معاون اداره کل میراث فرهنگی عنوان کرد:
70 درصد از اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در صورت اجرایی نشدن تبصره ماده 12 برگشت می خورد.
کد خبر: ۳۵۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 09 January 2017
70 درصد از اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در صورت اجرایی نشدن تبصره ماده 12 برگشت می خورد. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در خصوص  هزینه کرد اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی  به ویژه در بخش مرمت  با توجه به نامناسب بودن  وضعیت  بناهای تاریخی استان به خبرنگار ما گفت:  هر چند اعتبارات درشتی در سال جاری برای مرمت رسیده است اما به واسطه آن که زمستان فصل مناسبی برای مرمت نیست، نمی توان کاری انجام داد.
دکتر «علی اکبر وحدتی»  ادامه داد:  از طرفی هم موعد سررسید اعتبارات که بیشتر در قالب اسناد خزانه است کمتر از 20  روز و حداکثر یک ماه آینده است و این بدان معناست که اگر تا آن زمان اعتبار  هزینه نشود، اعتبارات  برگشت خواهد خورد و عملاً نمی توان کاری از پیش برد.
وی البته به راه دومی هم برای هزینه کرد اعتبارات اشاره کرد و اظهارداشت: با تنظیم صورت وضعیت صوری  می توان  در زمان مناسبی  کار را انجام داد، اما نه اداره کل و نه هیچ دستگاهی این کار را انجام  نخواهد داد.
وی معتقد است: با توجه به این که اعتبارات در قالب اسناد خزانه اسلامی است در موعد سر رسید پیمانکار چه فعالیتی انجام داده یا نداده باشد پول خود را دریافت می کند.
وی با اشاره به اعتبارات خوبی که بناهای تاریخی استان دارند از جمله رباط عشق که دارای  600 میلیون تومان اعتبار است، افزود: با وجود آن که از ما خواسته شده است تا مرمت این بنا را تا نوروز به پایان برسانیم اما با این شرایط آب و هوایی نمی توان کاری از پیش برد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این اعتبارات در زمان مناسبی داده می شد به طور قطع یک جهش اساسی را در حوزه میراث فرهنگی می توانستیم شاهد باشیم اما باید گفت متاسفانه در شرایطی اعتبار به دستگاه داده شده است که امکان هزینه کرد آن وجود ندارد.
«وحدتی» با اشاره به این که امسال، نخستین سالی است که اعتبارات در قالب اسناد خزانه داده شده است، تصریح کرد: هر روز از ما می خواهند اعتبارات را جذب کنیم در حالی که با این شرایط جوی نمی توان کار عمرانی انجام داد و اگر قرار دادی هم بسته شود به هیچ وجه صورت وضعیت را تایید نمی کنیم، ضمن این که از طرفی تایید نکردن آن موجب برگشت اعتبار و سبب می شود تا یک دستگاه با چند میلیارد تومان  بدهی به پیمانکارانی که عقد قرارداد کردند مواجه شود.
معاون توسعه و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  خراسان شمالی هم در رابطه با   چرایی تخصیص ندادن اعتبارات در فصل و زمان مناسب به  بخش های مختلف، گفت: این امر دست استان  نیست و از آن جایی که اعتبارات چه استانی و چه ملی از  سوی کشور تزریق می شود، نمی توان کاری از  پیش برد.
«سعادت  طلب» بیان کرد:‌ هر چند  از زمانی که حسابداری تعهدی شده است، می توان اعتبارات را به سال  آینده انتقال  داد و تا بیست و هشتم اسفند ماه  هر سال فرصت هزینه کرد وجود دارد اما  اعتباراتی که در قالب اسناد خزانه داده شده است  این گونه نیست و تا  نوزدهم بهمن ماه فرصت هزینه کرد آن وجود دارد.
وی البته به این مسئله که سر رسید اسناد با هم متفاوت است اشاره کرد و گفت: اما موعد سر رسید  اعتبارات استانی که در قالب  اسناد خزانه داده شده،  ماه آینده است.
وی با اشاره به این که امسال نخستین سالی است که اعتبارات در قالب اسناد خزانه داده شده است، اظهارداشت: از کل تخصیص اعتبارات حدود 70 درصد آن به  صورت اسناد خزانه و تملک دارایی است  و با توجه به نبود  فصل کار قابلیت جذب ندارد. وی با بیان این که اعتبارات استانی و بخشی از اعتبارات ملی در قالب اسناد خزانه است، افزود: از کل اعتبارات  اداره کل  که 101 میلیارد و 897 میلیون ریال است تنها  11 میلیارد و 968 میلیون ریال  تخصیص داده شده  که  70 درصد آن در قالب اسناد خزانه  و موعد سر رسید آن  نوزدهم  ماه آینده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق تبصره ماده 12 اگر نتوانستیم اسناد را جذب کنیم باید در اسفند ماه، اسناد  تبدیل به پول نقد و بازگردانده  شود اما هیچ فردی تضمین نمی کند که این اسناد تبدیل به پول نقد می شود و تبصره ماده  12 اعمال می شود یا نه.
وی در رابطه با ایجاد صورت حساب های صوری به واسطه هزینه کرد اعتبارات گفت: با توجه به سختگیری هایی که از سوی سازمان های بازرسی و دیوان محاسبات اعمال می شود فکر نمی کنم فردی دست به این کار بزند زیرا  باید راهکار ابلاغ درست بودجه و اعتبارات پیدا شود.
وی اضافه کرد: ما در برخی پروژه هایی که صد در صد آن ها عمرانی است 600 میلیون تومان اعتبار داریم و در شرایط عادی 21 روز زمان می برد تا برای آن ها مناقصه برگزار کنیم و بعد از مناقصه پیمانکار باید  صورت حساب ارائه دهد اما فرصت چنین کاری در اعتبارات در قالب اسناد خزانه نیست.
«سویدانلویی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی هم اظهار داشت: نمی توان اعتبارات را با توجه به برودت هوا هزینه کرد و در قالب نامه ای تقاضا کردیم تا زمان هزینه کرد اعتبارات  اسناد خزانه که موعد سر رسید آن  نوزدهم ماه آینده  است، تغییر کند. /روزنامه خراسان شمالی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار