کد خبر: ۳۷۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 13 February 2017
بخش جرگلان که متشکل از ۴۶ روستا و بیش از 32 هزار نفر جمعیت است، از داشتن پایگاه اورژانس جاده ای محروم است.
 نبود راه ارتباطی مناسب و استاندارد و تردد اهالی در راه های کم عرض، در فصل پاییز و زمستان سبب بروز سانحه و حوادث دلخراش می شود، حوادثی که در آن برخی مصدومانش روی جاده های پر پیچ و خم در انتظار آمبولانس نداشته شان جان می دهند.
البته در صورت  بروز سانحه تا رسیدن نیروهای اورژانس از پایگاه های اورژانس بخش های مجاور مانند پایگاه گز که تا حصارچه حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد باید منتظر ماند.
یکی از اهالی جرگلان در این باره می گوید: در ماه های اخیر اهالی شاهد چند تصادف در منطقه بوده اند که گاهی  آمبولانس ٣٠ دقیقه بعد از اولین تماس در محل حاضر شده است.
«محمدی» می افزاید: در صورت بروز حادثه به سبب نداشتن تجهیزات و وسیله انتقال و عدم توانایی امداد رسانی اولیه نمی توان مصدوم را به مراکز درمانی انتقال داد و به دلیل نداشتن تخصص در انتقال مصدوم احتمال وارد شدن آسیب های شدیدتر بیشتر می شود.وی اظهارمی دارد: در صورت دیر رسیدن و  حضور نداشتن نیروهای اورژانس، اهالی چاره‌ای جز انتظار ندارند و گاهی نیز بیمار توسط خود مردم به درمانگاه های اطراف انتقال داده می شود.
یکی دیگر از اهالی راز و جرگلان می گوید: در صورت بروز هر گونه حادثه، تماس با اورژانس و منتظر نیروهای امدادی بودن امری بی فایده است.
«پناهی» می افزاید: تا حضور نیروهای اورژانس زمان زیادی صرف می شود و چاره ای جز انتقال بیمار به درمانگاه نداریم.
وی همچنین با بیان این که نه تنها بخش جرگلان بلکه راز و جرگلان فاقد بیمارستان است می گوید: برای انتقال بیمار چه با آمبولانس و یا یک خودرو و وسیله دیگر زمان زیادی صرف می شود و خطرات احتمالی را دو چندان می کند.
در همین ارتباط سرپرست شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان بیان می کند: راز و جرگلان دارای سه پایگاه اورژانس در روستاهای گز، قوش تپه و غلامان است و یک پایگاه اورژانس نیز در یک سال گذشته در شهر راز به بهره برداری رسیده است که در صورت تامین نیرو افتتاح و راه اندازی خواهد شد.«امیری» می افزاید: بخش جرگلان با توجه به جمعیت 32 هزار نفری پایگاه اورژانس ندارد و درمانگاه های حصارچه و یکه صعود مجهز به آمبولانس هستند که در صورت نیاز از آمبولانس درمانگاه برای اعزام استفاده می شود. 
وی با اشاره به نبود بیمارستان در این شهرستان تصریح می کند: با توجه به این که فاصله دورترین نقطه بخش تا اولین بیمارستان حدود ٢٧٠ کیلومتر است، ساخت دو پایگاه اورژانس از اولویت ها و از ضروریات است.
وی همچنین با بیان این که سال آینده پایگاه اورژانس در دهستان حصارچه بخش جرگلان احداث خواهد شد می گوید: پیگیر مجوز احداث پایگاه اورژانس یکه صعود نیز هستیم./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار