امکانات اندک برای میزبانی از مسافران
کد خبر: ۴۶۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 22 July 2017
زیر نور کم سوی چراغ های پارک بساط پخت و پز را  برپا کرده اند. یکی، 2 نفر از خانم هایی که همراهشان هستند از کودکان شان می خواهند در چادری که روی چمن ها برپا کرده اند، سفره و بقیه لوازم مورد نیاز برای صرف شام را بگذارند. چند نفری از شهروندان که در حال قدم زدن در پارک آزادگان (بولوار معلم) هستند،می گویند که باز تابستان شد و اقامت مسافران در پارک ها شروع شد.
کمی آن طرف تر هم خانواده ای دیگر با این که جمعیت زیادی ندارند بساط چادر مسافرتی خود را پهن کرده اند و علاوه بر آن یک چادر دیگر هم برای نشستن موقت خود بر پا کرده و راه رفت و آمد عابران را مسدود کرده اند. بچه هایی که در پارک دوچرخه بازی می کنند با رسیدن به این بخش از پارک ناچار می شوند از دوچرخه های شان پیاده شوند، آن را به سختی در دست بگیرند و مراقب باشند روی بساط مسافران نیفتند.
وضعیت اسکان مسافران در پارک بش قارداش هم تعریف چندانی ندارد. پنج شنبه شب است و پارکینگ های این پارک مملو از خودرو است و جای سوزن انداختن نیست. جمعیت بسیار زیادی در جای جای این پارک حضور دارند و خودروهای فراوانی با پلاک هایی مربوط به دیگر شهرها تقریباً در تمام فضای پارک توقف و پارک کرده اند. شهروندان بجنوردی برای دورهم بودن و فرار از گرما، برخی از ساعت های شب خود را در این پارک می گذرانند و از سوی دیگر مسافران هم که خسته راه هستند می خواهند دمی در این مکان استراحت کنند. این شلوغی و ازدحام پارک باعث ناراحتی و سردرگمی هم شهروندان و هم مسافران شده است به گونه ای که یکی از مسافران که از مشهد عازم سفر به شمال است، می گوید: تقریبا همه ساله از این مسیر می گذرم و در این پارک اتراق می کنم اما هیچ تغییری در وضعیت آن برای اسکان مسافران نمی بینم.
وی که خود را «ربانی» معرفی می کند، ادامه می دهد: با این که بجنورد یکی از اقامتگاه های اصلی مسافران عبوری جاده مشهد- شمال است اما امکانات اقامتی ارزان قیمت برای مسافران ندارد این در حالی است که مجتمع خدماتی، رفاهی «دشت» به خوبی به این نیاز مسافران پاسخ داده است اما پارک های گذری بجنورد حتی از دارا بودن مجتمعی با این وسعت محروم هستند.
یکی از شهروندان بجنوردی هم ساخت اقامتگاه ویژه برای مسافران را برای مرکز استان ضروری می داند و می گوید: اگر چنین اقامتگاهی در بجنورد ساخته شود، به طور حتم با استقبال مسافران رو به رو می شود و از سوی دیگر شاهد ازدحام مسافران در پارک ها نخواهیم بود و شهروندان می توانند از امکانات پارک های بجنورد استفاده کنند همچنین فرصتی برای کسب درآمد تعدادی از افراد به وجود می آید.
اما یک شهروند بجنوردی نظر دیگری دارد و می گوید: نباید به مسافران اجازه اتراق شبانه در پارک های شهر داده شود و لازم است برای اقامت، آن ها را به مراکز اقامتی راهنمایی کرد. وی اضافه می کند:  عملاً سهم شهروندان بجنوردی از پارک های این شهر در فصل تابستان بسیار ناچیز است زیرا بیشتر پارک ها محل اتراق مسافران شده است.
پارکینگ فعلی باباامان نیز جوابگوی این همه خودرو نیست و محلی برای قدم زدن افراد پیاده وجود ندارد و فقط به مکانی برای پارک خودروها تبدیل شده است. یکی از شهروندانی که هر هفته از فضای این پارک استفاده می کند با گلایه از این وضعیت اظهارمی دارد: دیگر باباامان هم با همه وسعت خود جایی برای نشستن شهروندان و استفاده آن ها از این فضای فرح بخش ندارد و باید بخش هایی از آن گسترش یابد و یا مکان هایی برای اقامت مسافران در نظر گرفته شود تا شاهد این همه ازدحام نباشیم. وی ادامه می دهد: باید از مسافران به دلیل اقامتی که در پارک ها دارند عوارض بیشتری مانند شهرهای دیگر دریافت شود تا شهرداری بتواند به خدمات دهی به این پارک ها ادامه دهد.
با این که شهروندان بجنوردی همه ساله شاهد آن هستند که مسافران زیادی از این شهر عبور می کنند اما اقدامات اساسی از سوی مسئولان انجام نمی شود. در حالی که همه مسئولان اذعان دارند که ماندگاری مسافر فرصت کسب درآمد بیشتر را برای استان فراهم می کند. چندی پیش معاون فنی و عمران شهرداری بجنورد از تغییر ساختار و طراحی پارکینگ باباامان صحبت کرده بود که پس از طراحی و تغییراتی که مد نظر است می تواند به مکانی به عنوان اسکان مسافران و جذب مسافران تبدیل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد در همین  ارتباط  و با اشاره به بررسی صورت گرفته از وضعیت  پارک های شهر می گوید: ازدحام مسافر در  پارک های شهر و محور بولوار و خیابان  بهزیستی بسیار زیاد است.
«پیلتن» با اشاره به این که جای  خرسندی است  که مسافران زیادی در این شهر اسکان  دارند، می افزاید: در حال حاضر مشکلی وجود ندارد که مسافران زیاد هستند  بلکه مشکل اصلی نبود پارکینگ در محور بولوار است که باید برنامه ریزی لازم  انجام شود.
وی تصریح می کند: در هفته جاری جلسه ای پیرامون ایجاد پارکینگ برای مسافران با شهرداری برگزار خواهیم کرد تا برای برطرف شدن مشکل پارک خودروی مسافران در مجتمع باباامان و پارک بولوار اقدامی انجام شود.وی در پاسخ به این که برخی از شهروندان از اقامت مسافران در پارک ها ناراضی هستند، می گوید: اقامت مسافران در پارک ها و مجتمع های تفریحی نارضایتی ندارد چه بسا باید خوشحال باشیم که مسافران در شهر ما اقامت می کنند. /روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار