ساخت مسجد برای مجتمع دانشگاهی پیام نور خراسان شمالی در بجنورد٬ یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی است که همچنان منتظر ابلاغ اعتبار و شروع عملیات اجرایی است.
کد خبر: ۵۰۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 10 October 2017
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خراسان شمالی در اجرای برنامه‌های مذهبی‌٬دارای سابقه درخشانی است. هیئت یا فاطمة الزهرا(ع) با برگزاری دعای عرفه، دهه اول محرم، شب‌های قدر و ایام فاطمیه با دعوت از سخنرانان کشوری و استانی و همچنین مداحی مداحان برجسته استانی٬ مقبولیت قابل توجهی را در بین عموم مردم به دست آورده است.

در سال‌های گذشته این مراسمات در نمازخانه و سوله دانشگاه برگزار می‌شد که امسال اجرای آن به فضای آزاد و چادری که بدین منظور برپا شده انتقال یافت. آنچه در این میان بیشتر از سایر موضوعات ذهن دانشجویان فعال و مخاطبان را مشغول ساخته است٬ نبود مسجد در این دانشگاه است. این در حالی است که ساخت مسجد برای این مجتمع دانشگاهی٬ به‌عنوان یک نیاز ضروری٬ در مصوبات سفر رهبری به استان گنجانده شده و مورد تاکید مسئولان فرهنگی نیز هست٬ اما تا کنون اعتباری برای این امر تخصیص نیافته است.

وحدت٬ دانشجویی که در آستانه فارغ التحصیلی است، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه و رئیس دانشگاه پیام نور به سوالاتی در این زمینه پاسخ می‌دهند.

نمازخانه دانشگاه تبدیل به سالن غذاخوری شده است

دانشجوی ترم آخر دانشگاه پیام نور اظهار داشت: فضای نمازخانه دانشگاه نه‌تنها پاسخگوی مراسمات دانشگاه نیست، بلکه تبدیل به فضای استراحت و غذاخوری و سالن مطالعه دانشجویان شده است.

وی افزود: با اینکه چندین سال است که حرف ساخت مسجد در این دانشگاه مطرح است ولی هیچ اثری از ساخت مسجد نیست! دانشگاه آزاد در همسایگی این دانشگاه است و چند سال است که مسجد آن به بهره‌برداری رسیده ولی جای تأسف دارد که دانشگاه پیام نور با اجرای مراسمات بزرگ و باکیفیت چرا باید از داشتن مسجد محروم باشد؟

دانشجوی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: وجود مسجد بر معنویت فضای دانشگاه می‌افزاید و این یک حق معنوی بر گردن مسئولین است که باید پاسخگوی آن باشند.

کمک‌های مالی دانشگاه برای مراسمات مذهبی کاهش یافته است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نیز در این زمینه اظهار داشت: هیأت یا فاطمة الزهرا(س) بسیج دانشگاه پیام نور قریب به هشت سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

امید باغچقی افزود: اعضای هیأت امنا متشکل از نیروهای فارغ التحصیل و اعضای جدید بسیج دانشجویی، مداح هیأت آقای محمد‌رضا ایزی و مسئول نهاد نمایندگی رهبری است. مداح و سخنران از بین افراد انقلابی انتخاب می‌شوند و سعی بر آن است از سطح بالایی برخوردار باشند، به‌همین منظور هرساله سخنرانانی از شهرهای قم و تهران دعوت می‌شدند که امسال بنابر اتفاق نظر هیئت امنا تصمیم بر آن شد تا از حضور حجت الاسلام منفردی به‌عنوان سخنران استانی استفاده کنیم.

وی در خصوص اجرای منویات مقام معظم رهبری در این هیئت گفت: مطمئناً به‌طور صد در صد به آنچه معظم‌له می‌فرمایند نرسیده‌ایم و هنوز خیلی کار داریم ولی تمام توانمان را روی این مطلب گذاشته‌ایم تا به آنچه مورد نظر ایشان است دست پیدا کنیم.

باغچقی با اشاره به استقبال عموم مردم از مراسمات این هیأت گفت: هزینه‌های مالی هیأت توسط خیرین سطح شهر و دانشگاه، اعضای هیأت امنا و نذورات مردمی تأمین می‌شود. در شب‌های آخر دهه نیز بر جمعیت افزوده می‌شود، شبی یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه می‌شود که متأسفانه کمک دانشگاه در این زمینه در قیاس با سال‌های گذشته بسیار کم بوده است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی چندین میلیون بودجه در شورای فرهنگی جهت اجرای مراسم هیأت این دانشگاه در دهه محرم تصویب کرده است٬ اما دانشگاه پیام نور مبلغ 300 هزار تومان را به این امر اختصاص داده است، در صورتی که در سال‌های گذشته اعتبار بیشتری اختصاص داده می‌شد.

باغچقی خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های محوری همچون دعای عرفه، دهه اول محرم، فاطمیه و شب‌های قدر توسط هیأت یا فاطمة الزهرا(س) با نبود مسجد در دانشگاه، کار نیروهای انقلابی را بسیار سخت کرده است و مردم نیز از کمبود فضای مناسب گلایه‌مند هستند.

بودجه احداث مسجد تصویب شده اما...

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه احداث مسجد تصویب شده است و بسیج دانشجویی نیز هرساله مطالبه‌گری  می‌کند ولی تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

باغچقی در این خصوص افزود: به‌دلیل نبود مسجد٬ نهادهای متولی با تدفین شهید گمنام در این محل مخالفت کردند و از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه انتظار می‌رود تا با سخت‌گیری بیشتری پیگیر این موضوع باشد و فقط به وجود نمازخانه بسنده نکند.

بودجه ساخت مسجد دانشگاه تخصیص نیافته است

رئیس دانشگاه پیام نور بجنورد در خصوص نبود مسجد در این دانشگاه اظهار داشت: در سال 91 و بعد سفر پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب٬ یکی از مصوبات سفر ایشان احداث مسجد در دانشگاه پیام نور بود، اما متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان دانشگاه، این بودجه تخصیص نیافت.

نصرتی افزود: از طرفی با کاهش دانشجو بر اثر کاهش جمعیت جوان و فعال در اکثر دانشگاه‌ها، بودجه اختصاص‌یافته در هر سال کاهش پیدا کرده است، از این رو با بودجه‌های کنونی دانشگاه٬ امکان ساخت مسجد فراهم نیست٬ اما ساخت مسجد همچنان از طریق نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور از طریق خیرین در حال پیگیری است و در اولویت قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش شدید بودجه های فرهنگی نیز گفت: در خصوص دانشگاه پیام نور نیز اوضاع به همین‌گونه است. علاوه بر این٬ بودجه ابلاغی امسال٬ کمی با تأخیر در اختیار دانشگاه قرار گرفته است و لذا بر اساس بودجه فرهنگی سال گذشته مبلغی برای انجام مراسم دهه محرم اختصاص یافت که کنار آن با کمک همکاران خیر خود دانشگاه بخشی از هزینه‌ها تأمین شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار