کد خبر: ۳۷۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰ 06 February 2017
وقتی کوچه به کوچه محله امام رضا(ع) را رفتم، هنوز گزارش را شروع نکرده بودم خودم شرمنده علی بن موسی الرضا(ع) شدم؛ نام زیبایی که با مسما  نیست.
دست انداز، چاله و آسفالتی که بخش زیادی از آن از بین رفته، آن چیزی است که در نگاه اول در کوی امام رضا(ع) دیده می شود. از شهرک شاهد تا کوی امام رضا(ع) گستره وسیعی است که ابتدا و انتهایش را نمی توان به خوبی از هم تمیز داد. ناگهان متوجه می شویم که از شاهد عبور کرده ایم و به این محله رسیده ایم. محله ای که زمانی با باغ های پر از درخت سرسبز پوشانده شده بود و اکنون از آن همه باغ چیزی جز چند دیوار فروریخته و شکسته، کوچه های  باریک و ناموزون، فضای سبز به خواب رفته، گرد و غباری که حاصل نخاله های ساختمانی انباشته شده است و  بارندگی ها آن را به گل و لای تبدیل کرده باقی نمانده است و اگر بخواهیم از انتهای خیابان فردوسی و بعد از پل به کوی امام رضا(ع) برسیم باز هم وضعیت بهتری را نخواهیم دید.
تاریکی کوچه و وجود چاله
 این محله که در کنار خندق شکل گرفته است از یک سو به پارک آفرینش متصل است اما در سوی دیگر نه از فضای سبز مناسب خبری است و نه از چمن و شمشاد و بوستان محله و با تاریکی شب برخی از کوچه ها به اندازه ای تاریک می شوند که نمی توان از آن‌ها عبور کرد کوچه هایی مانند امام رضا(ع) یک و تا رسیدن به امام رضا(ع) 26 کوچه های مختلف و تقاطع هایی را می بینیم که هر رهگذر، غریبه و آشنایی به نبود تابلو، نور کافی و جوی و جدول آن اذعان دارد.
یکی از ساکنان کوچه امام رضا(ع)  24 می گوید: وضعیت آسفالت خیابان های کوی امام رضا(ع) به قدری نامناسب است که هر غریبه ای که با خودرو از این کوچه ها عبور می کند مجبور می شود ماشین خود را به تعمیرگاه ببرد زیرا با عبور از دست اندازها محال است به جلوبندی ماشین ها آسیب نرسد.
«فرید» یکی از ساکنان این محله که دل پر دردی از مشکلات کالبدی این منطقه دارد، با گلایه از کم توجهی مسئولان شهری می گوید: اگر در حاشیه شهر زندگی می کردیم و با کمبودهای فعلی مواجه می شدیم جای نارضایتی نبود، اما فاصله چندانی با خیابان های اصلی  شهر نداریم، با این وجود کوله باری از مشکلات را به دوش می کشیم.
پول نداریم
وی ادامه می دهد: مسئولان می گویند برای رسیدگی به  شرایط این منطقه بودجه نیست، اما شهروندانی که سال هاست در کنار مشکلات موجود در کوی امام رضا(ع) زندگی کرده اند از مسئولان و متولیان انتظار دارند تا برای بهبود شرایط کاری انجام دهند.
وی ادامه می دهد: این محله مانند روستایی کوچک شده که تنها نمادهای شهری در آن ساختمان های تازه سازی است که نام آپارتمان را یدک می کشند. وی ادامه می دهد: تعدادی از کوچه ها با خانه هایی مسدود شده اند که باید بازگشایی شوند و از سویی زمین هایی رها شده‌اند که گاه بسیار ریز دانه و کوچکند که نه می شود آن ها را ساخت و نه می شود فروخت و در هر نقطه این محل پراکنده اند. وی ادامه می دهد: تاریکی و نبود گشت نیروی انتظامی و سرویس های تردد مانند تاکسی خطی از مشکلات مردم است و اگر تا امام رضا(ع) یک بروید می ببینید که این محل تا اولین ایستگاه اتوبوس فاصله زیادی دارد. وی ادامه می دهد: بارها و بارها برای جدول گذاری و جوی های این محل با شهرداری تماس گرفته ایم و یا مکاتبه کردیم اما نتیجه ای نداشت و بسیاری از ساخت و سازهای شهری این محل نا تمام مانده و رها شده است.
وی با اشاره به این که یکی از خواسته های بحق ساکنان کوی امام رضا(ع) استفاده از انشعاب فاضلاب است، می گوید: مسئولان می گویند بودجه و اعتباری وجود ندارد!
جوی هدایت آب 
یکی دیگر از ساکنان محل هم می گوید: جوی هایی که در وسط کوچه ها ساخته شده است عرض زیادی دارد و عمق آن هم در برخی نقاط زیاد است و به لاستیک ماشین ها آسیب می زند و از سویی اگر این جوی ها هم نباشد پسابی که رها می شود در شیب هر کوچه جمع و باعث بروز آسیب های بهداشتی و ده ها بیماری می شود.
 «هاشمی» یکی ازساکنان قدیمی این محله هم به ورودی های نامناسب و ناموزون برخی ازکوچه های این منطقه اشاره می کند که بعد از هر بارندگی به دریاچه ای تبدیل می شود و رفت و آمد  شهروندان و وسایل نقلیه را سخت می کند.
وی بیان می کند: اگر می خواهید به طور مستند آبگرفتگی و تبدیل شدن ورودی های این منطقه را به دریاچه ببینید کافی است در یک روز بارانی به این منطقه بیایید آن وقت به گفته های من پی می برید.
وی اضافه می کند: کوی امام رضا(ع) با این همه مشکلات به امان خدا رها شده است و با وجود حضور شورای شهر در محل در یکی، 2 سال پیش و وعده های زیادی که داده شد اتفاقی نیفتاد و برای جمع آوری پساب و انشعاب فاضلاب هم دست به دامن مسئولان شدیم که نتیجه نداد.
زباله های آتش زا
وی تصریح می کند: یکی دیگر از مشکلاتی که سال هاست رفع آن به آرزوی اهالی مبدل شده است،  خندقی است که بهسازی آن انجام نشده و این  در حالی است که برخی از شهروندان بی ملاحظه نخاله های ساختمانی و زباله های خود را درون خندق و حاشیه  آن رها می کنند که تابستان ها بارها این نخاله ها آتش گرفته است و یک مرتبه هم حتی آتش نشانی مجبور به مداخله شد.
در حالی که در کوچه های پر از گل و لای  کوی امام رضا(ع) راه می روم متوجه رهاسازی پساب های خانگی می شوم که در همه جا پراکنده است و این موضوع سر درددل یکی از ساکنان محل را باز می کند. او می گوید: پساب های خانگی که در همه کوچه و خیابان های این منطقه رها می شود و نبود سیستم جمع آوری فاضلاب موجب وقوع این اتفاق شده است زیرا اجازه نداریم چاه فاضلاب در خانه ها حفر کنیم. وی با بیان این که از ساعت 8 صبح تا پاسی از شب پساب های خانگی در معابر این منطقه جاری است، می گوید: حتی در زمستان هم بوی بدی از این فاضلاب ها بر می خیزد.
پساب و انتقال آب 
وی اضافه می کند: با رهاسازی پساب های خانگی آسفالت معابر این منطقه تخریب شده است و امکان انتقال بیماری از طریق پساب و از سوی دیگر ورود این پساب ها به سفره های آب زیرزمینی و بروز بیماری دور از ذهن نخواهد  بود و کودکان معصوم مان در معرض خطر خواهند بود.
وی اضافه می کند: هدایت پساب های خانگی در معابر در فصل پاییز و زمستان باعث یخ زدگی و ایجاد مشکلات متعددی در ترددها شده است و بارها دانش آموزان لغزیده اند و آسیب دیده اند.
زباله و نخاله
زباله های رها شده هم به سوژه ای در این محله تبدیل شده است و بدون استثنا اهالی در بین کلام شان  دردی از زباله های رها شده دارند البته نیاز به گفتن اهالی نیست و هر رهگذری که از این مسیر می گذرد متوجه زباله ها می شود.
یکی از ساکنان کوی امام رضا(ع) به زباله هایی اشاره می کند که در کنار  تیر چراغ  برق رها شده است و با ناراحتی می گوید: متاسفانه ما در آتش بی نظمی برخی از شهروندان می سوزیم عده ای بدون رعایت  زمان جمع  آوری،  زباله ها را هر زمانی که دلشان بخواهد مقابل منزل شان می گذارند و همین اقدام آنان باعث شده  است که در گوشه گوشه این  محله  زباله  های رها شده ای را شاهد باشیم که در طول روز باعث انتشار بوی  متعفن و ریختن  آن توسط حیوانات و حشرات موذی می شود.
وی ادامه می دهد: جدول گذاری این محله باید دوباره انجام  شود زیرا  در برخی از مناطق  تنها تکه هایی از جدول های فرسوده باقی مانده است.
وی اضافه می کند: برخی از معابر این  منطقه را کنده کاری کرده اند، اما بعد ازگذشت روزها  هم چنان  به حال خود رها  شده است و بعد از هر بارندگی گل و لای درخیابان ها سرازیر می شود.
وی بیان  می کند: در حاشیه خندق معبری برای تردد خودروها وجود دارد، اما کم عرض بودن و نامناسب  بودن آسفالت آن باعث شده است که به طور همزمان 2 خودرو  امکان تردد نداشته باشند.
وی ادامه می دهد: تیرهای چراغ برق وسط کوچه ها هم مشکل دیگر ماست که از اداره برق می خواهیم به آن توجه کند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار