کد خبر: ۴۶۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶ 16 July 2017

7 سال از صدور موافقت نامه اصولی بیمارستان های خصوصی می گذرد و هنوز عملاً کاری انجام نشده است، این درحالی است که بیمارستان های دولتی هم پاسخگوی نیاز و خواست بیماران استان نیستند همین امر هم موجب شده برخی از بیماران برای سیر مراحل درمان به دیگر استان ها مراجعه کنند.
 

  اگر چه با افتتاح بیمارستان های جدید بجنورد و شیروان گام های بزرگی برای ارتقای سطح سلامت و خدمات دهی به بیماران در استان برداشته شده است اما بهداشت و درمان خراسان شمالی هنوز با محدودیت ها و کمبودهایی به ویژه در بخش تخت های بیمارستانی و امکانات و تجهیزات پزشکی مواجه است، نداشتن بیمارستان های خصوصی و تحمیل تمام بار درمان به بخش دولتی از جمله این کمبودهاست که با وجود پی گیری ها هنوز راه حل های ارائه شده اجرایی نشده است.
7 سال از دریافت موافقت اصولی برای احداث بیمارستان از سوی بخش خصوصی می گذرد اما هیچ فعالیتی برای احداث بیمارستان انجام نشده است این در حالی است که بخش خصوصی می‌تواند بخشی از مشکلات درمان را حل کند.
 حدود 13 سال است که خراسان شمالی  تاسیس شده است اما هنوز یک بیمارستان خصوصی در این استان راه ‌اندازی نشده تا قسمتی از بار سنگین بیمارستان‌های دولتی را به دوش بکشد و گامی در جهت هموار کردن مسیر درمان در این استان بردارد.
در حال حاضر به ازای هر 1.4 نفر یک تخت بیمارستانی در خراسان شمالی وجود دارد؛ در حالی که با اجرای طرح تحول نظام سلامت بر تعداد بیمارانی که برای درمان به بیمارستان های دولتی مراجعه می کردند افزوده شد و هر روز جای خالی بخش خصوصی بیشتر احساس می شود.
وجود بیمارستان های خصوصی موجب می شود افراد با تمکن مالی بهتر به بیمارستان‌ های خصوصی مراجعه کنند و این امر موجب خلوت شدن بیمارستان های دولتی و خدمات دهی بیشتر و بهتر به مراجعه کنندگان می شود.
تمام مشکلات بیمارستانی استان از جمله ازدحام در بیمارستان های دولتی و کمبود امکانات و تخت کافی موجب شده است که برخی از بیماران برای دریافت خدمات به شهرها و استان های همجوار از جمله مشهد مراجعه کنند که این امر موجب تحمیل هزینه های بیشتر به آن ها می شود.
محدود بودن اعتبارات دولتی اهمیت ورود بخش خصوصی به حوزه سلامت استان را روشن می کند بر این اساس توسعه و رفع مشکلات حوزه درمان با اتکا به اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و باید بخش خصوصی و به ویژه خیریه ‌ها برای کمک به حوزه سلامت اقدام کنند.
بر اساس اخبار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در سال های گذشته چند فرد حقیقی و حقوقی مجوزهایی را برای ساخت بیمارستان در بجنورد گرفتند و بخشی از کار را نیز پیش بردند که در مراحلی به دلیل ظرفیت و توان مالی محدود، طرح آنان متوقف شد.
با استناد به همین اخبار 2 شرکت مهرگان خراسان و تعاونی باران، مجوزهای لازم را برای احداث بیمارستان خصوصی دریافت کردند. شرکت مهرگان خراسان از سال 84 پیگیر مجوز بود و در سال 88 موفق به تملک زمینی برای احداث بیمارستان در گلستان شهر بجنورد شد که به دلیل دریافت نکردن تسهیلات، کار پس از گود برداری اولیه متوقف شد.
شرکت تعاونی باران هم با حمایت تعدادی از پزشکان درصدد بود یک بیمارستان 32 تختخوابی را احداث کند که طرح این شرکت نیز با وجود انجام مراحل اولیه، به دلیل کمبود منابع به سرانجامی نرسید و مکاتبه با بانک‌های عامل و پرداخت‌کننده تسهیلات نیز کاری از پیش نبرد.
نبود بیمارستان غیردولتی در مرکز استان یکی از ضعف‌های بخش بهداشت و درمان استان است، با این که از سال 70 موضوع احداث بیمارستان خصوصی در استان مطرح شده است اما ناتوانی در جذب سرمایه گذار و مشکلات خود سرمایه گذاران موجب شد، افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بخش داشتند در ابتدا یا میانه راه، عطایش را به لقایش ببخشند و سرمایه‌شان را از استان خارج کنند.
ازدحام بیماران در بیمارستان های دولتی و کیفیت نه چندان مناسب خدمات دهی به بیماران نشانگر اهمیت احداث بیمارستان‌های خصوصی در استان است.گفته می شود ورود بخش دولتی به تصدی گری ها موجب ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی  و در نهایت کاهش این نوع سرمایه گذاری ها می شود که همین امر هم موجب شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی پا را از میدان پس بکشند زیرا خطر پذیری این پروژه ها موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.
عده ای بخش دیگری از مشکلات عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی را مرتبط با اجرای طرح تحول نظام سلامت می دانند که موجب جذب متخصصان در بیمارستان های دولتی شده است و ایجاد بیمارستان های خصوصی را از توجیه انداخته است.
در گذشته رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که «انرژی بخش خصوصی در حالی که می تواند در کنار دولت بسیاری از مشکلات حوزه درمان را برطرف کند و کمک دهنده باشد در حال اتلاف است و من معتقدم هنگامی بخش خصوصی پویا می شود که نگرش به آن واقعی باشد نه فقط در حد حرف. وی اضافه  کرده بود: با وجود این که گفته می شود، در استان به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد، اگر بخش خصوصی از همراهی دولت برخوردار شود و بتواند پای کار بیاید تخت های بیمارستان های دولتی برای افراد ضعیف به لحاظ مالی خالی می شود و از حجم مراجعان کاسته می شود و دولت هم راحت تر می تواند خدمات دهد.»
دکتر «انصاری» در این باره با بیان این که ضرورت و نیاز به احداث بیمارستان های خصوصی را از دیدگاه های مختلف می توان مطرح کرد می گوید: اگر بخش خصوصی فعال باشد یک رقابت سازنده در کیفیت بخش دولتی و خصوصی به وجود می آید.
وی اظهارمی دارد: بار فشار درمانی از روی بخش دولتی کاسته می شود و کسانی که تمکن مالی و بیمه های درمانی دارند به بخش خصوصی مراجعه می کنند و در نتیجه فضا در بخش دولتی برای طبقات آسیب پذیر بازتر می شود.
وی ادامه می دهد: بنابراین وجود بخش خصوصی ضروری است زیرا هزینه های دولت کاهش پیدا می کند و موجب افزایش کیفیت بخش دولتی می شود.
وی با بیان این که مهم ترین نتیجه احداث بیمارستان های خصوصی کاهش ازدحام در بیمارستان های دولتی است، ادامه می دهد: سال هاست به دنبال احداث بیمارستان ها توسط بخش خصوصی هستیم اما مقررات سختی برای راه اندازی در شهرستان ها و مراکز استان ها وجود دارد و استانداردهایی در نظر گرفته می شود که موجب می شود هزینه احداث هر تخت بیمارستانی یک میلیارد تومان تمام شود.
وی با بیان این که به این رقم باید هزینه های راه اندازی بخش هایی مانند «ام آر آی»، «آی سی یو» و «سی سی یو» را هم اضافه کرد، عنوان می کند: این سرمایه گذاری بسیار دشوار است و همین امر هم موجب بی رغبتی بخش خصوصی شده است.
وی می افزاید: همین امر موجب شده تنها دی کلینیک هایی در استان راه اندازی و به همان ها هم بسنده شود، مگر این که دولت در آینده امتیازهایی را برای تأمین خواسته بخش خصوصی در نظر بگیرد و تسهیلاتی را به سرمایه گذاران پرداخت کند یا زمین در اختیار آن ها قرار دهد.
وی با بیان این که وام هایی که بانک ها پرداخت می کنند هم دارای نرخ سود بالایی است، ادامه می دهد: پرداخت این ارقام هم برای سرمایه گذاران دشوار است، بنابراین به عنوان یک راه حل و برنامه باید دروازه ها را به روی دیگر کشورها مانند ترکمنستان باز کنیم و بیمار مطالبه کنیم و در حد استانداردهای بین المللی آن ها را بپذیریم تا طالب حضور در منطقه شوند.
وی ادامه می دهد: احداث بیمارستانی در روبه روی سالن ورزشی تختی آغاز شد اما به دلیل کمبود تسهیلات ناتمام رها شد.
نماینده سابق 5 شهرستان استان هم می گوید: بیمارستان 100 تختخوابی دانشگاه آزاد از جمله بیمارستان های بخش خصوصی است که در گذشته کلنگ زنی شد و از 3 سال گذشته گود برداری شده اما با اعتبار 4 میلیارد تومانی هنوز اجرایی نشده است.
«ثروتی» ادامه می دهد: بیمارستان 100 تختخوابی گلستان شهر زمینش خریداری  و گودبرداری هم شده است اما قرار بود 20 میلیارد تومان به سرمایه گذار وام بدهند که انجام نشده است.
وی  ادامه می دهد: این بیمارستان سال 93 مصوب و قرار شد با وام پرداختی و یا مشارکت خیران ساخته شود.وی ادامه می دهد: هنوز کانکس نگهبانی این بیمارستان بر قرار است اما خبری از اجرای پروژه نیست.
وی اظهارمی دارد: بیمارستان 32 تختخوابی خیابان جمهوری اسلامی و 32 تختخوابی استادیوم از جمله این بیمارستان ها هستند که ناتمام به حال خود رها شده اند.
در همین رابطه کارشناس مسئول صدور پروانه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که در حال حاضر 3 بیمارستان با موافقت اصولی در سطح استان وجود دارد می گوید: بیمارستان 96 تختخوابی طوس یکی از این بیمارستان هاست که سال 85 موافقت اصولی را دریافت کرد و 5 سال اعتبار ساخت داشت که با وجود اتمام زمان موافقت اصولی به بهره برداری نرسیده است.
«محمدی» ادامه می دهد: بیمارستان 96 تختخوابی دانشگاه آزاد واحد بجنورد هم دارای موافقت اصولی سال 90 است و حدود یک ماه دیگر زمان آن منقضی می شود اما اجرایی نشده است.
وی عنوان می کند: بیمارستان 32 تختخوابی باران سلامت هم سال 91 موافقت اصولی را گرفت./روزنامه خراسان شمالی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار