پس از گذشت 10 سال از تصویب احداث مجتمع جامع توانبخشی، این مصوبه در قفسه ها خاک می خورد و بازار وعده ها برای آن همچنان داغ است در این بین این قانون حمایت از معلولان است که مورد کم توجهی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۲۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳ 21 May 2017
پس از گذشت 10 سال از تصویب احداث مجتمع جامع توانبخشی، این مصوبه در قفسه ها خاک می خورد و بازار وعده ها  برای آن همچنان داغ است در این بین این قانون  حمایت از معلولان است که  مورد کم توجهی قرار گرفته است.
بیستم آبان ماه سال گذشته، گزارشی از مصوبه مجتمع جامع توانبخشی که سال ها معطل مانده و اجرایی نشده است با تیتر «آش آشتی پخت کنید!» در این روزنامه به چاپ رسید، در آن گزارش به رنج نامه خانواده های صاحب معلول، اشاره شد تا شاید صدای خسته آنان به گوش مسئولان و متولیان برسد، با این حال دستگاه های متولی توپ را به زمین یکدیگر انداختند تا جایی که حرکت مثبتی برای ایجاد پروژه دیده نشد.
پیش از این، در گفت و گویی که با نماینده سابق مردم 5 شهرستان استان انجام شد وی دلایل مغفول ماندن اجرای مجتمع جامع توانبخشی استان را برشمرده بود. در این گفت و گو «ثروتی» با بیان این که مجتمع جامع توانبخشی مصوبه هیئت دولت در سفرهای استانی سال 88 است گفته بود: به دنبال این هستم که جلسه ای برای این مصوبه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود و 2.5 میلیارد تومان توسط این وزارت خانه برای این پروژه بودجه تخصیص داده شد.
«ثروتی» با اشاره به این که بودجه تخصیص داده شده برای این پروژه به استان آمد، افزوده بود: در همان زمان استانداری اعلام کرد که این بودجه در قالب اعتبارات جاری به استان آمده است در حالی که باید به شکل اعتبار استانی به استان اختصاص می یافت و این در حالی است که به موجب قانون امکان تبدیل بودجه جاری به عمرانی وجود دارد، اما استانداری این کار را انجام نداد. به گفته نماینده سابق مردم 5 شهرستان خراسان شمالی بعد از به نتیجه نرسیدن این پروژه، دوباره در سال 91 پیگیری های لازم برای مطلع شدن از روند پروژه توسط وی انجام شد، اما بهزیستی باز هم این کار را انجام نداده است. وی عنوان  کرده بود: آن زمان به ما گفتند مطالعات این پروژه باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، بنابراین مدیرکل بهزیستی وقت گزارش مطالعاتی در خصوص این پروژه ارائه داد، اما استانداری مطالعات را به بهانه کامل نبودن نپذیرفت. وی با اشاره به این که با سازمان بهزیستی تماس گرفتم و آنان دوباره 50 میلیون تومان برای مطالعه همین مجتمع اختصاص دادند، اضافه کرده بود: مطالعات مجتمع مصوب شد، با وجود این که مطالعات سال 91 در کمیسیون ماده 215 مصوب و به استان ابلاغ شد ولی باز هم کاری انجام نشد و  باز هم در سال 92 از وزیر تعاون در خصوص روند اجرای پروژه سوال کردم و به شکل مکتوب اعلام شد که به زودی کار را شروع می کنند، در آن زمان بنا بود زمین ابتدای جاده لنگر را برای احداث این مجتمع به بهزیستی بدهندکه انجام نشد.  در سال 92 در استانداری جلسه ای برای همین موضوع تشکیل شد. طی صورت جلسه ای مقرر شد دوباره عملیات احداث این پروژه به سرعت انجام شود که متاسفانه باز بهزیستی بودجه را جذب نکرد و اعتبارات برگشت خورد.  دوباره از وزیر پیرامون این پروژه سوال کردم با وجود این که در سال 93 دوباره وزیر نامه نوشت، اما باز هم مدیرکل بهزیستی و استاندار وقت این کار را انجام ندادند. وی در آن گفت و گو به این موضوع هم اشاره کرد که در سال 94 سازمان بهزیستی 500 میلیون تومان برای این پروژه اعتبار اختصاص داد و قرار شد عملیات اجرایی پروژه شروع شود، اما باز هم عملیات اجرایی با وجود اعتبارات آغاز نشد.
وی افزوده بود: در مجموع 3 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه وجود دارد و با وجود این که بارها با استانداری، فرمانداری و مدیرکل بهزیستی مکاتبه کردم اما متاسفانه کار انجام نشده و تخلف اداری صورت گرفته است.  اخیرا این پروژه را به نمایندگان جدید معرفی کردم و انتظار دارم مدیرکل جدید هم پیگیر این موضوع باشد.  چند سال است که اعتبار این پروژه برگشت می خورد.با توجه به این که این پروژه مجوز کمیسیون 215 را دارد باید سازمان بازرسی ورود پیدا کند تا این قضیه به سرانجام برسد.
با این حال، رئیس سازمان برنامه و بودجه استانداری خراسان شمالی با اشاره به این که سیاست گذاری به گونه ای است که پروژه های ناتمام جمع آوری شود و حداکثر 10 درصد اعتبار برای پروژه های جدید باشد، می گوید: پروژه های جدید باید اولویت همه باشد و چنانچه دستگاهی متولی انجام پروژه ای است  باید پیگیری لازم را برای انجام پروژه انجام دهد.
«پور عیسی» با اشاره به این که بهزیستی می تواند این پروژه را جزو  پروژه های اولویت دار قرار دهد ، می افزاید: فرماندار شهرستان و بهزیستی می توانند این پروژه را جزو پروژه های اولویت دار تعیین کنند و از سوی دیگر مردم  هم خواستار ایجاد مجتمع جامع توانبخشی که از نیازهای استان است، باشند.    
وی ادامه می دهد: تمام دستگاه های مربوطه باید برای به نتیجه  رسیدن مجتمع جامع توانبخشی اعلام نیاز کنند و آن را جزو پروژه های اولویت دار اعلام کنند.  
وی ادامه می دهد: فرمانداری و بهزیستی این پروژه را جزو مصوبات اولویت دار خود قرار دهند و ما هم قول می دهیم انجام دهیم.
وی اضافه می کند: در حال حاضر هر چه پول آوردیم برای راهسازی، مدرسه و پروژه های عمرانی هزینه  کردیم، اما برای برطرف شدن ناهنجاری های اجتماعی، مشکلات زنان بی سرپرست و دیگر مسائل و کمبودهای فرهنگی در حاشیه شهر به تلاش بیشتری نیاز داریم .
وی با اشاره به این که حتما اولویت با بحث های اجتماعی، توسعه انسانی و سرمایه انسانی در استان است، می گوید: باید ارتقای شاخص های اجتماعی را در استان داشته باشیم و یکی از اولویت های ما به سرانجام رساندن مجتمع جامع  توانبخشی در استان خواهد بود.
 در همین ارتباط، مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از اولویت قرار دادن پروژه مجتمع جامع توانبخشی در استان خبر می دهد و می گوید: پی گیری های لازم برای در اولویت قرار دادن این پروژه انجام  شده است و امیدوارم با همکاری مسئولان استانداری گام بزرگی برای این پروژه برداریم.
«قربانی» با اشاره به این که 18 هزار معلول در استان داریم، می افزاید: با توجه به آمار معلولان در استان ایجاد مجتمع جامع توانبخشی ضروری است.
همین مسئول در گذشته با بیان این که یک میلیارد و 600 میلیون تومان سهم وزارت خانه و 800 میلیون تومان سهم استان برای این پروژه مصوب شده است از تخصیص نیافتن سهم استان سخن گفته  و این درحالی بود که اعتبارات وزارت خانه به استان اختصاص یافته بود.
با وجود این که گفته می شود ایجاد مجتمع جامع توانبخشی در استان در حال پی گیری است و وعده ها و قول هایی داده می شود اما این به تنهایی برای مشکلات معلولان کافی نیست، به همین دلیل نمی توانیم به راحتی از دردهای خانواده های دارای معلول عبور کنیم. اگرچه بارها آنان از مشکلات و کمبودهای مراکز توانبخشی دولتی با امکانات ناکافی گفته اند اما همچنان مشکلات آن ها پابرجاست و امیدشان شاید به وعده هایی است که داده می شود.
افشره
 10 سال از مصوبه احداث مجتمع جامع توانبخشی استان می گذرد و 18 هزار مددجوی تحت پوشش همچنان چشم امیدشان به اراده ای جدی برای ایجاد این مجتمع است، نبود مجتمع جامع توانبخشی موجب سفرهای طولانی برخی از مددجویان و در کنج خانه ماندن برخی دیگر از آن ها شده است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار