چند سال پیش خبرهای خوشی از ارائه لایحه بیمه زنان خانه دار به گوش رسید که بر اساس این لایحه، زنان خانه دار با پرداخت حق بیمه مناسبی می توانستند بیمه شوند و از مزایای بازنشستگی و دیگر موارد آن بهره مند شوند.
کد خبر: ۴۳۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۰ 03 June 2017

چند سال پیش خبرهای خوشی از ارائه لایحه بیمه زنان خانه دار  به گوش رسید که بر اساس این لایحه، زنان خانه دار با پرداخت حق بیمه مناسبی می توانستند بیمه شوند و از مزایای بازنشستگی و دیگر موارد آن بهره مند شوند، اما از آن زمان تاکنون خبری از بیمه زنان خانه دار با شرایط مناسب به گوش نمی رسد. گویا بیمه زنان خانه دار در نطفه خفه شده و به فراموشی سپرده شده است. با این وجود زمانی که از بیمه زنان خانه دار سخن به میان می آید برخی از مسئولان افراد متقاضی را به سمت بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی سوق می دهند که به علت ناتوان بودن زنان در پرداخت حق بیمه تمایل زیادی از سوی این قشر برای بیمه شدن دیده نمی شود. زنان خانه دار خواستار پیگیری مسئولان استانی برای بیمه زنان خانه دار با شرایط مناسب هستند و از آنان می خواهند برای به نتیجه رسیدن آن اقدام کنند.   در همین ارتباط، یکی از بانوان می گوید: چندین سال پیش، زمزمه های بیمه زنان خانه دار با شرایط مناسب از جمله پرداخت ماهی 10 تا 20 هزار تومان به گوش می رسید، اما در حال حاضر خبری از بیمه با این شرایط نیست.   
«حیدری» می افزاید: با وجود این که دیگر خبری مبنی بر بیمه زنان خانه دار به گوش نرسید، اما هم  چنان این قشر منتظر اجرایی شدن بیمه زنان خانه دار هستند.یکی از زنان خانه دار می گوید:  به دنبال کار مناسبی می گردم، اما تاکنون موفق نشده ام.«علی پور» می افزاید: چنانچه بیمه زنان خانه دار عملی شود بسیاری از زنان خانه داری که شرایط زندگی شان مانند من است در آینده مشکلی نخواهند داشت.
وی بیان می کند: چندین بار پیگیر بیمه زنان خانه دار شدم، اما مسئولان پاسخی نداشتند و مرا به تأمین  اجتماعی ارجاع دادند، این در حالی است که حق بیمه زنان خانه دار در قالب مشاغل آزاد بالاست و توانایی پرداخت ندارم.  یکی از بانوان خانه دار با اشاره به این که اطلاعی در مورد بیمه زنان خانه دار ندارد، می گوید: این نخستین باری است که متوجه شدم زنان خانه دار می توانند بیمه شوند.«امیری» می افزاید: تاکنون اطلاع رسانی گسترده ای در این خصوص انجام نشده است و بیشتر زنان خانه  دار از این مهم بی اطلاع هستند.
یکی دیگر از بانوان می گوید: با وجود این که تمایل زیادی به بیمه شدن دارم، اما توانایی پرداخت حق  بیمه زنان خانه دار در قالب حرف و مشاغل آزاد را ندارم و باید به دنبال کاری باشم تا بتوانم حق بیمه ام را پرداخت کنم.
«طیبی نسب» با اشاره به این که زنان خانه دار منابع و توان مالی ندارند، می افزاید: تمایل زیادی به استفاده از بیمه زنان خانه دار دارم، اما پرداخت مبلغی که برای بیمه در نظرگرفته اند از توان من خارج است.
در همین حال،«قوامی»  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می گوید: دولت باید برای بیمه زنان  خانه دار لایحه بیاورد سپس ما به عنوان نماینده مجلس کمک می کنیم.
وی تصریح می کند: بیمه زنان خانه دار بار مالی دارد و ما نمایندگان نمی توانیم پیشنهاد بدهیم و در این زمینه  دولت باید پیشنهاد دهد.
رئیس مجمع نمایندگان استان اظهارداشت: چندین سال گذشته زمزمه هایی درباره بیمه زنان خانه دار بود، اما به سرانجام نرسید و هم اکنون منتظر لایحه دولت است.رئیس و کارشناس ارشد امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی خراسان شمالی در همین  ارتباط می گوید:  زنان خانه داری که تمایل به بیمه تامین اجتماعی در قالب مشاغل و حرف آزاد دارند می توانند به شعب ما  در هر شهرستانی که زندگی می کنند مراجعه و برای بیمه اقدام کنند. 
  «مولایی» با اشاره به این که زنان خانه دار مشمول بیمه حرف و مشاغل آزاد هستند، می افزاید: نرخ بیمه بازنشستگی 14 درصد، بازنشستگی و فوت 16 درصد،  بازنشستگی و فوت و از کار افتادگی  18 درصد است  و هرکدام از این آیتم  ها 2 درصد مشمول کمک دولت است.
وی ادامه می دهد: از سال 80 تاکنون زمزمه هایی برای بیمه زنان خانه دار بود و در حال حاضر زنان خانه دار می توانند از طریق حرف و مشاغل آزاد برای بیمه شدن اقدام  کنند.
وی در پاسخ به این سوال که امکان کاهش نرخ حق  بیمه برای زنان خانه دار وجود دارد یا نه، می گوید:  باید قانونی شود تا نرخ حق بیمه کاهش یابد در غیر این صورت امکانش وجودندارد.
مدیر کل بیمه تامین  اجتماعی خراسان شمالی در همین ارتباط با اشاره به این که همه زنان خانه دار زیر ۴۵ سال، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند، می گوید: زنان خانه  دار می توانند از طریق حرف و مشاغل آزاد برای بیمه شدن اقدام کنند.
«عباس زاده» می افزاید: به دلیل  این که خانه داری شغل محسوب می شود و بانویی که بتواند ادعا  کند خانه دار است از طریق حرف و مشاغل آزاد می تواند حق بیمه پرداخت کند.
وی ادامه می دهد: زنان خانه دار در زمره مشمولان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته و این عده از متقاضیان در صورت تمایل می توانند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تأمین اجتماعی به صورت خود اظهاری با عنوان خانه دار و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از تعهدات قانونی این سازمان بهره مند شوند.وی با اشاره به این که زنان خانه دار می توانند خود را بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و حق بیمه را نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند، می افزاید: حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد ٤٥سال است که در غیر این صورت متقاضی باید ٢برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، وی ادامه می دهد: چنانچه متقاضی در زمان درخواست دارای حداقل ١٠سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، از اعمال شرط سنی معاف خواهد بود و به عبارت دیگر با هر سنی این گروه از متقاضیان می توانند بیمه شوند.
البته یک  نماینده مردم  5 شهرستان خراسان  شمالی در زمینه بیمه زنان خانه دار می گوید: هنوز موردی در دستور کار قرار نگرفته است، اما باز هم پی گیری خواهد شد که  بیمه زنان خانه دار در چه مرحله ای است.
«قربانی » هم عنوان می کند:  در حال حاضر بیمه زنان خانه دار به عنوان مشاغل و حرف آزاد در دستور کار قرار گرفته است./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار