40 کیلومتر از پروژه محور بجنورد- گلستان تا پایان امسال بهره برداری می شود.
کد خبر: ۴۷۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 13 August 2017
پس از گذشت چند ماه از به کما رفتن پروژه 4 بانده کردن محور بجنورد –گلستان موسوم به جاده مرگ، سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی پس از بازدید از این محور و گفت و گو با پیمانکاران وعده داد تا با تزریق اعتبارات 35 تا 40 کیلومتر از این پروژه تا پایان سال بهره برداری شود.
گفتنی است دکتر روحانی رئیس جمهور ۲۴ خرداد ۹۴ در جمع مردم خراسان شمالی در استادیوم تختی بجنورد وعده داده بود که پروژه ۴ بانده کردن محور بجنورد - گلستان حداکثر تا سال ۹۶ پایان می یابد.
اما نرسیدن اعتبارات از مهرماه گذشته تاکنون باعث شد تا روند پروژه هر روز کند تر از گذشته شود و از چند ماه گذشته نیز به کما رود. به کما رفتن این پروژه در حالی اتفاق افتاد که ناقوس مرگ دوباره از اول تیر ماه امسال در این جاده به صدا درآمد به گونه ای که طی این مدت به طور میانگین هر 3 روز یک نفر در این محور جانش را از دست داده است ضمن آن که ده ها نفر نیز دچار مصدومیت شده اند. وارد شدن خسارت های ده ها میلیاردی به هموطنان و هم استانی های مان و بیت المال در پی بروز تصادفات رخ به رخ در حالی است که هم اکنون 12 کیلومتر از این پروژه آماده بهره برداری است اما پیمانکاران چون نقدینگی لازم را برای خرید قیر ندارند، نمی توانند آن را به طور کامل آماده  سازی کنند و همچنان مردم نمی توانند از این قسمت ها استفاده کنند. علاوه بر مشکلات اعتباری در 30 کیلومتری پایانی این پروژه در سمت راست جاده، اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان اجازه اضافه کردن شانه را نداده است و در سمت چپ جاده نیز به دلیل داشتن معارض و نبود نقدینگی برای خرید املاک مردم، اجرای پروژه متوقف شده است. در رابطه با اجازه  اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان برای شانه سازی در سمت راست جاده در حالی که حرکتی از سوی مسئولان مشاهده نشده رئیس کل دادگستری خراسان شمالی سه شنبه گذشته با تشکیل جلسه ای با حضور برخی مقامات محیط زیست اولتیماتوم یک ماهه ای داد و گفت اگر ظرف یک ماه آینده این مشکل حل نشود با لودر و بلدوزر به سمت پروژه به راه خواهند افتاد و هر تصادفی که در محدوده مورد نظر رخ دهد محیط زیست را مقصر خواهند شناخت.
 بالاخره پس از ماه ها سکوت دولتمردان استان سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی در روزی که طی یک تصادف وحشتناک در امتداد جاده مرگ(داخل جنگل گلستان) 4 نفر جانشان را از دست دادند و 2 نفر هم به کما رفتند وارد استان شد و پس از دیدار با مسئولان استانداری راهی جاده شد تا با پیمانکاران جلسه ای را برگزار کند. گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که پیمانکاران در این جلسه با گلایه از پرداخت نشدن مطالبات 45 میلیارد تومانی شان خواستار پرداخت شدن نقدینگی برای خرید قیر و زمین های کشاورزی اطراف پروژه شدند. در این جلسه مسئولان شرکت ساخت و توسعه راه ها وعده هایی برای تأمین نقدینگی برای خرید قیر دادند و با اعلام این که کشور دچار بحران مالی و کمبود اعتبارات است، راه های چگونگی حل مشکل معارضان را بررسی کردند.
کاستن از شانه خاکی و پذیرش آن از سوی مسئولان قضایی و پلیس و دادن اوراق قرضه به کشاورزان از جمله راهکارهایی بود که در این جلسه بررسی شد. یافتن راه هایی برای رفع مشکل معارضان در این جلسه در حالی بود که به گفته یکی از مدیران شرکت پیمانکار این قطعه، مجموع خرید زمین های کشاورزی اطراف پروژه در محدوده مورد نظر 350 میلیون تومان می شود.این مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پایان جلسه طی گفت و گویی با خبرنگار ما از تخصیص 20 درصد از اعتبار سال گذشته این پروژه خبر داد و گفت: 45 میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته این محور پرداخت نشده است که به تازگی 20 درصد از این مبلغ معادل 8 تا 10 میلیارد تومان ابلاغ شده است و به زودی در قالب اسناد خزانه اسلامی میان پیمانکاران توزیع خواهیم کرد. «کدخدازاده» با تشکر از پیمانکاران برای فعالیت در پروژه در حالی که هر یک 10 تا 15 میلیارد تومان از سال گذشته طلب دارند ادامه داد: خوشبختانه پیمانکاران قوی برای این پروژه انتخاب شده اند که با وجود عدم پرداخت نقدینگی اجازه نداده اند کار به طور کامل در این پروژه متوقف شود.
 وی در رابطه با نبود نقدینگی برای خرید قیر نیز اظهارکرد: برنامه ریزی هایی برای تأمین قیر مورد نظر برای قسمت های آماده آسفالت انجام شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان عالی وزارت راه و رئیس جمهور فراموش کرده اند که وعده تبدیل جاده مرگ به جاده حیات را داده اند گفت: پروژه های راه سازی در کشور به دلیل مشکلات مالی با کاهش اعتبار مواجه شدند اما برنامه ریزی برای پرداخت اعتبارات سال گذشته این پروژه حاکی از آن است که مسئولان نسبت به شرایط این پروژه و وعده رئیس جمهور اشراف دارند. وی با بیان این که خودمان را در مقابل خون هایی که در این جاده ریخته می شود مسئول می دانیم عنوان کرد: هر چند ما موظف به، به سازی بهتر جاده ها هستیم اما مسافران نیز باید مقررات راهنمایی و رانندگی و نکات لازم را رعایت کنند و از رسانه ها می خواهیم در این رابطه فرهنگ سازی کنند. «کدخدازاده» در رابطه با زمین های کشاورزی کنار جاده نیز گفت: امیدواریم کشاورزان با پذیریش اسناد خزانه اسلامی زمین های کشاورزی را برای ادامه این پروژه واگذار کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار