«چندیر» به عنوان پشتوانه بزرگ کشاورزی در بخش جرگلان، رودی است که مسیر اکثر روستاهای جرگلان و برخی از روستاهای بخش مرکزی راز و جرگلان را به مقصد کشور همسایه می پیماید.
کد خبر: ۳۵۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 09 January 2017
«چندیر» به عنوان پشتوانه بزرگ کشاورزی در بخش جرگلان، رودی است که مسیر اکثر روستاهای جرگلان و برخی از روستاهای بخش مرکزی راز و جرگلان را به مقصد کشور همسایه می پیماید.
جاری بودن آب در بعضی از فصول سال ،سبب رونق حرفه کشاورزی در حاشیه این رود می شود و با احداث کوچکترین سد ذخیره ای خاکی کشور، از سال آینده  زمین های پایاب سد سیراب خواهند شد.
در عین حال، گذر رود از روستاهای جرگلان سبب تقسیم روستاها به دو قسمت شده است و اهالی را در فصول پر آب سال برای رفت و آمد در روستا با مشکل مواجه کرده است.
جاری شدن سیل و به راه افتادن سیلاب در بستر رودخانه چندیر مانع بزرگی برای تردد ساکنان و اهالی بوده و در صورت طغیان رودخانه، زمین های کشاورزی حاشیه رودخانه را نیز تهدید می کند.
رحیمی یکی از اهالی روستای گرکز با اشاره به عبور رودخانه چندیر از اکثر روستاهای این منطقه می گوید: جاری شدن سیل در مسیر رودخانه باعث قطع راه ارتباطی بین دو طرف روستا می شود زیرا پلی برای رفت و آمد ساکنان وجود ندارد و اهالی برای رفت و آمد با مشکل مواجه می شوند.
وی می افزاید: با قطع شدن راه ارتباطی روستای گرکز با مرکز بخش، راه مواصلاتی روستاهای دویدوخ و قره آقاج و چند کلاته نیز قطع می شود.نورانی یکی دیگر از اهالی، احداث دیوارهای ساحلی را در نقاطی که خطر تهدید سیل وجود دارد، ضروری می داند و اظهارمی دارد: اهالی برای انجام کارهای روزمره و رفع نیازهایشان در تمامی فصول مجبور به عبور از این رود هستند.
وی می افزاید: در صورت جاری شدن سیل تا کم شدن حجم و سرعت آب ارتباط بین دوطرف روستا به کلی قطع می شود و در صورت احداث پل این مشکل رفع خواهد شد.در همین ارتباط رئیس شورای راز و جرگلان با اشاره به عبور رود چندیر از بیشتر روستاهای دهستان جرگلان و دهستان حصارچه، احداث پل و دیوار ساحلی را در نقاط ضروری، لازم می داند و می گوید: با به راه افتادن سیل در مسیر رودخانه، تا بند آمدن سیل، تردد بین دو طرف روستا و روستاهای دیگر به دلیل نبود پل مشکل می شود.
خالدی می افزاید: در روستاهایی مثل قزل، قره پالچق، کرپشلی و کیلوپنجه بازگشایی راه و تردد به قطع شدن و کم شدن حجم سیل و آب رودخانه ختم نمی شود و به تیغ زنی و بازگشایی و مرمت و بازسازی راه ارتباطی نیاز است.وی ابراز می کند: رود چندیر از روستای باغلق تا آیرقایه یک مسیر ٨٠ کیلومتری را به مقصد کشور همسایه می پیماید.
بخشدار جرگلان نیز با بیان این که در صورت جاری شدن سیل، تردد و عبور از رودخانه در اکثر روستاها و راه های ارتباطی مشکل می شود، عنوان می کند: در دو سال گذشته برای احداث دیوار ساحلی و جلوگیری از تهدید سیل در بخش جرگلان بیش از ١۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری ها هزینه شده است که دیوار ساحلی روستاهایی همانند توتلی پایین، مزارلق و کرکولی در دو ماه گذشته به بهره برداری رسیده اند.
نجاهی با اشاره به اهمیت احداث پل در نقاط ضروری می افزاید: پل روستای دویدوخ که ساخت آن از سال ٩۴ آغاز شده بود امسال با اعتبار ۴ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی با بیان این که رود چندیر از حدود ۴٠ روستای بزرگ و کوچک بخش جرگلان عبور می کند، اظهارمی دارد: ساخت پل در سه نقطه در اولویت و دارای ضرورت است.
وی احداث پل در حصارچه و قره پالچق را به سبب پل ارتباطی دو شهرستان راز و جرگلان و مانه و سملقان دارای اهمیت می داند و همچنین  مسیر بین حسن آباد و یکه سعود بالا و دو روستای گرکز و یکه سعود پایین را از ضروری ترین نقاط برای ساخت پل در این بخش می داند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار