کد خبر: ۵۱۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵ 24 October 2017
مهمترين پايگاه در ترويح فرهنگ ديني و مبارزه با دشمنان در دين مساجد است و به همين دليل اولين اقدام رسول خدا(ص) پس از ورود به مدينه بناي مسجد بود.

حضرت مهدي(عج) همچون جد بزرگوارشان توجه خاصي به پايگاه هاي مذهبي دارند و آن ها را محور زندگي و رفت و آمد مردم قرار مي دهند.

امام زمان(عج) براي آنکه دينداري در جامعه نهادينه شود، انحرافات را از چهره پايگاه هاي مذهبي مي زدايند تا به اين وسيله مردم در مسير قرب الهي حرکت کنند.

توجه خاص امام زمان(عج) به مساجد از عملکرد ايشان نسبت به اين مکان هاي مذهبي نمايان است و نقطه شروع حرکت ايشان براي برپايي عدالت در سراسر جهان از مهمترين مسجد جهان يعني مسجدالحرام از کنار کعبه آغاز مي شود که اين مساله توجه خاص حضرت به مساجد از همان ابتدا را نشان مي دهد.

در حديثي از امام باقر(ع) آمده است:«به خدا سوگند؛ گويا قائم(عج) را مي نگرم در حالي که به حجرالاسود تکيه داده است و خداوند حق او را مي دهد» و در حديثي ديگري از ايشان مي خوانيم که«(حضرت مهدي(عج)) قيام کند، به کعبه تکيه مي دهد و سيصد و سيزده مرد دور او جمع مي شوند».

همچنين در کتاب غيبت طوسي اشاره مي شود که حضرت مهدي(عج) وقتي وارد شهر کوفه مي شود که اين شهر و اطراف آن مرکز دولت کريمه خواهند بود، حضرت ابتدا به مسجد آن مي رود و براي مردم سخن مي گويند.

در ادامه اشاره شده است که ياران ايشان مسجد کوفه را محل استقرار و مرکز فعاليت هاي خود قرار مي دهند و ايشان مسجد سهله را منزلگاه و محور مديريت دولت کريمه قرار مي دهند.

از امام صادق(ع( نقل است که به يکي از اصحاب خويش فرمود: «اي رفيد؛ چگونه خواهي بود وقتي ببيني ياران حضرت مهدي(عج) خيمه هايشان را در مسجد کوفه بر پا کنند.» همچنين صالح بن ابي الاسود مي گويد که اما صادق(ع) مسجد سهله را ياد کرد و فرمود: «آگاه باش همانا آن منزل صاحب ما است وقتي همراه خاندانش قيام کند».

ابوبکر حضر مي گويد که به امام باقر(ع) گفتم که بعد از حرم خداي بلند مرتبه و حرم رسول او(ص) کدام قطعه از زمين برتر است؟ امام فرمود: «کوفه؛ اي ابابکر، آن شهر پاک و پاکيزه اي است که در آن قبرهاي پيامبران مرسل و غير مرسل و اوصياي صادق قرار دارد. در آن مسجد سهله اي است که خداوند پيامبري را نفرستاده مگر اينکه در آن نماز گذارده است و از آن جا عدل خداوند آشکار مي شود و مسجد سهله محل استقرار او و بعد از او خواهد بود و آن منزل پيامبران و اوصيا و صالحان است».

در صدر اسلام مسجد به عنوان پايگاه امور مذهبي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و نظامي مسلمانان مطرح بود و از طريق آن در تمامي کارهاي مردم ياد خداوند جلوه گر مي شدو در عصر دولت کريمه مهدوي توجه خاصي به مساجد خواهد شد.

مساجد در عصر دولت کريمه، مرکز قيام، سکونت و اداره دولت کريمه خواهند بود و ياران آن وجود نازنين، مسجد را مرکز نشر علوم قرآن کريم در آن عصر قرار مي دهند.

با عنايت به اهميت و جايگاه مساجد، انتظار مي رود که در دوران غيبت حضرت مهدي(عج) نيز مساجد به عنوان پايگاه اصلي آموزش و تربيت منتظران آن حضرت باشند و کانون هاي فرهنگي هنري مساجد در سراسر کشور مي توانند در اين زمينه نقش مهمي را ايفا نمايند. 

با توجه به تغييرات صورت گرفته در ستاد عالي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد و انتصاب حجت الاسلام والمسلمين دکتر حبيب رضا ارزاني که داراي سوابق متعدد علمي، فرهنگي و اجرايي از جمله رياست دفتر تبليغات اسلامي اصفهان مي باشند و با عنايت به خلاقيت هاي ايشان در برگزاري همايش ها و کنگره هاي متفاوت همچون اديان توحيدي، بزرگداشت عالمان و مبلغان شاخص ديني و... در سال هاي اخير، اميد است بيش از پيش شاهد فعاليت هاي ارزشمند و خلاقانه در کانون هاي مساجد بويژه با رويکرد مهدوي باشيم.

محمدرضا قربان زاده
مدير روابط عمومي ستاد هماهنگي فعاليت هاي مهدوي کشور


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بچه مسجدی
|
-
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
واقعا از مساجد مغفول مانده ایم. فکر می کنیم در مساجد فقط باید برای خوردن شام نذری بریم. امید هست که چنین تفکراتی توی کشور و بویژه قم بیشتر رشد کنه تا مساجد کارکرد واقعی خودشون رو پیدا کنند.
کارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
انشأالله با تغییر دبیر عالی کانون های مساجد شاهد تغییر در مدیریت قم این مجموعه هم باشیم. طولانی بودن حضور یک فرد، موجب یکنواختی و تکراری شدن فعالیت ها شده
علیپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
سیاسی شدن کانون مساجد در قم و دادن لیست انتخاباتی در انتخابات اخیر باعث شد که دبیرخانه مساجد قم از ماموریت اصلی خودش منحرف بشه. هرچند این لیست رای نیاورد اما باعث شد که به انزوا کشیده بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
با توجه به میزان اعضای کانون های مساجد در قم، رای نیارودن آقای روحانی علیرغم مسوولیتی که در شورای شهر قبلی در کمیسیون فرهنگی داشتند و آقای کریمی قائم مقام ایشون در انتخابات شورای شهر اخیر، باید بدونیم که میزان رضایت از این دو بزرگوار در سطح بسیار بسیار پایینی قرار داره.
طلبه حوزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
آقای ارباب سلیمانی بینظیر بودند. بعید هست که آقای ارزانی بتونه کاری از پیش ببره در این ستاد. از آقای طاهریان و عبادی در تهران تا همین مسؤولین قم همه باید تغییر کنند تا ستاد یه تکونی بخوره. ای کاش جوانگرایی صورت بگیره و نیروهای تازه نفس به مجموعه اضافه بشن. همچنین ساختار تغییر کنه و حقوق نیروها افزایش پیدا کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار