این گزارش حاوی نکاتی است که زائران اربعین حسینی استان خراسان شمالی را برای اخذ ویزا و سایر مسائل مربوط به این سفر نورانی و با عظمت راهنمایی می‌کند.
کد خبر: ۵۱۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 17 October 2017
همزمان با اوج‌گیری حرکت زائران حسینی به قصد زیارت اربعین٬ مسائلی هم‌چون اخذ ویزا و چگونگی عزیمت به کربلای معلی٬ از نکاتی است که همواره مورد سوال بوده و در برخی از اوقات باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم می‌شود. در این گزارش بر اساس صحبت‌های مسئولان استان خراسان شمالی٬ نگاهی داریم بر مهم‌ترین ملزومات سفر اربعین و آنچه زائران باید به آن‌ها توجه داشته تا در دام سودجویان گرفتار نشوند.

24 شرکت در استان آماده انجام مراحل اداری اخذ روادید

مهم‌ترین بخش و لازمه این سفر٬ داشتن گذرنامه معتبر و ویزای سفر به کشور عراق است. برای دریافت گذرنامه داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت ضروری بوده و افرادی که کارت پایان خدمت قدیمی دارند٬ برای دریافت گذرنامه باید نسبت به تعویض کارت پایان خدمت خود هر چه سریع‌تر اقدام کنند. امسال 24 دفتر و شرکت مجاز زیارتی در سطح شهرهای استان خراسان شمالی جهت انجام مراحل اداری اخذ ویزای کشور عراق معرفی و فعالیت می‌کنند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی در این زمینه اظهار داشت: متقاضیان دریافت گذرنامه برای سفر اربعین حسینی باید کارت هوشمند پایان خدمت و یا معافیت داشته باشند.

سرهنگ علی موسی‌زاده با اشاره به ضوابط دریافت گذرنامه برای متقاضیان سفر اربعین اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی افرادی که کارت پایان خدمت و معافیت هوشمند ندارند، سریعا با مراجعه به دفاتر پلیس +10 درخواست تعویض کارت خود را ثبت کنند. در غیر این صورت، به منزله مشمول غایب تلقی شده و از خروج آنها از کشور ممانعت می‌شود.

روادید را از دفاتر مجاز تهیه کنید

صدور ویزا در زمره وظایف نمایندگی‌های کشور عراق در ایران است و از آن‌جا که نزدیک‌ترین نمایندگی عراق به خراسان شمالی در مشهد مقدس است٬ زایران اربعین باید برای تهیه ویزا به دفاتر مجاز زیارتی و یا اماکنی سازمان‌های متولی معرفی کرده‌اند مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان شمالی در زمینه اخذ روادید و عدم حضور کاروان‌های حج و زیارت در موسم اربعین در اعتاب مقدسه اظهار داشت: سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی  زائران را به صورت کاروانی به عتبات  عالیات اعزام نمی‌کند چرا که ساختار اربعین در کشور عراق با روش‌های کاروانی سازمان حج و زیارت در ایران فرق می‌کند.

وی افزود: کمیته اعزام از طریق 24 دفتر زیارتی  که در سطح استان فعالیت می‌کنند، عملیات اخذ ویزا و سامان‌دهی اعزام را انجام می‌دهد.

مسئول روابط عمومی حج و زیارت خراسان شمالی در خصوص نحوه ثبت نام مشتاقانن سفر اربعین گفت: زائران با مراجعه به سامانه سماح و یا حضور در یکی از دفاتر حج و زیارتی می‌توانند ثبت نام کنند. هزینه ویزا، بیمه و سایر مبالغ را نیز از طریق درگاه اینترنتی پرداخت می‌کنند که این هزینه در سال گذشته 40 دلار بود و امسال نیز به همان میزان است.

ویزای زائران چهار روزه آماده می‌شود

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  عمده مراجعات از 19 محرم تا 15 صفر است و تلاش می‌کنیم تا در طول 3 الی 4 روز ویزا به زائران داده شود.

شجاع با اشاره به تعیین شدن مرز مهران جهت عبور زائران خراسان شمالی گفت: تقسیم‌بندی مرزها را وزارت کشور با توجه به امکانات موجود درمرز و سایر مسائل انجام می‌دهد. در سال گذشته مرز چزابه علی‌رغم فاصله زیاد با استان خراسان شمالی، شرایط مساعدتری داشت ولی مرز مهران همیشه ازدحام بیشتری دارد.

وی افزود: تعداد زائران اربعین استان در سال گذشته بیش از 7500 نفر بود که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به همین تعداد زائر داشته باشیم. حضور همه اقشار در تجمع میلیونی اربعین از خراسان قابل مشاهده است که بیشتر شامل هیات‌ها، دسته ها و گروه های مردمی است.

مسئول روابط عمومی حج و زیارت استان در پایان تاکید کرد: توصیه ما به زائران این است که هر چه سریع‌تر برای گرفتن گذرنامه و ویزا اقدام کنند، چرا که اعتبار آن از زمان اخذ ویزا تا 3 ماه است و از لحظه ورود به عراق نیز تا یک ماه اعتبار دارد.

پلیس آماده و در کنار مردم است

فرمانده انتظامی استان  خراسان شمالی نیز از آمادگی کامل پلیس، جهت تامین امنیت عزاداران اربعین حسینی خبر داد.  به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار "علیرضا مظاهری"در دیدار مدیر کل سازمان حج و زیارت استان اظهار داشت: پلیس استان با اجرای طرح های انتظامی ترافیکی برای برقراری نظم و امنیت عزاداران اربعین حسینی آمادگی کامل دارد.

وی افزود: نیروی انتظامی استان نیز همگام با این پویش عظیم مردمی و با بسیج همه امکانات و نیروهای خدوم خود، به برقراری نظم و امنیت عزاداران ابا عبدالله الحسین(ع) و تسهیل ترافیک و امدادرسانی انتظامی با مشارکت مردم خواهد شتافت.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه نیروی انتظامی استان با آمادگی کامل و هم‌چنین فراهم کردن کلیه ملزومات و زیرساخت‌ها به استقبال اربعین خواهد رفت، تصریح کرد: همه بخش‌ها و رده های انتظامی استان آماده ارائه خدمات به عزاداران است تا شاهد برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم فرهنگی مذهبی باشیم.

سردار مظاهری افزود: تمامی معابر و خیابان ها نیز به منظور پیشگیری از جرم و تأمین امنیت، تحت پوشش انتظامی پلیس استان قرار خواهند گرفت و پلیس راه استان نیز در راستای مدیریت امور ترافیکی در برگشت زائران حسینی آمادگی کامل دارد.

وی، خدمت به عزاداران حسینی را افتخار کارکنان پلیس دانست و گفت: پلیس استان با آمادگی و هوشیاری کامل در روز اربعین در مناطق مختلف شهری و همچنین محل های برگزاری عزاداری، خدمت‌رسانی به شهروندان را در راستای حفظ و تامین امنیت آنها، انجام خواهد داد.

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی ضمن درخواست از شهروندان مبنی بر همکاری کامل با پلیس در خصوص اجرای طرح های انتظامی، ترافیکی خاطرنشان ساخت؛ شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق تلفن 110 به اطلاع پلیس برسانند.

کاروان‌ها با شرکت‌های مجاز مسافربری قرارداد منعقد کنند

معاون سازمان حمل و نقل و پایانه های خراسان شمالی نیز از کاروان‌های اربعین استان خواست٬ با شرکت‌های مسافربری دارای مجوز قرارداد منعقد کنند تا در صورت بروز مشکل٬ امکان شکایت داشته باشند.

سعید سبحانی اظهار داشت: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به‌عنوان رئیس کمیته حمل و نقل در ستاد اربعین تعیین شده و مسئولیت امور حمل و نقل زائران را بر عهده دارد.

وی افزود: مقرر شد که زائران پس از اخذ ویزا٬ اگر تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارند، با مراجعه به شرکت‌هایی که از سازمان حمل و نقل مجوز فعالیت دارند، با آن‌ها قرارداد منعقد کنند. پیشنهاد ما این است که به صورت کاروانی و یا شبه کاروانی با خود شرکت‌ها قرار داد منعقد شود، و از عقد قرارداد با راننده اتوبوس‌ها پرهیز کنند٬ چرا که در صورت داشتن شکایت٬ احتمال رسیدگی کمتر می‌شود؛ حال آنکه شرکت‌ها از نظر حقوقی موظف‌اند تا زائر را به سلامت به مرزهای خروجی برسانند.

سبحانی تصریح کرد: در صورتی که درخواست های بیشتر از نیاز استان به این شرکت‌ها داده شود٬ آنها برای تامین اتوبوس از استان‌های دیگر نیز کمک می‌گیرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار