رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مهم ترین اولویت اجرای سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی است و کاهش بارندگی ها ایجاب می کند تا برای افزایش بهره وری در استفاده از آب، این سامانه ها گسترش یابد.
کد خبر: ۳۸۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 20 February 2017
عبدالله یوسفی یکشنبه شب در جشن روز مهندسی اظهار کرد: دولت نیز حمایت های خوبی برای اجرای سامانه های آبیاری نوین دارد و تا 80 درصد از هزینه های اجرای آن را متعهد شده است.
به گفته یوسفی متقاضیان اجرای سامانه های آبیاری بارانی به ازای هر هکتار 65 میلیون ریال و برای سامانه های کم فشار 50 میلیون ریال اعتبار تسهیلاتی دریافت می کنند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: راندمان آبیاری کشاورزی در شرایط سنتی 42 درصد است اما با اجرای سامانه های نوین آبیاری این رقم تا 90 درصد ارتقا پیدا می کند.
به گفته وی امسال 380 میلیارد ریال برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در سطح 6 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی استان منظور شده است.

* دانش محوری و استفاده از دانش روز در تولید رسالت مهم جهاد کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین گفت: رویکرد ما استفاده از دانش فنی و علم مهندسان در تولید محصولات کشاورزی است و امید می رود بیش از پیش بتوانیم از توان این قشر متخصص بهره برداری کنیم.
یوسفی افزود: مهندسان نیز باید در راستای دانش محور کردن کشاورزی، دانش و توان فنی خودرا ارتقا دهند تا بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری دانش در مقاوم سازی اقتصاد و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این سازمان بر استفاده از توان شرکت های دانش محور در امر تولید توجه داشته و تلاش دارد تا با رویکرد حمایتی، فرصت های قانونی را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهد.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزایش بهره وری را از مزایای استفاده از دانش روز عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم با استفاده از ارقام سازگار با اقلیم استان بهره روی را در واحد سطح افزایش دهیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در این همایش به واگذاری وظایف جدید به این سازمان اشاره کرد و گفت: صدور مجوز واحدهای دامپروری و شیلات و نهاده های کشاورزی و کلینیک های کشاورزی از جمله وظایفی است که توسط این سازمان انجام می شود.
حسن نامجو اظهار کرد: برای نخستین بار در سطح کشور، صدور مجوز زیست محیطی به این سازمان واگذار شده است.
به گفته وی اکنون دو هزار و 577 نفر مهندس در این سازمان به عضویت درآمده اند و 177 شرکت نیز عضو سازمان شده اند.
نامجو با اشاره به کارگیری 50 کارشناس در مدیریت مزارع گفت: اکنون خدمات گیاه پزشکی در 67 واحد قابل ارائه است و در طرح نویسی و مشاوره واحدهای دامپروری و گلخانه ای نیز 20 شرکت با 60 نفر مشغول به فعالیت هستند.
نامجو خاطرنشان کرد: 60 نفر نیز در حوزه گیاه پزشکی و امور گلخانه ای و 32 نفر در حوزه آب و خاک امور نظارت را بر عهده دارند.
خراسان شمالی 344هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و سالانه 1.2 میلیون تن انواع محصولات از این سطح برداشت می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار