معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری؛
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان شمالی گفت:یکی از رویکرد های مهم دولت تدبیر و امید تداوم در حفظ منابع طبیعی است چرا که با حفظ منابع طبیعی می توانیم میراثی را برای آیندگان خود باقی بگذاریم.
کد خبر: ۴۵۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ 11 July 2017
به گزارش تابناک خراسان شمالی از استانداری ,محمود دلپسند در گردهمایی سالیانه معاونین آبخیزداری و فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیرداری کشور در شهرستان بجنورد اظهار داشت:توسعه تکنولوژی شهر نشینی و پدیده های ناشی از شهرنشینی فشار بر طبیعت را افزایش داده که در این شرایط می طلبد آگاهی مردم نسبت به اهمیت حفظ طبیعت افزایش یابد.
وی ادامه داد: باید با مدیریت صحیح و برخورد مناسب موجب تخریب منابع طبیعی نشویم چرا که بدون شک رفتار امروز ما تاثیرگذاربرای نسل های آتی خواهد بود بنابراین نگاه ما در حوزه منابع طبیعی باید توجه بیشتر باشد.
دلپسند تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی، وظیفه ای مهم است و همه ما بایستی در جهت حفظ درختان و طبیعت استان و منطقه تلاش کنیم تا بتوانیم آینده بهتر و سبزتری را به نسل های آینده تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه ضرورت حفظ و نگهداری منابع طبیعی و محیط زیست برای مردم روشن شده ، خاطرنشان کرد:باید با توجه به ظرفیت های موجود در استان به دنبال مدیریت صحیح در حفظ منابع طبیعی بود و در مسیر تعادل و اثر بخشی گام های موثری را برداشت.
دلپسند با تاکید بر این نکته که باید رابطه خود را با منابع طبیعی تسهیل کنیم، ادامه داد:بدون شک برای ایجاد یک ارتباط تعادلی در حوزه منابع طبیعی دولت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد بلکه متولیان امر نیز باید برنامه های مدون  و دقیقی را ارایه داده و نظارت کنند.
وی بیان کرد: در سالهای نه چندان دور بخشی از جنگل ها برای مصارف و نیازهای مردم تخریب شد حال آنکه مدیریت واقعی در این حوزه باید مشارکت مردم، تغییر الگوی کشت، آگاهی، آموزش و اطلاع رسانی باشد.
دلسپند افزود:منابع طبیعی یکی از پایه‌های مهم پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای است و باید به آن توجهی ویژه شود لذا در این مسیر باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی در راستای حفظ و حراست منابع طبیعی استفاده کرد.
  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این گردهمایی نیز گفت: خراسان شمالی دارای ظرفیت های قابل توجه در حوزه منابع طبیعی و وجود جنگل های باارزشی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
​حسن وحید ادامه داد: از 434 هزار هکتار جنگل در خراسان شمالی 413 هزار هکتار آن جنگل های بارزش هیرکانی و ارس است که برای حفظ و نگهداری آن طرح های بسیاری اجرایی شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره ای به پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن داشت و ادامه داد: هدف از اجرای ترسیب کربن، حفظ منابع طبیعی با استفاده از مشارکت مردمی است که مردم هم اکنون به صورت داوطلبانه نهال کاری را در مناطق بیابانی انجام می دهند و خود آن ها نیز از آن مراقبت کرده تا به ثمر بنشیند.
وحید ادامه داد:این پروژه در شهرستان های اسفراین، گرمه و جاجرم برای 226 هزار هکتار اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد:در راستای توسعه گیاهان دارویی و در جهت اقتصادی کردن طرح های منابع طبیعی برای88 هزار هکتار انجام میشود.
وحید در بخش دیگر سخنان خود درباره برنامه های این اداره کل برای استفاده از ظرفیت ها در عرصه های بیابانی استان گفت: اکنون برای مدیریت و کنترل بیابان زایی، طرح های مختلف در سطح 150 هزار هکتار از عرصه های بیابانی تهیه شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون تنها 20 درصد از طرح ها اجرایی شده است.
حسن وحید افزود:بیش از 180 هزار هکتار از عرصه های طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار