بر این که این طرح از چه زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت، بیان کرد:  در حال حاضر در مرحله فروش اسناد به شکل مزایده هستیم که علاوه بر پتروشیمی 2 تا 3 مجموعه دیگر هم هستند که اگر برنده مزایده شوند، باید پساب تصفیه شده را به پتروشیمی بفروشند که  تا پایان سال سرمایه گذار مشخص خواهد شد و کار نیز از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد. به گفته وی، از زمان تشکیل شرکت آب و فاضلاب شهری استان، فقط 50 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در مرکز استان قرار گرفته اند.وی از اجرای نخستین پروژه خرید تضمینی پساب در خراسان شمالی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای احداث تصفیه خانه فاضلاب شیروان هم  به روش خرید تضمینی پساب توانستیم از سرمایه گذار استفاده کنیم و دیگر به عنوان دولت به دنبال دریافت اعتبار برای این منظور نرفتیم زیرا در این صورت برای اجرای 12 هزار متر مکعب در شبانه روز باید 28 میلیارد تومان اعتبار هزینه می شد. وی افزود: باید بتوانیم حداقل 50 درصد از شبکه فاضلاب شیروان را اجرا و وارد مدار بهره برداری کنیم که در حال حاضر وضعیت منابع عمرانی چندان مطلوب نیست و برای این منظور باید روش هایمان تغییر کند. 
وی اظهارداشت: برای این منظور از روش فاینانس جاری استفاده می شود و باید 60 کیلومتر شبکه فاضلاب را در 2 سال حفاری کنیم که حجم کار و عمق کارگذاری لوله ها با توجه به توپوگرافی منطقه بسیار بالاست که طی 2 سال آینده برای بازچرخانی آب کار ویژه ای انجام خواهد شد. 
وی بیان کرد: 160 کیلومتر از شبکه فاضلاب باید در شیروان در 2 بخش اجرا شود که 80 کیلومتر در منطقه غرب اجرا می شود که از این میزان در 4 سال گذشته 20 کیلومتر انجام شده و باید 60 کیلومتر دیگر در 2 سال آینده و 80 کیلومتر بعدی هم  در برنامه 5 سال بعدی یعنی پایان سال هفتم نسبت به تاریخ کنونی، اجرا شود.وی  از کاهش منابع آبی اظهار نگرانی کرد و  گفت: سرانه آب تجدید پذیر در سال 1300 برای هر ایرانی 13 هزار متر مکعب بود که اکنون این رقم به دلیل برداشت بی رویه و کاهش نزولات جوی به هزار و 640 متر مکعب کاهش یافته است. «ساقی» عنوان کرد: متوسط بارش ابتدای سال هیدرولوژیکی یعنی از ابتدای مهرماه جاری تا 14 دی ماه جاری 47.1 میلی متر و بارندگی تجمعی سال گذشته 73.9 میلی متر بوده که این رقم در دراز مدت 67.3 میلی متر بوده است. 
وی خاطرنشان کرد: بارش های سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد و نسبت به دراز مدت 30 درصد کاهش یافته است.  وی تامین آب  3 شهر اسفراین، بجنورد و شیروان را از محل آب های سطحی اعلام کرد که باید برنامه ریزی مناسبی برای مصرف شود.البته وی مصرف بخش خانگی را مطلوب عنوان کرد و افزود: 82 درصد مشترکان بخش خانگی کمتر از الگو، مصرف می کنند و فقط 19 درصد بالاتر از الگوی مصرف یعنی 20 متر مکعب به ازای هر نفر آب استفاده می کنند.وی به کاهش شاخص مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، آب استفاده می کنند اشاره کرد و گفت: این رقم 28 هزار مشترک است که طی برنامه 10 ساله باید به زیر الگوی مصرف برسند و خوشبختانه عملکرد ما در 9 ماه گذشته فراتر از برنامه بوده است به گونه ای که برنامه سالانه ما 2 هزار و 862 مشترک بوده که اکنون این عدد 4 هزار و 50 مشترک است.مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان بیان کرد:  فعالیت های این شرکت در 13 شهر کوچک به بخش خصوصی واگذار شده است و باید به دنبال روش های جدید سرمایه گذاری و فاینانس جاری برویم. وی با بیان این که 85 درصد شبکه فاضلاب اسفراین اجرا شده و تصفیه خانه آن در حال اجراست افزود:  تصفیه خانه فاضلاب آشخانه هم 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با فاینانس جاری طی 5 سال آینده تکمیل خواهد شد.  وی به برنامه های جدید خود پرداخت و گفت: بنا داریم تصفیه خانه های غیر متمرکز در کلونی های جمعیتی مانند شهرک گلستان و شبکه های فاضلاب را در آن جا اجرا کنیم.مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، کل شبکه های آب را هزار و 500 کیلومتر دانست که به گفته وی از این میزان 20 درصد فرسوده است و برای اصلاح آن 86 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.«ساقی» شاخص آب بدون درآمد استان را 22 درصد اعلام کرد که این رقم در کشور 26 درصد است .
 وی بیان کرد: خراسان شمالی جزو 3 استانی است که ارزان ترین آب را به مشترکان می دهد به گونه ای که متوسط عددی که روی قبض ها هست به ازای هر ماه 6500 تومان است.
وی به انجام کار ویژه در بجنورد به لحاظ لرزه خیز بودن هم اشاره کرد و گفت: مطالعات لرزه خیزی در بجنورد انجام و برای جلوگیری از بحران، شیرهای آنی قطع آب نصب شد که اگر لرزش ها از حدی بالاتر رود شیرهای آب قطع خواهد شد.وی میزان طلب این شرکت ها را از مشترکان 8 میلیارد تومان عنوان کرد.وی افزود: دفتر بحران شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ارزیابی های کشوری حائز رتبه اول شده است.وی متوسط بارندگی را در دنیا 860 میلی متر دانست که این رقم در ایران از 240 میلی متر در سال های گذشته به 204 میلی متر کاهش یافته است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار