انتقاد استاندار از حاشیه سازی مدعیان کم کاری دولت در زلزله اخیر؛
مقام عالی دولت در خراسان شمالی در همایش تجلیل از امدادگران هلال احمر، با اشاره به ابلاغ کمک های اعتباری و تسهیلاتی مصوب دولت برای زلزله زدگان درمجموع به میزان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان، افراد و گروه های منتقد را از حاشیه پردازی مداوم و نشر ادعاهای خلاف واقع پرهیز داد.
کد خبر: ۴۷۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ 01 August 2017
به گزارش تابناک خراسان شمالی از استانداری  ، محمدرضا صالحی گفت: برخی ها مدعی هستند دولت برای زلزله زدگان هیچ کاری نکرده است در حالی که طی این ۲ ماه و نیم که هنوز اعتبارات و تسهیلات بازسازی از سوی دولت مصوب و ابلاغ نشده بود، با اعتبارات داخلی و منابع تنخواه در اختیار دستگاه ها و با هماهنگی دستگاه های نظارتی، کار بازسازی مناطق زلزله زده را آغاز کردیم و به سرعت پیش بردیم.
وی ادامه داد: با استفاده از اعتبارات موجود تاکنون ۱۸۹۳ پرونده تشکیل و بیش از ۷۰۰ فقره تسهیلات پرداخت شده و ۲۶ واحد نیز به مرحله اجرای سقف رسیده و این در حالیست که فقط یک هفته از ابلاغ مصوبه دولت می گذرد.
وی افزود: مجموع اعتبارات مصوب دولت برای اعطای کمک های بلاعوض، تسهیلات نوسازی و احیای کسب و کار آسیب دیدگان زلزله اخیر به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.
استاندار با اشاره به نشست هایی که به منظور بهره برداری موثر از کمک های گروه های جهادی و مردمی برگزار شده است، از گروه های منتسب به نهادهای انقلابی خواست، کارها و کمک های خود را سیاسی نکنند و خاطرنشان کرد: برخی ها با منابع مالی دراختیارشان می خواهند یک میلیارد تومان برای مناطق زلزله زده استان کمک کنند که ما هم از آن استقبال و استفاده می کنیم اما  این رقم فقط حدود یک چهارصدم اعتبارات مصوب دولت است.
صالحی هم چنین به انتقاد دوباره از کسانی پرداخت که گسیل کمک های دولتی به مناطق زلزله زده استان را به منزله تبلیغات انتخاباتی توصیف و مدام این اتهام افکنی را در سطح جامعه یا فضای مجازی تکرار می کردند.
وی در عین حال با استقبال از نقد منصفانه و تأکید بر هم افزایی عمومی برای پیشبرد برنامه ها ازجمله تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده یادآور شد: جمعیت هلال احمر و مجموعه نیروها و دستگاه های امدادی و گروه های عملیاتی و نجاتگران، تلاش های خوبی را در زلزله 23 اردیبهشت ماه از خود نشان دادند.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: در حالی که زلزله اخیر ساعت 10 و 30 دقیقه شامگاه رخ داد، اما به فاصله نیم ساعت از وقوع آن، شورای مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد و با برنامه ریزی مناسب از موازی کاری و ناهماهنگی های محتمل در عملیات امداد و نجات جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: در این زلزله شاهد بودیم که عملیات نجات در ساعت 2 و نیم بامداد پایان یافت و بلافاصله عملیات امداد و اسکان اضطراری آغاز شد به نحوی که ساعت 3 و نیم بامداد حتی سوخت رسانی به خانوارهای اسکان یافته در چادرهای امدادی انجام شد.
این عضو مجمع عمومی جمعیت هلال احمر کشور با بیان این که مفتخرم یک بسیجی و داوطلب هلال احمر هستم، به روند ارسال کمک های دولت و دیگر مجموعه ها و پیگیری روند بازسازی مناطق زلزله زده استان از سوی دولت و حضور مقامات مسئول کشوری در این مناطق هم اشاره و از آن به عنوان یکی از عوامل تسریع در اجرای برنامه ها یاد کرد.
مهندس صالحی هم چنین لزوم آموزش مستمر همگانی، به روز رسانی دانش و تجهیزات امدادگران و تقویت خانه های هلال را مورد تأکید قرار داد.
معاون وزیر کشور و  رئیس سازمان مدیریت بحران نیز در این همایش گفت: بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی روند خوبی را طی می کند و با ابلاغ مصوبه اخیر دولت، این عملیات سرعت بیشتری هم پیدا خواهد کرد.
اسماعیل نجار با افزودن این که در زلزله اخیر، هلال احمر خراسان شمالی خوش درخشید، از این که در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات امداد و نجات، انجام و اسکان و تغذیه اضطراری آسیب دیدگان آغاز شد، ابراز خرسندی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به همت بنیاد مسکن نیز از 120 هزار واحد روستایی خراسان شمالی، حدود 57 هزار واحد نوسازی و مقاوم شده که نقش موثری در کاهش آمار تلفات حوادث طبیعی داشته است.
مصطفی محمدیون دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور نیز با قدردانی از تلاش های انجام گفته در خراسان شمالی پس از وقوع زمین لرزه 23 اردیبهشت ماه گفت: در ماه های اخیر تلاش شد بهترین تجهیزات امداد و نجات روز دنیا برای امدادگران هلال احمر کشور تهیه و انبارهای سراسر استان ها نیز تجهیز شود و اکنون هیچ محدودیتی در تقویت منابع و امکانات استان ها نداریم.
در پایان این همایش از امدادگران و مدیران منتخب امداد و نجات استان تجلیل شد./
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار