خنکای هوای اول صبح هم خبری از بهار ندارد، در این میدانی که بویی از تازگی نبرده است. سال هاست که درگیر وعده و وعید های بی پایان مانده است و همچنان بویی از تغییر ندارد انگار هر یک از چاله های ریز و درشت وسط میدان تلی از حرف و حدیث و وعده های جا مانده در گذر زمان را در خود نگه داشته است.
کد خبر: ۴۲۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 10 May 2017
خنکای هوای اول صبح  هم خبری از بهار ندارد، در این میدانی که بویی از تازگی نبرده است. سال هاست که درگیر وعده و وعید های بی پایان مانده است و همچنان بویی از تغییر ندارد انگار هر یک از چاله های ریز و درشت وسط میدان تلی از حرف و حدیث و وعده های جا مانده در گذر زمان را در خود نگه داشته است.  این جا، این میدان، شاهرگ حیاتی توزیع میوه است!
خودروهای حمل بار صف ایستاده اند، با این که در نگاه اول متصور می شوم در نوبت تخلیه بار هستند اما با پیشنهاد خرید با قیمت کمتر از حجره ها متوجه می شوم که بازار خرید و فروش در میدان های بار هم داغ شده است. علت این تفاوت قیمت ها چیست؟ نظارت بر نرخ ها چگونه است؟با این که سود 30 درصدی برای فروشندگان در نظر گرفته شده است اما تولیدکنندگان از نرخ های تعیین شده به شدت گلایه مند هستند.«علیزاده» تولیدکننده ای که محصول خود را به ازای هر کیلوگرم 800 تومان در اختیار متصدیان میدان بار گذاشته است، می گوید: با وجود این که تولیدات ما را با حداقل قیمت خریداری می کنند اما باز هم  درصدی از آن را باید در اختیار امانت فروش ها بگذاریم در حالی که همان محصول در بازار خرده فروشی حداقل 5 هزار تومان است.  در این میان «احمدی» یکی از غرفه داران میدان بار بجنورد که خود دل پردردی از قیمت تمام شده میوه دارد، می گوید: نظارت بر میدان میوه و تره بار کافی نیست و این مسئله باعث سودجویی برخی از کسبه شده است.وی با اشاره به سود مجاز برای فروش، می افزاید: محصولات رسیده به میدان میوه و تره بار به صورت امانت به فروش می رسد و غرفه داران مجاز به دریافت 3 تا 6 درصد سود هستند اما  برخی  افراد با ترفندهایی سود بیشتری دریافت می کنند.
دست های طویل واسطه گری
یکی از ضرورت های احداث میدان بار، تسهیل در تهیه و توزیع تولیدات با هدف حذف واسطه هاست که از طریق ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می شود. نکته قابل تأمل این است که تا چه میزان دستیابی به این هدف میسر شده است؟یکی دیگر از غرفه داران نیز در این باره می گوید: از آن جایی که خشکسالی و سرمازدگی عامل کاهش تولید و عرضه محصول به میدان بار است، تا چشم کار می کند واسطه و واسطه گری رونق پیدا کرده است.وی عرضه میوه با وانت بارها را نوعی واسطه گری می داند که میوه ها را با قیمت کمتر از شمال می آورند و با قیمت های بالایی عرضه می کنند.وی ادامه می دهد: از طرفی هزینه حمل با کامیون مقرون به صرفه نیست و از طرف دیگر حمل با وانت بارها هم نوعی دامن زدن به واسطه گری است.یکی دیگر از غرفه داران نیز با اشاره به کم بودن ماندگاری صیفی جات می گوید: محصولات را با قیمت های بالا و همراه با گلایه تولید کنندگان مبنی بر این که نرخ ها پایین است خریداری می کنیم اما ساعاتی بعد ناگزیر به کاهش قیمت به منظور جلوگیری از فاسد شدن آن ها می شویم و گاهی حتی از سود خود مان هم می گذریم.
نوسان قیمت
فروشنده ای که نوسان قیمت گوجه فرنگی شوک زده اش کرده است، می گوید: گوجه فرنگی  را که کیلویی 2 هزارتومان از جنوب خریداری کردم و اکنون به قیمت هزار تومان هم مشتری ندارد.یکی از میوه فروش ها هم که برای خرید به میدان بار آمده است به یکی از غرفه ها اشاره می کند و می گوید: اغلب غرفه ها نسیه فروشی می کنند ولی این غرفه که گران ترین و لوکس ترین میوه ها را دارد فقط نقدی کار می کند. ظاهراً میوه های موجود در غرفه از تهران خریداری می شود.وی ادامه می دهد: در همین میدان، کاهو را می توانید از کیلویی 600 تا هزار و 300 تومان هم برای خرید پیدا کنید ولی بسته به این که محصول قزوین باشد یا گرگان و شهریار، قیمت ها متفاوت است.به گفته وی برخی از غرفه داران صاحب ملک هستند و برخی دیگر غرفه شان استیجاری است. همین مسئله ناخودآگاه روی قیمت تمام شده میوه و تره بار تأثیر می گذارد.این مشکلات منحصر به میدان بار بجنورد نیست، «محمد زاده» یکی از شهروندانی که سال هاست برای خرید به میدان میوه و تره بار مراجعه می کند و از قیمت بالای برخی از میوه ها گلایه مند است، می گوید: از زمانی که هفته بازارهایی مانند پنج شنبه بازار شروع به کار کردند مراجعه مردم به میدان بار کمتر شده است، زیرا محصولات در این بازارها با قیمت های بسیار کمتری عرضه می شود.وی از نامناسب بودن شرایط فیزیکی این میدان دل پردردی دارد و از اینکه بعد از گذشت سال ها همچنان هیچ تغییری ایجاد نشده است گلایه مند است و اضافه می کند: یک پارکینگ مناسب در میدان وجود ندارد و خیلی وقت ها ماشین های حمل بار، کنار حجره ها می ایستند و باعث ایجاد ترافیک می شوند.یکی دیگر از شهروندان در همین ارتباط می گوید: گویی شهرداری این بازار را از یاد برده است. چاله های بزرگ وسط میدان که باعث تجمع آب های آلوده و ایجاد بوی مشمئز کننده ای می شود خریداران را فراری می دهد.رئیس درآمد شهرداری بجنورد  در این باره اظهارمی دارد: در مجموع سال گذشته برای ساماندهی میدان میوه و تره بار بجنورد، 300 میلیون تومان هزینه شد اما 25 میلیون تومان درآمد حاصل شد.«روشن ضمیر» واگذاری میدان میوه و تره بار به اتحادیه مربوطه را از برنامه های پیش رو ذکر می کند و می افزاید: در این زمینه تفاهم نامه ای به شورای شهر ارسال شده است که در صورت تأیید مصوبه آن قابل اجراست.به گفته وی، تمام طرح ها و برنامه هایی که توسط مردم اداره می شوند، موفقیت بیشتری به دست آورده اند و بیشتر مورد قبول مردم هستند.وی اظهارمی دارد: شهرداری فقط بر کار بخش خصوصی نظارت خواهد داشت و تمام درآمد را بخش خصوصی دریافت کرده است و سهم شهرداری پرداخت می شود.   معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت،  معدن و تجارت خراسان شمالی هم میانگین بازدیدهای انجام شده از میدان بار بجنورد را حدود 150 تا 200 مورد عنوان و خاطرنشان می کند: تاکنون هیچ گونه شکایتی در زمینه قیمت ها در میدان بار نشده است و چند پرونده ای هم که در این زمینه تشکیل شده مربوط به بازدیدهای بازرسان این اداره کل است.«ابراهیمی» درصد سود غرفه داران مجاز را 30 درصد اعلام می کند و می افزاید: به دلیل شرایط خاص نگهداری میوه و تره بار و احتمال فاسد شدن آن نرخ سود این محصولات نسبت به دیگر اقلام و کالاها بیشتر در نظر گرفته شده است.وی به این نکته هم اشاره می کند که هیچ غرفه ای اجازه ندارد به دلیل این که حجره استیجاری و یا ملکی در اختیار دارد، سود حاصل از فروش را دستخوش تغییراتی غیر از نرخ های تعیین شده کند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار