«تیکن» شاید جزو جدیدترین شاخه های ورزشی دنیا باشد، جدیدترینی که باز هم آسیایی ها پایه گذار آن بودند و می شود حتی گفت زیرشاخه ای از همان کوراش است.
کد خبر: ۴۷۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵ 03 August 2017
«تیکن» شاید جزو جدیدترین شاخه های ورزشی دنیا باشد، جدیدترینی که باز هم آسیایی ها پایه گذار آن بودند و می شود حتی گفت زیرشاخه ای از همان کوراش است؛ کوراشی که دیگر بیشتر متعلق به خودمان می دانیم تا دیگر کشورهای آسیایی. «سعید رضاییان» از خراسان شمالی یکی از اولین ها و بهترین ها در این رشته جدید است، آن قدر جدید که وقتی اطلاعات بیشتری درباره این رشته از مسئولان هیئت جودو و کوراش می خواهیم اطلاعات دقیق تر را در دست این ورزشکار می دانند. شناخت تیکن فقط یک بهانه بود، قهرمانی جهان در این رشته نوپا چیزی نیست که به راحتی از آن گذشت.
 رضاییان هنوز در کره جنوبی بود که برای سوالات خبرنگار روزنامه «خراسان شمالی» وقت گذاشت و دقیق و با حوصله از این رشته و از خودش گفت؛ از این که  چگونه به عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات کره جنوبی افتخار آفرید. کشور کره جنوبی به سرزمین «سکوت بامداد»، «صبح آرام» و «مدار 38 درجه» معروف است و سعید رضاییان در این کشور غوغا کرد و شرح هنرنمایی او را در ادامه مرور می کنیم.
او که بعد از گذراندن دوره کارشناسی در دانشگاه آزاد بجنورد هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خوارزمی تهران مشغول به تحصیل است، می گوید: تیکن یا تکیون رشته باستانی و سنتی کره است که درحال توسعه و گسترش است. این رشته ورزشی در حقیقت ترکیبی از لگد زدن و گرفتن حریف و زدن او به زمین است.سعید رضاییان می افزاید: این رشته ورزشی یک هنر رزمی کره ای است که در طول دوره پادشاهی جسون ثبت شده است.
وی بیان می کند: این رشته ورزشی قابلیت اجرای تکنیک های زیادی به وسیله دست و پا را دارد که اصل و اساس آن گام برداری به طور مثلثی برای حفظ تعادل است که به آن «پوم بلگی» می گویند.
وی تصریح می کند: «تکیون» هنر رزمی ترکیبی است که شامل ضربه با پا، ضربه با دست و تکنیک های پرتابی مانند انداختن حریف به زمین است که با اولین تماس هر بخشی از اعضای بدن حریف با زمین، بازنده خواهد شد و جالب است بدانیم که ضربه های پا در تکیون با ضربه های پا در تکواندو فرق دارد و تفاوت آن در روان بودن اجرای حرکت است، در تکواندو حرکات پا سفت و خشک است.
وی اظهار می کند: حرکات پرتابی این رشته با جودو هم فرق دارد که تفاوت آن در نحوه گرفتن و زمان گرفتن آن است.
رضاییان که به عنوان سفیر فرهنگی ایران و تنها نماینده رشته ورزشی کوراش در سال 2016 از طرف فدراسیون جهانی کوراش به برنامه CPI در کره جنوبی دعوت شده بود بیان می کند: در دوره ای 5 ماهه دو رشته «تکیون» و « سی ریوم» را آموزش دیدم و البته فراگیری زبان کره ای هم جزو برنامه های شان بود.
وی ادامه می  دهد: هر سال مسابقاتی در سطح جهانی در رشته تکیون برگزار می شود که شرکت کننده های آن دوره، بخشی از شرکت کننده های مسابقات هستند.وی اظهار می کند: در این  دوره از مسابقات که در سطح جهانی برگزار شد، ورزشکاران از 30 کشور حضور داشتند که طی دو روز با یکدیگر رقابت کردند. روز اول مسابقات به صورت اجرا و نمایش حرکات رزمی بود و روز دوم مسابقات به صورت مبارزه ای انجام شد که من توانستم مدال طلا را به دست آورم.
وی که تنها نماینده ایران در این رقابت ها بود امیدوار است در سال های آینده بتوانند نماینده های بیشتری را به مسابقات این رشته که به نظر او مهیج است، ببرند.
وی خاطرنشان می کند: زمانی که در کره جنوبی بودم رشته دیگری به نام سی ریوم را هم آموزش می دادند که من در آن بهترین بودم و تلویزیون کره تصمیم گرفت با اجرای من مستندی هم درست کند.
وی از ده سالگی در رشته جودو و کوراش فعالیت کرده است و بعد از مدتی هم سراغ کشتی با چوخه رفته و در مسابقات مختلفی شرکت کرده است.وی خاطرنشان می کند: در سال 2010 در هند توانستم مقام سوم جهانی کوراش را در رده سنی جوانان به دست آورم، در سال 92 مقام اول مسابقات بین المللی دانشجویان در رشته جودو را کسب کردم و در سال 2015 مقام اول آسیایی در رده سنی بزرگ‌سالان در رشته کوراش را از آن خود کردم.
وی تصریح می کند: پیشرفت ورزشی در بعد قهرمانی و پیشرفت تحصیلی به طور حتم در هر استانی ممکن است به خصوص در خراسان شمالی که افراد از لحاظ فیزیکی و هوشی در شرایط مناسبی هستند اما پیشرفت وابستگی شدیدی به شرایط و موقعیت فرد از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، علاقه و پشتکار او دارد.وی بیان می کند: هر فردی برای رسیدن به هدف نهایی، نیازمند  برطرف شدن نیازهای اولیه اش است که اگر این نیازها برآورده نشود نمی تواند به آمال و آرزوهای خود برسد که البته استثنا هم وجود دارد.
وی یادآور می شود: خیلی از افراد مستعد و علاقه مند را در دوران جوانی و نوجوانی ام دیده ام که به دلیل نیازهای اولیه خود از پیشرفت در تحصیل و ورزش دور شده اند.
وی اظهار می کند: به نظر من اگر فردی شرایط و موقعیت پیشرفت در استان را نداشته باشد می تواند به استان یا حتی کشور دیگری سفر کند تا استعدادهای بالقوه را به فعل در آورد.وی عنوان می کند: مطمئن هستم که اگر شرایط مناسبی برای ورزشکاران به خصوص جودوکاران استان مهیا باشد قهرمان المپیک به جامعه ورزشی کشورمان تحویل خواهیم داد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار