آفت سفیدک و سرمازدگی دو سال است محصول تاکستان‌های خراسان شمالی را به یغما برده و باغداران استان هم چنان منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولان و پرداخت خسارت‌ها هستند.
کد خبر: ۵۰۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 14 October 2017
انگور به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات باغی و کشاورزی خراسان شمالی٬ سهم 12 درصدی محصولات تولیدی کشاورزی استان را بر عهده دارد. این محصول مهم تولید شده در تاکستان‌های خراسان شمالی٬ علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به استان‌های همجوار و برخی از کشورها نیز صادر می‌شود. تنوع تولید گونه‌های مختلف انگور در خراسان شمالی نیز یکی دیگر از علت‌های اهمیت این محصول در استان است.

با این حال چند سالی است که انگورکاران خراسان شمالی از خسارت آفت‌های مختلف باغی به این محصول گلایه داشته و منتظر حمایت جدی‌تر مسئولان از محصولات و پشتیبانی آن‌ها از باغات خود هستند. آفت سفیدک که سال گذشته بیش از 98 درصد انگور کلاهداری استان را تحت تاثیر خود قرار داد٬ یکی از بزرگ‌ترین آفت‌ها است که بنابر گفته کارشناسان در صورت عدم مبارزه و آگاهی کشاورزان و باغداران٬ این آفت می‌تواند انگور خراسان شمالی را تا مرز نابودی به پیش ببرد.

وعده‌های مسئولان برای پرداخت خسارت عملی نشده است

باغدار نمونه روستای بدرانلو که یکی از مهم‌ترین روستاهای استان در تولید محصول انگور است٬ در این زمینه اظهار داشت: سال گذشته بر اثر هوای نامناسب و بارندگی زیاد، آفت‌زدگی باعث شد تا تمام محصول انگور استان از بین برود.

وی افزود: نمایندگان مجلس وعده دادند که 3 میلیارد تومان وام جهت کمک به باغداران دریافت شده و پیگیر 2 میلیارد تومان دیگر هستند ولی متاسفانه خبری از این کمک‌های میلیاردی نیست! به‌جز سهمیه‌ای بنام یارانه هیچ کمکی از جهاد کشاورزی دریافت نکرده‌ایم.

باغدار نمونه روستای بدرانلو با اشاره به برگزاری همایش انگور در استان ادامه داد: تعدادی از باغداران و کشاورزان به نان شب خود محتاج‌اند و باید هزینه‌ای که صرف برگزاری این برنامه شده است برای کمک به این افراد خسارت دیده پرداخت می‌شد.

علی داوری به خشکسالی در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: تولید گندم هم مورد رضایت نیست و انتظار ما از مسئولان این است که حمایت خود را از باغداران و کشاورزانی که خسارت دیده‌اند دریغ نکند.

ناآگاهی بیشتر از آفت‌ها به باغ‌های انگور خسارت زده است

کشاورز نمونه خراسان شمالی نیز در زمینه آفت سفیدک و مشکلاتی که برای تاکداران خراسان شمالی ایجاد کرد اظهار داشت: کشاورزان و باغداران منطقه آگاهی لازم را برای مقابله با آفات را ندارد.

هادی مکتب‌دار افزود: هر محصولی بیماری خاص خودش را دارد و سفیدک سطحی و داخلی نیز آفت مخصوص انگور است که دو عامل رطوبت و گرما منجر به پیدایش آن می‌شود.

وی که چند سال متوالی به‌عنوان کشاورز نمونه معرفی شده است افزود: امسال در هر هکتار 65 تن برداشت کرده‌ایم که میانگین کشوری آن 14 تن در هر هکتار است.

مکتب‌دار تصریح کرد: در سال گذشته که خسارات زیادی به باغداران وارد شد، هیچ خسارتی متوجه باغ اینجانب نبوده است.  باید پس از بارندگی در فصل گرما بلافاصله از محلول پاش‌های ضد قارچ استفاده شود، ولی متاسفانه باغداران بدرانلو که در معرض بارندگی بیشتری بودند، به تعداد لازم نتوانستند سم‌پاشی کنند. در این زمینه کمک مروجین جهاد کشاورزی بسیار موثر است.

آفت و «سرمازدگی» توان تولید انگور استان را کاهش داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 150 هزار تن انگور در سطح تاکستان‌های استان تولید شود. امسال پیش‌بینی می‌شود 150 هزار تن انگور از 18 هزار و 500 هکتار از سطح زیر کشت این محصول تولید شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش تولید این محصول راداریم.

محمد جواد تشکری افزود: امسال سطح مبارزه با بیماری سفیدک انگور در سطح باغات انگور با موفقیت انجام و از طغیان این آفت جلوگیری شد٬ اما متأسفانه سرمازدگی شدید در ابتدای آذرماه سال گذشته و اردیبهشت‌ماه امسال سبب کاهش تولید این محصول شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز از ارائه خدمات بیمه‌ای به کشاورزان خبرداد و اظهار داشت: در سال زراعی 96 سهم کشاورز برای بیمه باغات انگور حدود 2 میلیون تومان است که می‌توانیم تمام باغات انگور استان را  با این رقم بیمه کنیم.

این در حالی ایت که کشاورزان و انگورکاران خراسان شمالی هم‌چنان از عدم حمایت مناسب مسئولان جهاد کشاورز گلایه داشته و معتقدند با وجود ضرر فراوان تاکداران در سال گذشته٬ هنوز هیچ خسارتی به آن‌ها داده نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار