دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در حالی به‌روز پایانی خود رسیده است که با جذابیت‌هایی که به همراه داشت سبب جذب مخاطب و آشتی بیش‌ازپیش مردم با یار مهربان شد.
کد خبر: ۵۱۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ 30 October 2017
قطار دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی به ایستگاه آخر رسید، قطاری که به‌قدر کافی جذابیت داشت تا علاقه‌مندان به کتاب را در مسیر مطالعه و کتاب‌خوانی با خود همراه کند و علاوه بر آن تلاش کرد تا افرادِ کمتر آشنا به این وادی را نیز با یار مهربان آشتی دهد.

دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی سوم آبان ماه جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بجنورد گشایش یافت و امروز (دوشنبه) هشتم آبان ماه در حالی به کار خود پایان می‌دهد که به نظر می‌رسد مردم بیش از گذشته با این یارِ دیرینه همراه شدند.

دهمین نمایشگاه کتاب به‌عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان در حالی روز پایانی خود را سپری می‌کند که حضور دلگرم‌کننده مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را شاهد هستیم، حضوری که در این روزهای بی‌رمق پاییز، بهارِ کتاب را در خراسان شمالی رقم‌زده است.

این میزان حضور و بازدیدِ مردمِ گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها از دهمین دوره نمایشگاه کتاب را باید به فال نیک گرفت و امیدوار شد به تلاش برای تربیت نسلی که با کتاب و مطالعه پیوند بخورد و در این مسیر ایجاد فضاهای کتابخانه‌ای و زیرساختی ازجمله اقدامات مهم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است.

بدون شک، کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای است و نمایشگاه‌های کتاب نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای رسیدن به این توسعه، نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مطالعه ایفا می‌کند، همان‌طور که با قرار دادن تخفیف‌هایی برای خرید کتاب و نیز جریان سازی برپایی نمایشگاه و تبلیغات گسترده، تلاش می‌شود تا توجه مردم بیش‌ازپیش به سمت‌وسوی این یار مهربان جلب شود.
دهمین نمایشگاه کتاب استان  با استقبال چشمگیر همشهریان  و هم استانی‌ها روبرو بود که این امر بیانگر توجه مردم به کتاب و کتاب‌خوانی است.

احمدی دانشجوی معماری و یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه است و می‌گوید: سال گذشته که نمایشگاه در محل مصلی بود حضور داشتم اما استقبال از این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل چشمگیرتر است.

وی با اشاره به حضور انتشارات مختلف در این نمایشگاه می‌افزاید: کتاب‌ها با موضوعات متنوع زیادی در این دوره از نمایشگاه وجود دارد که یکی از نقاط قوت این دوره از نمایشگاه است.

بازدیدکننده دیگری که بازنشسته یکی از ادارات است می‌گوید: نمایشگاه امسال در مصلی امام خمینی (ره) بجنورد برگزارشده که دسترسی به محل نمایشگاه را تسهیل کرده  و امیدوارم  این نمایشگاه هرساله در داخل شهر برگزار شود.

مرادی می‌افزاید: نمایشگاه امسال با استقبال بالای مردم روبرو شده که درواقع بیانگر کیفیت بالای موضوع و محتوای کتاب‌ها در این دوره از نمایشگاه است.

وی برنامه‌های جنبی دهمین نمایشگاه کتاب استان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی آن را ازجمله نقاط مثبت این نمایشگاه می‌داند.

محمدی شهروند دیگری است که به همراه دو فرزند خود به محل برگزاری نمایشگاه آمده و بابیان اینکه کتاب‌های موردعلاقه خود را پیداکرده است، می‌گوید: از غرفه کودک و نوجوان نیز برای فرزندانم کتاب تهیه‌کرده‌ام.

وی که از طریق اطلاع‌رسانی در سطح شهر از برگزاری نمایشگاه کتاب اطلاع پیداکرده است نسبت به مکان نمایشگاه به سبب دسترسی آسان اظهار رضایت می‌کند.

طالب دوست دیگر مخاطب دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی است که به همراه همسر خود در نمایشگاه حضور دارد و می‌گوید: از طریق یکی از دوستانم در بجنورد از برگزاری این نمایشگاه اطلاع پیداکرده و برای بازدید و خرید کتاب‌های موردعلاقه از شهرستان قوچان به این نمایشگاه آمده‌ام.

وی که علاقه‌مند به حضور در برنامه‌های فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب است، می‌افزاید: نمایشگاه کتاب خراسان شمالی بیش از انتظارات یک نمایشگاه استانی است و از اینکه نمایشگاهی با این وسعت و تنوع در ارائه کتب در استانی مجاور برگزار می‌شود و من نیز می‌توانم از آن بهره‌مند شوم بسیار خوشحالم.

در کنار این حضور پرشور و استقبال گرم اقشار مختلف مردم از شهرستان‌های خراسان شمالی و حتی برخی شهرهای استان مجاور که خود را به نمایشگاه کتاب رسانده‌اند، حضور دانش آموزان در قالب گروه‌های منسجم که به همراه مربی، معلم و مدیر مدارس خود که برای بازدید از نمایشگاه در محل مصلی حاضرشده بودند به چشم می‌خورد.

این حضور که با شور و شعف خاص دانش‌آموزی همراه بود، فضای بانشاطی را در محل نمایشگاه ایجاد کرده و دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی هرروز شاهد حضور گروه‌گروه از این دانش آموزان بود.

دانش‌آموزانی که آینده‌سازان فردای کشور هستند و به‌طور حتم آشنایی آنان با کتاب و محیط‌های کتاب‌خوانی سبب رقم خوردن آینده‌ای روشن در جهت افزایش میزان سرانه مطالعه و به‌تبع آن رشد و توسعه همه‌جانبه خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه کتاب گامی در جهت توسعه نشر و ترویج کتاب‌خوانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۲۸۶ ناشر استانی و کشوری در این دوره از نمایشگاه کتاب استان حضور دارند.

حسین فرخنده تعداد ناشران استانی حضور یافته در نمایشگاه را ۱۲ ناشر برشمرد و افزود: هفت کتاب‌فروشی که نمایندگی انتشارات کشوری را دارا هستند نیز در نمایشگاه شرکت دارند.

وی با اشاره به مکان برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) بجنورد، تصریح کرد: بهترین مکان به جهت تسهیل در دسترسی مردم به نمایشگاه انتخاب‌شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در دهمین نمایشگاه کتاب استان ۳۶ هزار و ۴۴۳ عنوان کتاب در ۱۷۶ غرفه عرضه و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرارگرفته است.

فرخنده اشاره‌ای نیز به برنامه‌های جنبی نمایشگاه داشت و کارگاه‌های داستان‌نویسی خلاق و فیلم‌نامه‌نویسی، نشست تخصصی کتابداران، تصویرسازی کتاب کودک، جشن امضای کتاب، رونمایی از کتاب و مشاعره با موضوع شعر آیینی را ازجمله این برنامه‌ها برشمرد.

وی بابیان اینکه حضور شاعران برجسته کشور و نویسندگان مطرح استان نیز در برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب پیش‌بینی‌شده بود، تصریح کرد: ۳۰ برنامه جنبی طی روزهای برپایی نمایشگاه اجرایی شد.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب را یکی از ضروریات اصلی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه دانست و افزود: حمایت از نویسندگان و چرخه نشر، تسهیل دسترسی مردم به کتاب و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی از اهداف این نمایشگاه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به حضور پررنگ خانواده‌ها در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: الگوهای کتاب‌خوانی باید به کودکان معرفی و فرزندان را از سنین پایین بامطالعه انس دهیم تا در آینده شاهد نسلی کتاب‌خوان در جامعه باشیم.

فرخنده حضور و استقبال مردم از دهمین دوره نمایشگاه کتاب خراسان شمالی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این حضور به نسبت دوره‌های قبل بیشتر شده است.

دهمین دوره نمایشگاه کتاب خراسان شمالی از سوم آبان ماه جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در ۱۷۶ غرفه و با ارائه ۳۷ هزار عنوان کتاب، آغاز به کارکرد و امروز هشتم آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار