نویسنده : فاطمه معینی
کد خبر: ۴۷۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰ 14 August 2017
شهرک صنعتی جاجرم دارای مساحت 105 هکتاری است  که ۷۵ هکتار از این مساحت صنعتی است و  در ۴ کیلومتری این شهر قرار دارد.
این شهرک دارای ۶ واحد فعال است و با مشکلاتی همچون نبود خط تلفن ثابت، فضای سبز، آسفالت خیابان های فرعی و جدول کشی های نامناسب مواجه است که هنوز گره ای از این مشکلات گشوده نشده است و واحد ‌های تولیدی فعالی را که در این شهرک فعالیت دارند  با معضلاتی مواجه کرده که نیازمند توجه مسئولان و جذب اعتبار است.
مدیر  یک شرکت فراوری تولید گیاهان دارویی که در این شهرک واحد فعال دارد، می گوید: در شهرک صنعتی جاجرم با مشکلات اساسی همچون نبود خط تلفن مواجه هستیم و آسفالت نبودن خیابان های فرعی و ضعیف بودن روشنایی در شب و جدول کشی نبودن از دیگر مشکلات این شهرک است.
«ماموری» می افزاید: به علت جدول کشی های نامناسب در بارندگی ها آب های سطحی وارد واحدها می شود و شرایط نامناسبی را ایجاد می کند همچنین آبی که در این شهرک مورد استفاده قرار می گیرد غیر بهداشتی است و واحدها برای استفاده در صنایع غذایی،  آب را کلرزنی می کنند که این امر هزینه های زیادی را به دنبال دارد.
وی اظهار می دارد: آبی که در این شهرک مورد استفاده قرار می گیرد از آب چاه کشاورزی است که در یک مخزن ذخیره می شود اما کلرزنی صورت نمی گیرد و واحدهایی که صنایع غذایی یا مواردی از این قبیل دارند خود اقدام به کلرزنی می کنند که مستلزم هزینه هایی می شوند.
وی ادامه می دهد: شهرک صنعتی از فضای سبز مناسبی برخوردار نیست و درختکاری نشده است و اگر واحدها درختکاری را انجام دهند هزینه آبیاری بر عهده واحدهاست و از نظر روشنایی تنها خیابان اصلی است که از روشنایی در شب برخوردار است و خیابان های فرعی هیچ گونه  روشنایی ندارد و نیازمند توجه است.
«شیخ الاسلام» یکی از شهروندان هم که در این شهرک واحد تولیدی دارد، با بیان این که تمام شهرک در شب خاموش است، می گوید: معابر فرعی شهرک خاکی است و در شب روشنایی ندارد و ورودی نیز از آسفالت مناسبی برخوردار نیست، فضای سبز درخوری ندارد و بیشتر درختان از کم آبی در حال خشک شدن هستند.
وی می افزاید: نبود خط تلفن ثابت از اساسی ترین مشکلات شهرک صنعتی جاجرم است با توجه به این که در جلسات متعددی این مشکلات بیان شده اما همچنان مشکلات پابرجاست.
در همین رابطه، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی می گوید: شهرک صنعتی جاجرم مکان مناسبی برای استقرار صنایع پایین دستی آلومیناست.
«سیاوش وحدت» می افزاید: شهرک صنعتی جاجرم با مساحت 105 هکتار به دلیل قرارگیری در جوار مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم موقعیت مکانی خوبی به منظور احداث واحدهای صنعتی پایین دستی فولاد دارد که در حال حاضر شهرک صنعتی جاجرم دارای آب، برق، گاز، خیابان کشی و ... است.
وی با اشاره به رایزنی های انجام شده با فرمانداری جاجرم ابراز می کند: در صورت تامین اعتبار استانی توسط فرمانداری جاجرم امکانات زیربنایی همچون تامین خطوط تلفن، تکمیل روشنایی و آسفالت معابر این شهرک صنعتی انجام می شود و تامین فضای سبز در هر شهرک و ناحیه صنعتی بر مبنای پیشرفت فیزیکی آن شهرک انجام می شود و هم اکنون حدود 9 درصد از زمین های شهرک صنعتی جاجرم به متقاضیان سرمایه گذاری صنعتی واگذار شده است.
وی ابراز می کند: به منظور تسهیل خدمات رسانی به واحدهای صنعتی همه خیابان های اصلی و فرعی شهرک صنعتی جاجرم نام گذاری شده است. با توجه به این که حجم زیادی از آب مصرفی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور آب صنعتی است، شرکت شهرک های صنعتی موظف به تامین آب صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی است و هم اکنون میزان 7 لیتر بر ثانیه در شهرک صنعتی جاجرم آب تامین شده است.فرماندار جاجرم نیز می گوید: اقداماتی در رابطه با جذب سرمایه گذار انجام شده است و به ویژه  همکاری با سرمایه گذاران بومی و غیر بومی و ارائه مشاوره تخصصی با معرفی پروژه های قابل اجرا و دارای توجیه اقتصادی در حوزه صنایع جانبی شمش آلومینا و همکاری در استعلام طرح های ارائه شده از سوی سرمایه گذاران و پیگیری و مکاتبه در خصوص پرونده سرمایه گذاران در ادارات استانی و شهرستانی صورت گرفته است.
دکتر «محبی» اظهار می دارد: با توجه به وسعت محدوده شهرک صنعتی جاجرم نیاز به طرح توسعه ای نیست و با توجه به کویری بودن و وجود زمین های غیر قابل کشت این شهرستان چند سرمایه گذار را در حوزه های مختلف از جمله کارخانه لوله های چند لایه، کارخانه گیاهان دارویی، طرح توسعه کارخانه سنگ یاسین، احداث سیلوی ذخیره گندم و... جذب کرده  است و در حال حاضر 6 واحد فعال در شهرک صنعتی داریم.
وی می افزاید: علاوه بر نیروگاه خورشیدی درخواست های دیگری در ارتباط با ایجاد مجتمع خدماتی، تفریحی و بسته بندی خشکبار داریم که در صورت نهایی شدن به اطلاع مردم رسانده می شود.وی ابراز می کند: با توجه به فاصله شهرک صنعتی تا شهر جاجرم برای خط تلفن نیازمند زیر ساخت های فیبر نوری است که این امر به اعتبار بالایی نیاز دارد و این هزینه باید به مرور تامین شود که مدیر عامل شهرک صنعتی با مدیر کل فناوری اطلاعات استان پیگیر این موضوع هستند.وی می افزاید: تامین اعتبار این امر در توان اعتباری شهرستان نیست و نیازمند اعتبار ملی است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار