معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان خراسان شمالی به ارتقاء رتبه استان در سوادآموزی اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی رتبه نهم سوادآموزی را در کشور به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 30 October 2017
مهدی مودی اظهار داشت: براساس سرشماری سال 90 میزان باسوادی در گروه سنی 6 سال به بالا 80.26 و در سال95 این میزان به 83.3 ارتقا پیدا کرد. علی‌رغم اینکه در این پنج سال رتبه سوادآموزی از جایگاه  28 به 24 ارتقا پیدا کرده اما هنوز به جایگاه واقعی خود در این زمینه دست نیافته‌ایم.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در حوزه سوادآموزی گروه سنی 6 سال به بالا از میانگین کشوری بالاتر است٬ افزود: خراسان شمالی رتبه نهم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است اما هنوز عقب ماندگی وجود دارد و برای سرعت‌دهی به این مهم نیاز به اعتبارات و حمایت‌های ویژه درون استانی و برون استانی دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: درصد باسوادی گروه هدف سواد آموزی که  10 تا 49 سال٬ در سرشماری سال 90، 89.89 بوده که این میزان در سرشماری سال 95، به 92.85 رسیده است که 2.96 به درصد باسوادی این گروه در استان اضافه شده است.

مودی گروه هدف سوادآموزی را 10 تا 49 سال دانست و گفت: خراسان شمالی در این زمینه از لحاظ عملکردی رتبه 8 ام کشور را دارد. هم‌چنین جایگاه با سوادی این گروه از رتبه 26 در سرشماری سال 90 به 23 در سرشماری سال 95 ارتقا پیدا کرده است که نشان از رشد در این زمینه دارد. باید عملکرد حوزه سوادآموزی خراسان شمالی 2 برابر استان‌های دیگر رشد داشته باشد تا این عقب ماندگی جبران شود.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های حوزه سواد آموزی، توجه ویژه به گروه سنی جوانان 10 تا 19 است. درصد باسوادی این گروه در سال 95، 98/98 درصد بوده٬ یعنی تنها حدود یک درصد بی‌سواد در این حوزه باقی مانده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی ضمن اشاره به احداث مرکز یادگیری امانلی بخش جرگلان ادامه داد: اقداماتی در راستای کاهش فاصله مرد و زن در  شهرستان راز و جرگلان از قبیل مشارکت اهل تسنن در مؤسسات برون‌سپاری، برگزاری نشست‌هایی با بزرگان اهل تسنن و برگزاری برنامه‌های نامحدود برای سواد آموزی بانوان این منطقه انجام شده است. هم‌چنین مرکز یادگیری محلی در روستای امانلی در بخش جرگلان ویژه بانوان در خصوص آموزش مهارت‌های اساسی زندگی ایجاد شده است.

وی در پایان اضافه کرد: مهم‌ترین تفاوت مرکز یادگیری محلی با مدارس معمولی در این است که در هر مرکز با توجه به نیازسنجشی اهالی روستا در کنار سوادآموزی، مهارت های زندگی اجتماعی را نیز آموزش می‌بینند به طوری‌که برای هر سوادآموز 200 ساعت برنامه آموزشی مهارت‌آموزی دیده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار