سد خاکی شورک عبدآباد شهرستان شیروان با وجود صرف هزینه‌های بالا برای اجرای این طرح اما پس از 12 سال بلاستفاده مانده و اکنون در معرض فرسایش قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ 16 January 2017

12 سال از بهره‌برداری سد شورک عبدآباد در بخش مرکزی شیروان در استان خراسان شمالی می‌گذرد و این سد همچنان فاقد آب است که بی‌توجهی وزارت نیرو را به این پروژه نشان می دهد.

این سد در 25 کیلومتری جنوب غربی شیروان بر روی رودخانه‌ای به همین نام از سرشاخه‌های رود اترک مردادماه سال 1383 با حضور وزیر وقت نیرو در دولت هشتم به بهره‌برداری رسید.

قرار بود این سد با ظرفیت حدود هشت میلیون مترمکعب آبگیری و با هدف جلوگیری از جاری شدن سیلاب‌های فصلی و بروز خسارت‌های آن به مناطق روستایی این شهرستان اجرا شود.

59 میلیارد ریال اعتبار در 12 سال قبل صرف اجرای این طرح‌ شده و باوجود اینکه اهداف مختلفی در اجرای این طرح هدف‌گذاری شده بود لیکن این امر محقق نشده است.

ظاهرا عدم مکان‌یابی مناسب برای احداث این سد درگذشته یکی از علل بی‌آب ماندن آن بوده و در حال حاضر این سد فاقد آب است و در قالب استخری از آب مانده لذا هرساله به علت بی‌آبی خساراتی از ناحیه سرما و گرما به بدنه آن وارد می‌شود.

مردم و کشاورزان عبدآباد شیروان در این باره می‌گویند که دفاع از سرمایه ملی به عهده چه کسی است و چرا باید این سرمایه ملی باید به‌تدریج در معرض فرسایش و تخریب قرار بگیرد.

آنان معتقدند این پروژه کشاورزی در صورت چاره‌اندیشی مسوولان، باعث رشد و نمو منطقه خواهد شد و باید متولیان امر در زمینه احیای این سد فکر اساسی بکنند.

سد شرک عبدآباد شیروان در 190 کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است اما دریغ از یک قطره آب در این سد و این موضوع قابل تامل است.

این سد از نوع سنگ‌ریزه‌های و هسته رسی قائم است که ارتفاع آن از پی 50 متر از بستر رودخانه 35/5 متر، طول تاج آن 200 متر و عرض آن 9 متر است.

مساحت دریاچه این سد 27 هکتار، حجم خاک‌ریزی 63 هزار و 200 و مترمکعب و حجم بتن‌ریزی سرازیر و کالورت آن 24 هزار مترمکعب است.

استفاده از این سد می‌تواند به‌عنوان یک‌ قطب گردشگری مطرح و باعث ایجاد اشتغال برای مردم منطقه شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار